Dízelmotor házilag: megy a munka ezerrel!

Motorépítés
2011. december 30., péntek - plzltn

Ebben a részben rengeteg munka, idő és energia megy el a fogaskoszorú és az önindító körül. Ezek nélkül nem lehet továbbmenni - a kérdés pedig nem egyszerű.

Hirdetés


Cimkék: ,


Hozzászólások (6 hozzászólás)

Shepp -

 Talán meg lehetne próbálni, hogy a fogaskoszorú és az önindító közé egy fogaskereket tesz be, amely azonos fogszámú, mint az önindítóé.

Ennek két előnye lehetne:

– megváltozik az önindító által generált forgásirány az ellenkező irányúvá,

– nagyobb variációs lehetőség az önindító felfogatásához-elhelyezéséhez (fel-le eltolás lehetősége a betett fogaskerékhez viszonyítva).

Remélem adtam egy variációs lehetőséget, bár nem vagyok motorépítő, minden tiszteletem annak, aki erre vállalkozik.

 


Suprati -

“Talán meg lehetne próbálni, hogy a fogaskoszorú és az önindító közé egy fogaskereket tesz be, amely azonos fogszámú, mint az önindítóé.”

Nem lenne egyszerű a folyamatos kapcsolatot megszüntetni közöttük…


fabrikalo -

“Nem lenne egyszerű a folyamatos kapcsolatot megszüntetni közöttük…”

Azonkívül kérdés, a + fogaskeréknek hogyan lenne megoldható a tengelyelhelyezése, csapágyazása az ilyen szűk helyeken?

Amúgy minden baja mellett jó ötlet önmagában és általában az irényváltáshoz a + fogaskerék, az órások tuti alkalmazzák abban a “fogaskerékhalmazban”…


Shepp -

 Köszönet, hogy foglalkoztok a felvetésemmel (akár bíráló, akár támogató jelleggel).

Autós élményeim szerint az önindító és fogaskoszorú között sincs állandó kapcsolat, a (pongyolán, tudtommal) “bendix”-nek nevezett megoldás szerint az indítómotor fogaskoszorúját csak az önindítózás idejére húzza oda egy elektromágnes a fogaskoszorúhoz, majd a motor beindulása után – az önindító áramellátásának kikapcsolása után – a kapcsolat oldásra kerül (egy rugó visszahúzza az önindító fogakerekét). Abba már bele se megyek részletesebben, hogy ha az autómotor fordulatszáma nagyobb, mint az indítómotor által biztosított fordulatszám, akkor egy szabadonfutó-megoldás miatt az autómotor nem “hajtja meg” az önindítót, tehát a benzin/dízel motor és az elektromotor körötti hajtási kapcsolat csak “egyirányú”, “visszafelé” nem működik.

A “motorra önindítót” megoldáson még akkor gondolkoztam, amikor a P20-as motoromnál terveztem, hogy indításnál indítómotorként, utána meg generátorként működjön ugyanaz az elektromotor – egyébként nem jött össze :-(. 

Amit javasoltam az az, hogy az önindító fogaskereke ne a fogaskoszorúhoz kapcsolódjon, hanem egy fíxre beépített fogaskerékhez, ami megfordítja a hajtásirányt. Természetesen csak az autómotor fogaskoszorúja és a plusz fogaskerék között lenne állandó kapcsolat, az önindító fogaskereke csak az “indítózás” ideje alatt kapcsolódna a “plusz” fogaskerékhez, majd oldásra kerülne az önindító kikapcsolása után (ezt minden önindító motor “gyárilag tudja”). 


fabrikalo -

A “foglalkozás az ügyeddel” egy együtgondolkodás, ami -nyilván- nekünk is jól esik valamiért… 🙂 (pl épít)
 
Amit a P20-nál akartál létrehozni, azt dinamó(elv)nak hívnak, s régen még több jármű is ilyen rendszerrel épült. Életképtelen volt, mert eltünt, mint megoldás. De létezett, tény. (gond többek közt a két üzemmódra nagyon különböző tekercshuzal keresztmetszet igény, vagy a fordulatigény különbsége stb)
 
Jól értettem az ötleted, kérdéses a korrábbi válaszon felül, hogy az önindításkor a főtengely még alapjáratnál is lasabban forog, (pár 100) míg az önindító talán több ezret is. Ha egy önindító méretű, fogszámú kereket állandó kapcsolatban tartasz a motoréval ( a naggyal), akkor a motor későbbi, üzemközbeni 4-6000-es fordulatánál a + kis fogaskerék már több 10.000-et kell forogjon (fogszám különbség szeresét…) Ezt szárazon meddig bírná vajon??? (a kisfogaskerék csapágyazása illetve a fogak száraz kapcsolata)
 
 
 

 

 

 

 

 

 

 


Shepp -

 Köszi a választ, az állandó kapcsolat miatti magas fordulatszám-problémára valóban nem gondoltam….


Előző bejegyzés

Kellemes Ünnepeket Kívánunk!

2011. december 24., szombat
Karácsony

Következő bejegyzés

Egy hómentes hótúra, avagy évzáró terepmotorozás

2012. január 04., szerda
Túrabeszámoló

Ezeket olvastad már?

Összevont osztályok: Honda NC750X DCT (2021) teszt

2021. október 18., hétfő

Az egykor talán szebb napokat látott NC család 2021-re egy tagúra olvadt. Az NC750X egyesítené valamennyi korábbi előnyeit.

Elolvasom »
Új motor teszt

Kánikulától az őszig: jól szellőző és variálható W-TEC ruhák

2021. október 04., hétfő

Videónkat még a rekkenő hőségben rögzítettük - de ezek a W-TEC ruhák most, kora ősszel is remekül hordhatók robogón vagy motoron.

Elolvasom »
Kiegésztő teszt

Hat éves a Motorosbiztosítás, vagyis a Protektor

2021. augusztus 18., szerda

Az immáron hat éves motorosbiztosítás, a Protektor múltjáról, jelenéről és jövőjéről beszélgettünk. Rendhagyó módon, motorpróbálgatás közben.

Elolvasom »
Interjú

Európaiasodott villanyász: Niu MQi GT teszt

2021. augusztus 10., kedd

A Niu A1-es jogsival vezethető elektromos robogója megmutatja, milyen sokat fejlődött a márka két év alatt. Az MQi GT igazi felnőtt cucc lett!

Elolvasom »
Új motor teszt