A vezetéstechnikai tréningek során elég sok vészfékezési gyakorlatot volt szerencsém elvégezni a Sertao nyergében, így a fékrendszert jól sikerült kiismerni. Először kissé el voltam kenődve, mert az egyetlen első féktárcsa segedelmével még akkor sem tudtam a várt hosszúságú (vagy inkább rövidségű) fékutakat produkálni, amikor nagyon koncentráltam és mind a négy ujjammal acélosan húztam a kart. Aztán a helyzet hirtelen megjavult – egyszerűen nagyon nehezen kopott össze a betét és a tárcsa. Ma már lazán összejön a 40 méter körüli fékút százas tempóról, ami teljesen normális.
A hosszú úton járó és puha első teleszkópok ugyanakkor nagyon nem honorálják a rossz féktechnikát. Hiába nem esünk el a blokkolásgátló miatt, ha csak az első féket használjuk és durván húzzuk be, az az érzésünk támad, hogy át fogunk ugrani a kormányon. A Sertao vezetőjeként nagyon jól meg tudjuk tanulni a helyes féktechnika fontosságát: intenzív hátsófék-használattal összeültetjük a motor hátulját, közben progresszív első fékkezéssel felkeményítjük a teleszkópokat. Így az első futómű ugyanannyit ül össze, mégis ezerszer stabilabb és kiszámíthatóbb érzést ad a motor. Arról nem beszélve, hogy lényegesen rövidebb úton meg is áll!
Nem lehet tesztet írni a BMW G650GS Sertaoról, ha nem megyünk el egy kicsit terepezni vele. Sajnos a korábban már említett, aszfalton amúgy világbajnok választásnak bizonyuló EXP abroncsok nem különösebben kedveznek a terepgyakorlatoknak, hiszen sem tolóereje, sem oldaltartása nincs laza talajon. Így csak kemény talajon tudtuk kivallatni a motort, mert tesztgépet odaverni ugye nem nagyon illik.
A Sertao súlya (menetkészen mégis csak közel van a két mázsához) és futóműve alapvetően nem a hardendúrózás műfaját támogatja, hanem a lazább terepkirándulásokhoz készült. Ilyenkor úgy viselkedik, mint egy igazi jó teleszkópos felfüggesztésnek kell: puhán kivasalja az egyenetlenségeket, köveket, huplikat. Ésszerű tempó- és szintkülönbségek mellett. Amikor akár a sebességet növeljük meg túlzottan, akár a terepviszonyok lesznek nagyon durvák (krosszpálya szintre tessék gondolni), már kevésbé pontos és kellemes. Ilyenkor mindig az jut az ember eszébe, ami az aszfaltos haladáskor is: “Lassan járj, tovább érsz!” – vagyis tanúsítsunk némi önmérsékletet, és nagyon kellemes társunk lesz a G650GS Sertao. Kikapcsolható blokkolásgátlója mellett ilyenkor az egy első féktárcsa kimondottan előnyére válik: nagyon finoman adagolható a fék, jól lassítható és manőverezhető a motor. Ennyire könnyen és játékosan vezethető motor alattam terepen talán a Yamaha WR250R volt – legalábbis amikor terepen robogtam a kis bajor bokorugróval, az jutott eszembe. Ami talán nem olyan nagy baj, hiszen az egy sokkal kisebb és könnyebb vas…
Persze ha a sajátom lenne, biztosan kapna magasabb gyári ülést, egy elég becsületes (legalább 50 milliméteres) kormánymagasítót, no és persze valamilyen korrekt vegyes használatú gumiabroncsot, mondjuk Metzeler Endura3 Sahara-t. Azzal aszfalton és terepen egyaránt nagyon kellemes társa lesz annak a motorosnak, aki már nem az eszetlen száguldozásra, hanem a kellemes kirándulásokra vágyik.
Az utolsó oldalon találod a részletes műszaki adatokat.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »
2001 ben vettem az F650 Gst szalonból.(Már akkor sem volt olcsó )A mai napig meg van,és imádom!Km is szépen tekeredett bele az évek folyamán,bár mostanság “csak” kettes számú gép lett. Vannak típus betegségei(Kormány csapágy,rezonancia,kábel köteg törés,stb) de együtt lehet élni vele.Fenntartási költsége szinte nullás.A fogyasztása zseniális.Csak az a qva kormány ne rezonálna!Minden vizelés egy élmény 100 km ként:))Viszont a Rotax blokknál tartósabbat,megbízhatóbbat nem igen hiszem hogy tudnak csinálniÖsszességében ha ez a reinkarnáció csak fele annyira jó mint az elődje,már akkor is egy szenzációs motor.csak az ára qvasok….
Nekem nagyon tetszik. Egy picit drágának tartom (plusz párszázezer Ft és új ezres Varaderó).
Az új motorokon a konzerválóanyag, esetleg szilikon, vagy mosószer-maradványok a féktárcsákra is rákerülhetnek (láttam már motorszalonban, hogy a hölgyemény az új motor féktárcsáit is ablaktisztítóval fényesítette, hogy csillogjon). Ezért, ha a kereskedésben nem csinálják meg, nekünk kell pl féktisztító sprével a féket üzemképessé tenni. Ha keveselted a fékhatást, annál inkább (szerencse, hogy nem volt szükséged vészfékezésre).
A KTM690 Enduro szerintem nem igazi konkurenciája a Sertaonak. Igazából ennek a motornak tényleg nehéz megtalálni a versenytársait, mert ma már nem sokan készítenek hasonlót. A Yamaha Teneré talán a leginkább hasonló vas.
Gondolj bele: azza elindulnál Erdélybe egy kis offroadozásra? Én nem… Tenerével vagy Sertaoval bármikor!
Simán összehozhatunk egy összehasonlító tesztet, rajtunk nem múlik!
Ha benne vagy, Zoli is leforgatja az Autómániába. Ha összeszervezzük, egy fél nap alatt ki is próbálunk mindent és az anyagot is megcsináljuk hozzá. Érdekel? 🙂
Félreértettél.
Arra akartam kilyukadni,hogy a kategória legerősebb és legkomolyabb alkatrészekkel felszerelt gépéhez képest mennyire röhejes a kínai blokkos BMW ára.
Erdélybe meg az menjen egyhengeressel akinek 6 anyja van
Oké, értem! 🙂
Én már egy félhengeressel is elmennék Erdélybe… Remélem, idén azért összejön valami kis Pádis-kanyar vagy hasonló.
Azért el lehet ezzel jutni sokkal messzebb is mint Erdély. Tény, hogy lehetőleg kerülni kell vele az autópályákat.
Az is tény, miszerint a több mint 12 éve kiadott F 650 GS Dakar-hoz képest (mert ugye ez kb ugyanez) nem ártott volna felmutatni vmi műszaki újdonságokat, legalább a jól ismert gyenge pontokon.
Az ára az igazi gyenge pontja, nem hiszem hogy nagy sikereket fog elérni, még külföldön sem. Aki ilyet akar, szerintem nyúljon vissza min 2007ig és válasszon egy F-es elődöt, szerintem jobban jár.
Nem próbáltam még ezt a BMW-t, de így ránézésre nagyon kis soványkának tűnik ennyi pénzért.
Egy 2008-as Tenerét hajtok jelenleg, az ránézésre komolyabb gép hatását kelti és szerintem komolyabb is ennél a BMW-nél. Mindez persze csak találgatás, míg ki nem próbálok egy Sertaót, de nem hiszem, hogy olyan nagyon változna a véleményem.
“Aztán arra is kíváncsi lennék,mennyi benne a gagyi távolkeleti alkatrész”
Sajnos ebben is kínai blokk van.
Ennyiért vicc ez a motor,mert pl a
KTM 690 ENDURO R
Ár: 2.552.000 Ft
Nem mondanám olcsónak…és elég sok rajta a gagyi részlet: az a hátsó villa például, a váz, az első teló….a markolat, a tükrök…az a áldobos rendszer is…jaj.
Bármennyire jó (elég) ezekkel nem tudnék megbarátkozni..
Most így nagyon nem tetszik, a fogyasztása remek, elvégzi a dolgát, de ennyiért….
(pedig én elfogadom ha vmit meg kell fizetni)
Én nem tennék rá BMW jelet…..egy Hyosung-nak elmegy.
Igazából nem tudom,hogy ennyi pénzért ez elég e? Mert nem olcsó,de legalább jó drága–és elég sok kompromisszumra kényszerít. Össze kéne hasonlítani a Yamaha és a KTM hasonló gépeivel(most más ekkora egyhengeres nem ugrik be–talán nincs is?) és bár azok sem olcsók,nem biztos,hogy nem adnak-e többet az árukért–mondom ezt úgy,hogy tetszenek a BMW gépei. Aztán arra is kíváncsi lennék,mennyi benne a gagyi távolkeleti alkatrész,mondjuk Kymco felirattal–lásd az új nagyrobogók esetét,ami számomra hatalmas csalódás volt a márkában.
Off:Amúgy köszi a cikket/tesztet,látom már,hogy nem volt rossz ötlet ide belépni!