Torockó és a Transzok: motorral Erdélybe és a Déli Kárpátokba

Túrabeszámoló
2012. július 23., hétfő - Macko

Nagyon szeretek Erdélybe járni motorral. Mostani utunk során azonban alig hallottunk magyar szót, mégis nagyon emlékezetes motoros túra maradt. Frenetikusat motoroztunk, az útvonalat mindenkienk csak ajánlani tudom!

Hirdetés

Ezt olvastad már?

CBR1000RR: a Honda aktív szárnyakat ad?

Szabadalom

Cimkék: , , , ,


Hozzászólások (13 hozzászólás)

MGP -

 Először is köszi hogy linkelted a korábbi múrvás hágóátkelésünket. Tényleg nagy kaland volt akkor az átkelés.

Épp ezért mi is visszamentünk idén megnézni az új aszfaltot. Meg mellékesen Nagyszebent is.. csodás az óvárosa. Így is kalandos utunk lett.. akit érdekel az elolvashatja a barangolo.com -on.

Ha pedig valaki felmászik a Székelykőhöz az vigyen magával piros-fehér-zöld festéket.. mert úgy illik, hogyha épp át van festve román szinekre akkor azonnal vissza kell festeni a nemzeti trikolorra.. A Torockóiak szerint évente tucatszor van oda-vissza festve.

 


Helmets on -

Hát nekem a Maros mente nagyon románnak tűnik, a Bihar meg inkább lakatlan de max Móc…

 

http://www.hhrf.org/xantusz/erdely.gif

 

De ha 13.sz térképeket nézzük akkor lehet csak azon nagyon régen volt:)

 

http://mek.oszk.hu/04700/04729/html/img/big/01-004.jpg

 

 

 

 


Macko -

Csak abból indultam ki, amit Torockón hallottam. Ők azt mondták, az a rész, ahol a Bihar alatt eljöttünk, régen teljesen magyarlakta vidék volt. De oda annyira eredményesen telepítettek be románokat (meg érkezett rengeteg cigány), hogy a házasságok miatti keveredések eredményeképpen mára egészen kevés magát magyarnak valló család maradt.

Nem ellenőriztem le, csupán abból látom reálisnak az információt, amit a cikkben is írtam, miszerint sehol nem láttunk feltüntetve magyarul faluneveket. Torda közelében volt kettő kírva, valamint Torockó és Torockószentgyörgy.


Helmets on -

Erdély magasabb területeinek a középkor végére (Pl Erdélyi- szigethegység) egyértelműen román lakossága volt, a Maros mente még a török időkben pusztult el, a népességvesztést románokkal pótolták később…

“Sőt, a főleg az erdélyi Mezőségen élő szórvány magyarság románságba olvadása is megfigyelhető, főleg azokban az időszakokban, amikor a protestáns lakosságra komolyabb katolikus nyomás nehezedett (a protestáns papság is házasodhatott, úgyhogy ha muszáj volt, akkor már inkább ortodoxnak tért át)”

És a vallási áttérés nyelvváltással is járt, lévén akkor ennek nem volt nagy jelentőssége…

Természetes folyamatok is voltak tehát, a városokba viszont megtiltották a magyarok beköltözését a kommunista időkben és mesterségesen felpumpálták a lakosságszámot….


Macko -

Hiszek neked! 🙂

Csupán abból indultam ki, amit Torockón két embertől hallottam.


RYCSI -

 Székelykő megmászása is hatalmas élmény , erősen ajánlott bár jó pár  órát igénybe vesz s próbára teszi a testet.

 


Macko -

Egy délelőttbe belefér? Vagy érdemesebb egy napot ott maradni Torockón?

Mert akkor legközelebb úgy tervezek…


RYCSI -

 Hallgatva az idős háziakra reggel hatkor már belekezdtünk az utunkba, hogy még árnyékban felérjünk a tetőre. Ez a tanács  -mint általában az idősek tanácsai- igen hasznosnak bizonyult, mert így is jócskán kimelegedtünk pedig reggel nyolc tájékán már a reggelinket eszegettük láblógatva, csodálva a panorámát. Ilyen reggelim még nem volt szerintem nem is lesz többet… Ezután átmentünk a másik csúcsra azt is körbejártuk gyönyörködtünk a kilátásban és a szabadon legelésző lovakban. Végül elindultunk a keskeny kis erdei ösvényen lefele, pozitívum volt a kellemesen hűvös erdő, mert egyébként igen erősen sütött a nap és már reggel nagyon meleg volt a napos csúcsokon. Aki azt hiszi, hogy ha felér már túl van a nehezén az bizony téved (mi így  hittük ) a meredek lefele igen csak próbára teszi a lábakat, gatyaféken csúszás sem kizárt!  Fél egyre értünk vissza a faluba…azóta már a jól megérdemelt oklevél is a szögön lóg…

 

Szóval Székelykő megmászása igen csak kondició függő bár sietni akkor sem érdemes ha bírjuk, mert az utat a hegyet a csendet élvezni kell. Például egy üveg áfonya pálinkát is kár lenne lehúzni gyorsan jobb azt apródonként… .

 

Vizet esetleg elemózsiát ne felejtsétek otthon..

 

Délután: ha már itt vagyunk nézzünk be a múzeumba…na az is igen kellemes csalódás volt! Rendkívül érdekes dolgokat láttunk és a hölgy a múzeum lelke más vendég nem lévén rendkívül lelkesen mindenről mesélt olyan szivélyes kedvességgel amit csak az ért aki már beszélt a helyiekkel. . .   

 

Este: asztalon cserépkorsóba finom forrásvíz, üvegbe igencsak finom pálinka, remek vacsora. . .sziveslátás…

 

Összefoglalva: egy teljes napot csordultig lehet Torockón tölteni.
                                


Macko -

Nagyon köszi és nagyon örülök!

Most még bízzunk benne, hogy a Bike Maraton is összejön, meg is csináljátok, és akkor az lesz a harmadik. 🙂 Igaz, ott az alap útvonalterv Zsifi közreműködésével született, de az itinert már Pterrel fogjuk megalkotni. Csak sikerüljön megtartani!


Helmets on -

Nemrég én is voltam erre és szintén Dél-Erdélyben…igaz nem motorral.

 

“Igazi Erdélybe nem jutottunk el”….hát pedig nagyon is de, ahol jártatok ott meg már 3-400 éve sem volt nagyon magyar, szóval ezen meg a táblákon keseregni kár.

 

A magyar, szász vonatkozású akármi mellé felhúzott Ortodox templomok és ezek “oka”, az anno felduzzasztott városokban a panelek miatti “sztálinváros” filing és a meglehetősen balkánias cigányos kultúrjelleg miatt én nem fogom sűrűn látogatni….meg messze is van, de a táj szép és az út valóban rendben van még városon belül is.

 

 

 

 

 

 


Macko -

 A 75-ös út Bihar hegység alatt elvezető szakasza pedig abszolút magyar vidék volt  Trianon előtt. Legalábbis a torockói magyarok ezt mondták.

A Kárpátok alatti részre ez persze nem igaz, azon nem is kesergek. 🙂


Macko -

Köszönöm szépen!

Jövőre akkor erre gyúrok majd. Aztán Tordán át irány a Hargita! 🙂


Sanyecz -

Mackó,

Pilu barátommal a hétvégén sikerült nekünk is abszolválnunk az általad tervezett útvonalat (najó néhol azért eltértünk egy picit) A Translpina annyira csodálatos volt, hogy Novaciból visszafordultunk és újra megtettük. Szerencsére, mi reggel 10 óra körül értünk oda, és a forgalom még nagyon gyér volt. A 2. kör után már nagyon sokan voltak nem is volt akkora az élmény + a román sofőrök egyedi kressz értelmezése is nehezítette az egyszeri motoros életét.

Ezuton köszi, ez idén a 48 órás után a 2. túra amelynek nyomvonalát Te jelölted ki, most sem csalódtunk.

Sanyecz


Előző bejegyzés

Az örök forma

2012. július 19., csütörtök
Teszt: LML Star 4T Bicolor Vintage 125

Következő bejegyzés

Nincs kérdés!

2012. július 31., kedd
Menetpróba: BMW C600Sport és C650GT

Ezeket olvastad már?

Motorozási technikák sorozat, 20. rész: a körforgalom

2019. szeptember 19., csütörtök

A körforgalom az a hely, ahol motorral elég könnyű elesni. Ráadásul vannak a két sávos kialakításúak, ahol még autóval is ütközhetünk.

Elolvasom »
Motorozási technikák

Pusztuljon a lábszag: Alpinestars Faster-3 Rideknit teszt

2019. szeptember 17., kedd

Az Alpinestars legsportosabb megjelenésű motoros cipője, a Faster-3 mindenben sokkal jobb elődjénél. A teljesen szellős változatát próbáltuk ki.

Elolvasom »
Kiegészítő teszt

Kicsinosított erénycsősz: Benelli BN302S teszt

2019. szeptember 15., vasárnap

Komoly szerkezeti változások nélküli ráncfelvarráson esett át a Benelli BN302 modellje. A kiváló A2-es motor neve is frissült: BN302S lett.

Elolvasom »
Új motor teszt

Baleseti napló: így estem el motorral a Mátrában

2019. szeptember 13., péntek

Nekünk sem adja ki minden kanyar. Utólag már nem lehet sokat tenni, de megosztom veletek, hogyan estem el motorral a Mátrában.

Elolvasom »
Napló

Hirdetés