Igaz, a Wave már némileg eltér a nagy elődtől, hiszen ez egy újhullámosabb generáció tagja. De mi is ő valójában? Robogó, motor, moped? Az biztos, hogy egy B125 kategóriával simán vezethető nagykerekű jármű, amely a klasszikus Super Cub – Innova stílust hozza, de kicsit karcsúsítva, kicsit modernebb kinézetettel megbolondítva – olyan jó kis hullámos lett a nevéhez híven. Rácsodálkoztam a szerkezetre: körváltós, automata, kuplungos öszvérről beszélünk (tehát akkor nem robogó). Az első gondolatom az volt, hogy aki robogóról szeretne váltós motorra ülni, vagyis motorozni, de még nem mer, annak ez az ideális, ez a köztes állapot. Hiszen váltó van, de kuplungolni nem kell.
Kellemes bordó-ezüst színben tündököl, helyes mintákkal, vagyis kimondottan csinos. Önindítós, de ha netalántán valami gond van, akkor ott a berúgókar is. Amit nem is nehéz működtetni, hiszen kis köbcentis a motor. Mivel váltós, ezért lánchajtás is van rajta, ezt időnként ápolni kell. Nagyon szép az eleje, három impozáns lámpa világít az idomon, alatta háromszögben az indexek. Az oldalsó íve, a hátsó lámpák is igen egységesre és szépre sikeredtek. Műszerfala roppant egyszerű, nagy és jól látható, felül számokkal, amelyek jelzik, hogy 4 sebességfokozatot tud a gép. A kilométerórájának belső részén mutatja, milyen sebességnél milyen fokozatba válts – ezzel próbálja kiváltani a fordulatszámmérőt.
A rugózás a sima ráülés után kényelmes és kellemes, a nagy kerekek miatt ez aztán a menettulajdonságaiban is meglátszik. Felnyitottam az ülést: itt már robogósabb, hiszen van egy tárolórekeszünk, valamint a 3,7 literes üzemanyagtank. A csomagtartó persze igazi robogós szemmel nézve kicsit vicces méretű, de ugye a nagy kerekeknek ára van.
Ráadom a gyújtást és beindítom, illetve csak indítanám, mivel amíg oldaltámaszon van, nem indul be. Ez is tetszik: nem hibázhatsz. Oldaltámasz behajt, önindító, és már pöfögünk is nagyon kellemes kis hanggal. Finom, halk járású motorja van, ami léghűtéses, de mivel kis- és középtávú rohangálósnak tervezték, egy kis ventillátor is segít a hűtésben. Elindultam óvatosban, hiszen csak a fékpados 1,2 kilométer volt még benne. Kuplunghoz szokott kezemnek furcsa volt, hogy nem kell behúzni semmit, csak a gázt húzni és váltani, valamint hogy nem fulladhatsz le (mondom én, hogy robogó). Miután bemutatkoztunk egymásnak a körváltóval, és megfutottuk az udvariassági köröket (szó szerint, ami a váltókart illeti…), egészen jól elvoltunk. Ezek után már ki is tudtam élvezni a kis öszvérünk előnyeit.
A váltás rendszeréről érdemes néhány szót ejteni. Európai szemmel annyira egyedi, és annyira nem vagyunk erre szocializálódva, hogy maga a működési elve (ami amúgy annyira egyszerű, mint a faék) sem érthető elsőre. Technikailag egy automata kuplungos, négysebességes váltóról van szó, amelyen azonban a legmagasabb fokozatból is tudunk üreset kapcsolni. Üresben szépen zölden világít az N feliratú lámpa, majd egyet előre letaposva betesszük egyesbe (kuplung nem kell, főleg mert nincs is), ekkor felvillan sárgával az 1-es jelzése, és már pöföghetünk is. Vagy nem, mert nem fullad le, még akkor sem, ha taposod féket. Egyszerűen jár a motor, vagyis olyan, mintha üresben lenne. De ha már elindultunk, akkor mindig szépen előre, vagyis lefelé taposva váltogathatunk fel, egészen a négyes fokozatig. De ezzel még nem ér véget a történet: ha négyesben vagy és meg kell állnod, elég ha ezt megtéve fékezed a kereket, és ekkor egyet ismét előre taposva – hopp – már üresben is vagy. Amikor pedig indulnod kell, kezdeheted a körödet előről. Amikor visszafelé kell kapcsolni menet közben, akkor pedig sarokkal letaposva válthatsz – nagyon kényelmes megoldás, főleg vietnami strandpapucsban közlekedve (persze mindenkit lebeszélünk erről a viseletről!).
Tény, hogy hozzá kell szokni a rendszerhez, mert érik meglepetéseket az embert, ha megszokásból akar vezetni. De az sem gond, ha a körváltó okozta nagy izgalomban néha nem találod a megfelelő fokozatot, az üresen kivül ugyanis minden fokozatban elindul az automata és akármeddig csúszó kuplungnak hála – igaz, negyedikben már igen nagy megfontoltsággal teszi ezt.
A második oldalon a használati értékek kerülnek terítékre, no meg egy kis matek. Lapozz!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »
Érdekes kis szerkezet.Viszont nagy kérdés ki venne ilyet kishazánkban.Talán egy-két futár?
Olyan ott van a garázsba és mindeki viheti motornak, vagy a gyereknek első motornak tök jó lenne szerintem, meg a sinyokat leváltani ha haldoklani kezdenek.
Aki váltos kezdőmotort akar az inkább motor kinézetűt vesz(pl.YBR125),szaladgálni meg “valódi” robogót.
Igazad van! De miért? Mert ezt nem ismerik! Robogó helyett tuti ezt venném, mert én szabályozom az erejét a gépnek. Sajnálatos amúgy, hogy a sima robogó kategóriába (vezetői engedély szempontjából) ez nem fér bele.
Nem csak nálunk,hanem az európai piacon is gyér az ilyen gépek iránti kereslet.Ezen egy 4tagú vietnami családot képzel el a “nyugati” ember
Az fúrja még az oldalam, hogy ezzel a körváltóval meg lehet-e csinálni, hogy nagyobb sebességnél 4.-ből kiveszed üresbe, aztán később vissza. Időnként nagyon hasznos lenne – ha már rendes kuplung nincs.
Nem. De miért kéne üresben vagy kuplungal gurulni ?
Nekem ez a sport, fogyasztásra megyek, és ott alapvető, hogy nem fékezünk, hanem kiguruljuk
1,6 liter 100-on bejáratósként, ennél lejjebb nem lehet menni szerintem.
Mindig van lejjebb
Én nem látok benne fantáziát, szerintem egy robogót jobban meg lehet pakolni.
Valamint túl van árazva, 200-al olcsóbban kapsz egy 50-es robogót.