Eközben a másik szálon is vannak történések. El kellett gondolkodnom, hogy végül is melyik elrendezés, milyen váltó a végleges. Az utolsó alkalom rá, aztán ha megindulok valamelyik irányba, és kiköltekezem, akkor onnan már nincs visszaút. Vagy csak nagy veszteségekkel. Kicsit forgattam tehát a gondolatokat. Mi volna, ha keresztbe tenném a blokkot mégis? Abban előnyt szereznék, hogy a hűtő is jobban elférne, és egyáltalán a motor hossza még esetleg egy naked-es, túrás stílusban is tartható lenne. Na de még ez sem feltétlen igaz, hiszen az így igen szélesre veendő lábtartás nem jellemzője ennek a stílusnak. Mondjuk azt meg kell jegyezzem, ránézésre, de mérve is igazoltan: a lábterpesz pont ugyanakkora mindkét elhelyezés esetén. Egyszerűen ennyit növel az adagoló meg a kiálló olajszűrő. Aztán a keresztirány, a már korábban említett váltó kérdést veti fel. Kéne szerezni akkor egy különálló váltót, de lehetőleg egy száraz primerrel futót. Persze ha sikerülne, mint ahogy nem remélem, akkor maradhatna elől a Daihatsu kuplungharang, benne az eredeti kuplunggal. Kérdés, mekkora kézerő kellene a kiemelésre. Ááá, nem jó! Akkor megint egy négyhengeres szélességénél tartok.
Nem! Motor marad hosszában, és akkor jó lesz az eredeti elképzelés az olcsó Ural váltóval. Inkább itt szenvedem keresztül magam a kuplung kérdésén. Ha maradna a Daihatsu eredeti kuplungja, és mondjuk valahogy mögé faragnám a váltót? Na és mennyi így a mérete? Vagy 75 centi, és még nincs hűtő… Így meg 65 centi. Mondjuk így sem kevés. Úgyhogy csakis a második megoldás jöhet szóba. Jaj de nem akaródzik a nehezebbik illesztés, az idegen kuplungrendszert összedolgozni a motorral! Pedig ebből csak az kínálkozna: Ural váltó, Ural kuplung, és ezt a komplexumot valahogy rágyógyítani a Daihatsu blokkra. Mennyivel egyszerűbb lenne, ha maradna a Daihatsu harang, motor keresztbe, az oda való Daihatsu tengelyt (képen a váltó-fogaskerekekkel együtt látható) csak annyira munkáltatnám meg, hogy ráhúzható legyen egy bordásszíj-kerék, azt mehet is hátra a hajtás. Bár akkor meg körbeértünk a különálló váltóhoz, amit szerezni kellene. Jut eszembe! Így építettek dízelmotort Orange County-ék. Úgy könnyű! Úgy látszik, nekem nem adatik meg a könnyen járható út!
Inkább ténykedjünk a blokk beüzemelésén! Tegyük fel az „új” hengerfejet, meg nézzük meg, mi van a blokkal alul.
Ahogy a videó alatt is olvasható: úgy tűnik nem megy le a ráöntött gázolaj. Gyűrűk tehát jók. Mehet rá a hengerfej. Namost! Életem első hengerfej lehúzása következik. Legalábbis autón és egynél több hengeresen. De hát csak megcsinálom, nálam sokkal hülyébbeknek is sikerült már. Mankóm is van Imi anyagából:
Sikeres összeépítés után jöhet az első indítás. Ugye, itt most az a nagy kérdés, vajon kerül e a víztérbe égésgáz. Azaz füstöl e a hűtő kivezetése. Kérem szépen:
Mint tudjuk, nem vagyok egy nagy autószerelő, inkább csak aki próbál a józan paraszti eszével gondolkodni. És én úgy látom, hogy bár a felvétel végén, a leállt motor után kigőzölög egy kicsi füstöcske, de az inkább csak a pár centivel alatta lévő másik elvezető csőcsonkba beáramlott kipufogó füst lehet. Ezt arra alapozom, hogy ez most csak éppen, hogy „gőzölög”, míg a rossz állapotában felvett videón leállítás után is dőlt a füst a termosztátházból. Az ne tévesszen meg senkit, hogy akkor a felső csőből, most az alsóból jön. Oka, hogy eredetileg (mint később kiderült) nem is volt benne termosztát: a kocsi, míg ment, tarmosztát nélkül ment. Most viszont az Imitől kapott házban lévő, és jól működőt beleraktam. S mivel ott meleg(víz) nem volt, az biztosan zárva is maradt, azaz az alsó teret elzárta a felsőtől a zárt termosztát.
Vízzel feltöltve is ki kéne próbálni, és akkor lehetne az üzemmeleg állapotban járatni. Az a logikám, hogy ha van gáz a víztérben, és az nyilván utánpótlást is kap, akkor az igen nagy térfogat növekedést generál ahhoz képest, mintha csak a víz tágulna melegedve. Ha tehát levegős a víz, akkor hamar, talán néhány perc elteltével megtelik a tágulási tartály a térfogat növekménnyel, és elkezdi a mélyebben lévő, vízzel teli hűtő túlfolyóján kinyomva felszabadítani magának a szükséges teret. Ha meg jó a motor, akkor az elején nem enged vizet, felveszi a tág tartály, aztán amikor már ott megnőtt a nyomás, csak akkor kezd majd vizet csepegtetni. A melegedéssel egyre gyorsuló tempóban. Tehát, ha beledolgozik még mindig a víztérbe, akkor így is észrevehető lesz.
Nekem jónak tűnik… Az első 10-15 percben csak egy kanálnyi víz gyűlt össze, és utána kezdett el egyre több kijönni. Én tehát így egyelőre sikeresnek minősítem a blokk helyrehozatalát!
Más. Kéne venni Ural kuplungszerkezetet, s megnézni, mit mutat. Ha már a nehéz utat kell járnom. 12’000 az ural.hu portál apróhirdetés rovatában, de az ország másik végében van, az Ukránokhoz közelebbi végében. (Ezek szerint Sopronban KTM alkatrészt kapnék könnyen? Hi-hi..) De szerencsére azt mondja az eladó, a következő börzére jön Pestre. Ott meg is köthetjük az üzletet, s nem kell leutaznom. Mindegy, csak párat kell aludnom, és lesz kuplungom a továbblépéshez!
A harmadik oldalon jön a kuplung körüli mizéria…
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »