Kezdetben a dMZ-nél (amelynek tesztje itt található) az a gondolat is meghúzódott a puszta és célnélküli építésen túl, hogy de jó lesz rajta motorozni! Gondoltam, olcsó lenne azzal munkába járni. Vagy mondjuk úgy, egy ábrándként ez is bennem volt. Mint tudjuk, ez a része nem jött össze. Már az építés megkezdése pillanatában kiderült, azzal a koncepcióval / motorral ebben az országban teljesen esélytelen a legalizálás. A 3 lóerő sem támogatná a számára már interkontinentálisnak számító napi 50-60 kilométert. Így jött az elhatározás: kellene egy akkora dízel-motorkerékpárt fabrikálni, amit legalább teljesítménye alkalmassá tesz a nagyobb távolságok leküzdésére. Lehetne sokkal inkább használható, mint szép, tehát fordított felállású, mint ahogyan sokan minősítették a dMZ-t.
Szóval meg kellene építeni a nagytestvért. Hátha az is összejönne. Csaba barátom (akiről apuék fűtésrendszerének építése kapcsán már ejtettem szót a honlapomon) nálunk járva azt rebesgette, hogy benne lenne a munkában. Akkor még egy fadarálék-készítőről volt szó, annak műszaki részleteit jött megbeszélni velem. Épített magának egy égetőművet, ami önműködően adagolja a kazánjába az energiahordozót. Ahhoz kellene konstruálnunk egy olyan teljesítményű ketyerét, ami a karomnyi ágakat még károsodás nélkül, röhögve felaprítja. Ahhoz pont jó lenne az öreg Opel Kadettem 1.6-os dízelmotorja – mutogatott rá. Ami a műszaki lejártával le lett állítva a kertbe, és Robi, a kutyánk lakott benne, szabadon ki-be járva az állandóan nyitott ajtaján. Azt mondtam neki, esetleg az Opel motorja is jó lehet a következő dízel motoromhoz. De ha mégsem, automatikusan a tied lehet, és csinálunk belőle olyan darálót, hogy méteres átmérőjű fákat eszik majd! Ekkor jelezte Csabi, hogy ő is benne lenne egy motorépítésben. Amit hozzá tudna tenni a dologhoz, azt szívesen be is vállalná. Végül is tanult szakmája szerint karosszérialakatos. Van egy elég jól felszerelt műhelye, profin tud hegeszteni, és hozzám hasonló gondolkodású srác, akinek jól áll a szerszám a kezében. Igaz, bazi messze lakunk egymástól, mintegy 40 kilométerre, de akkor is jól jöhet a segítsége. A mindennapokban víz-, gáz- és fűtésszerelő. Ha már munkájánál fogva egy „csőbarát”, a váznál övé a stafétabot.
Na, de milyen legyen a dízel motorkerékpár? Most azt gondolom, jól használható, kényelmes. Ha a formavilágra összpontosítok, akkor csak két fazon jöhet szóba: a túramotoros és esetleg a chopper-cruiser fazon. Nem vagyok alapvetően a chopperek ellen, de inkább kerültem őket az eddigi építés tervezgetése során. Azt gondolom, nem szabad beállni a sorba, márpedig choppert már mindenki mindenből épített, dízelből is. Lerágott csont. Motorvásárlásaimkor is (és vettem már egy párat) kerültem őket, soha nem is ültem egyetlen egyen sem.
De történt néhány dolog. Mintha a sors szándékosan intézte volna a dolgokat az elmúlt évben. Életem első cruiserezése megtörtént, s mindjárt egyszerre öt vatta új nagyágyúval. Nagyot változott a véleményem. Mit vélemény? Egyenesen előítélet! Eddig hogy nem vettem észre a tényt, egy csomóan nem tévedhetnek egyszerre? A kegyelemdöfést az tette be nekem, hogy megismerhettem egy motorépítő cimborát a Zaporozsec blokkos chopperével. (Honlapjának tanúsága szerint most dupla Zapó blokkos trike-ot farag.) Motoroztam a gépével egy-két karikát. Igaz, nekem a rövid lábam miatt meggyűlt a bajom az elérhetetlenül messze előre helyezett lábtartókkal, de ez az egyéni amorfitásom kérdése. Ettől még megláttam a kategóriában rejlő kényelmet és élményt.
Legyen a lehetőségekhez képest viszonylag könnyű. Most arra gondolok, ha merészre veszem, akkor a mérce 200-250 kilogramm. Ha engedékenyebben (vagy csak reálisabban?) nézem, jó lenne, ha nem lépné túl jelentősen a 300-at. Egyszerűség, semmi sallang. Csak annyi bizgentyű, ami elengedhetetlen a kényelemhez. Legyen rajta kormány, ülés, kerekek sárvédővel, a kötelező világítás indexszel, és középen egy dízel morogjon! Ha motorozhatónak akarom megtartani, nem lehet túlságosan széles a gumija, de nem is kell. Viszont az sem lenne baj, ha komolyságot sugározna. Abban meg partner lehet a méreteivel. Amúgy sem hinném, hogy a dízelek térfogat/teljesítmény viszonyában pálfordulás történt volna, ergo kicsi biztos nem lesz. Legyen olcsó! Mindenki tudja miért, ugye? Ez viszont számtalan kompromisszumot követel a többi szemponttal szemben.
A második oldalon jön a nagy kérdés. Lapozz!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »
Hát ez tényleg nagyon szép, meg okos dolog így összehozni egy dízel motort. De… Maradj a benzinnél. Biztos neked is feltűnt, hogy sokkal drágább a dízel üzemanyag, mint a normál.
Én is nagyon szívesen fabrikálnék motorokat. De kétszer is meggondolnám a felhasználhatóságát. Ezt a sok ötletet, meg időt, pénzt egy jó kis átépítésre költeném a helyedben. Viszont nem vagyok a helyedben.
Tényleg nagy gratula a megvalósításért. Csak kár, hogy ma már ez nem kifizetődő. Főleg nem mindennapos használatra.
Egy szó mint száz, mindenképpen várom a fejleményeket!
Ez szerintem Zolinak nem a gazdaságosságról szól (persze ezt majd megírja ő, biztos benéz). Akkor az ember vesz egy 50-est oszt kész. 🙂
Viszont már nálam van a sorozat első 24 része. Tényleg izgalmas lesz! :-)))
Pukkadj meg. Megint ellövöd, hogy nálad van előre az egész sztori. Én meg itt halálra izgulom magam, hogy ebből mi lesz. Mert tényleg érdekel.
Nyilván nem mindenkinek olyanok a körülményei, hogy gondot okoz dízelt tankolni. Sajnálom, hogy idáig jutottunk. Mármint az ország. Csak levetítettem a csóró átlagemberre. Persze fontos nagyokat álmodni is. Akinek meg van lehetősége, akkor hajrá. Meg is kell valósítani.
Nem is azt írtam, hogy kár belekezdeni. Csak csinálja. Kíváncsi is vagyok rá. Én aztán nem vagyok semmi jó elrontója. Nekem is megvannak a magam őrült álmai.
Nincs meg az egész, mivel még nincs kész a motor.
Én is nagyon-nagyon kíváncsi vagyok, hogy milyen lesz majd készen! 🙂
Moto Cat
Aki ilyen projektbe vág, az nem a racionalitást tartja szem előtt, hanem a kíhívásnak (még ha maga állította is önmagának) akar megfelelni.
Olyan ez mint az ultramaraton, én még a gondolatától is irtózom a futásnak, mások pedig belevágnak mert MEG AKARJÁK CSINÁLNI
Bár az én helyem elsősorban a műhelyben van, de azért természetesen el-el olvasgatom majd a “történéseket” 🙂
És azért maradok elérhető is mindenkinek… 🙂
Én inkább elektromos hajtásban gondolkodnék.
Jóval egyszerűbb szerkezet.
nem hinném hogy egyszerűbb lenne, főleg a vezérlőelektronikája.
az “üzemanyag” még mindig gond, mert vagy a vezeték hossza határolja be a hatótávot, vagy aranyárban vehetsz hozzá akkucsomagot.
arról már nem beszélek hogy a dízel máshogy bizsergeti az ülést….
Én átgondolnám, mielőtt nekiállnék a projektnek (tudom, már készül, de a gondjaim előrevetítik a kudarcot).
– Szeretné, ha a kész gép súlya 300 kg körül megállna… (tételezzük fel, sikerül) Egy könnyű MZ váz, hatalmas autómotorral, segédberendezéseivel (pl indítómotor, generátor), kiegészítő cuccokkal (pl vízhűtő, + hűtővíz a rendszerben, kipufogórendszer, aksi, …) eleve kérdésessé teszi. Vázmegerősítés, villanyak, kerekek, teleszkópok bírják? (kb kispolszkiba teherautódízel) Ne felejtsük, aki felül rá, szintén kb 1q.
– Hová kerül a kész gép súlypontja? (egyáltalán megmotorozható lesz?)
– Keményjárású dízel, vibrációk, hajtáslánc (eleve nagyobb teljesítmény, nagyobb nyomaték!!!), tehát nem nehéz kitalálni, hol a rendszer leggyengébb pontja.
– Az eleve nagyobb teljesítmény eleve nagyobb és hatásosabb fékteljesítményt kíván! És komolyabb kerekeket, gumikat. (forgalombiztonság)
- Gazdaságossági szempontból eleve halott ügy…
– Hivatalosan egy métert nem lehet vele megtenni közúton… (soha nem vizsgázhat, tehát gyakorlatilag ki sem próbálható)
– A rengeteg ráfordított idő, energia, pénz, stb, máshol, esetleg többszörös eredményt produkálna…