Új felfüggesztés a BMW motorjaiban

Technika
2011. július 05., kedd - TeeJay

A BMW a felfüggesztés új generációját mutatja be hamarosan, a DDC eddig motorokon soha nem látott technikát képvisel.

Hirdetés

Ezt olvastad már?

Amikor a motoros baleset kettétöri az életed

Baleset és biztosítás

Cimkék: , , ,


Hozzászólások (11 hozzászólás)

Helmets on -

“Nem lenne jobb megtanulni keresztben haladva bevenni egy kanyart, nem nagyobb élmény első vagy hátsó kerékre emelni egy gépet?”

 

Lehet, de ma már nem elvárható hogy valaki attól még hogy motorozik értsen is ilyen dolgokhoz….vagy hogy egyáltalán akarja is.

A gyártó érdeke hogy minél több motort adjon el, ehhez meg minél inkább ki kell szélesíteni a potenciális vevőkört….tehát nem lehet csak a született tehetséges motorosokra alapozni mert abból kevés van….hülye biztossá kell tehát válni.

Mint az autóknál…..a családanyának is tudnia kell vezetni az autót.

Tőle meg nem várható el hogy hűtővizet töltsön fel meg karburátort tisztítson..stb.

Elvárni hogy megtanulja irreális..

Meg kellett tehát oldani hogy egyáltalán NE kelljen ilyesmivel foglakozni.

 

A vezetéstechnikai tréningek meg nem tudják kiváltani ezt az irányt ( ha csak nem teszik kötelezővé, de nem feltétlen érdeke mindenkinek)  mert könnyebb megvenni a hülyebiztos technikát mint időt, fáradságot ráfordítva megtanulni valamit….már ha feltételezzük hogy mindenképp használ…bár én sok tréninges dologgal úgy vagyok mint sokan ezzel a túlzott technikával: “biztos hogy kell ez, biztos hogy ez kell?”

 

Úgyhogy nemhiszem hogy megfordul ez a dolog.

 

Egyre több technika lesz a motorokban hogy minél többen, minél kevesebb tudással, tehetséggel tudjanak majd motorozni.

 

A másik meg hogy a mai bivalyerős, nehéz gépeket talán jobb is nem ilyen felszereltség nélkül kiengedni az utakra….egy pont felett lehet akármilyen profi az ember, önmagában már nem elég.

De erre is fel lehet tenni a kérdést hogy kellenek e ilyen erős motorok stb…úgylátszik kellenek..

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


alvaro -

“Lehet, de ma már nem elvárható hogy valaki attól még hogy motorozik értsen is ilyen dolgokhoz….vagy hogy egyáltalán akarja is.”

Engem például végtelenül hidegen hagynak a fenti gyakorlatok, épp úgy, mint a köridők. Persze nekem is megvannak a saját kis extrémsportos hülyeségeim (fogyasztásminimalizálás témakörben), de amúgy közlekedni meg túrázni akarok, nem figurázni. Ennyi. Szóval tőlem simán elfér rajta ez a technika is. Aztán ha olyan áron lesznek képesek adni, hogy beleférjen, még az is lehet, hogy megveszem. Ha nem, nem 😀 Az ABS-hez viszont már ragaszkodom, bevált, jól jön az. Aszfalton, tegyük hozzá – ha terepeznék, valószínűleg értékelném, ha ki lehetne kapcsolni ezeket az izéket.


Macko -

Nem tudom, autóban ki vezetett már Dynamic Damping Controllal és esetleg Dynamic Drive-val felszerelt BMW-t.

Az egész cucc lényege (ahogy a motoroknál is), hogy a menetvezérlő elektronika (autóknál DSC, a K1600-osok óta a motorokban DTC) központja folyamatosan elemzi a járművet. Tehát nem akkor szabályoz, ha mondjuk fordulatszám-különbség van két kerék között, hanem a szenzoroktól kapott jelekből (hossz- és oldalirányú gyorsulás, perdület, kerekek fordulata, vezető cselekedei, motornál már a dőlésszög is, stb.) előre képes kiszámítani, hogy mikor lesz instabil állapot. Sőt, azt is tudja, hogy milyen stabilitásvesztés várható. Ezért ezek a rendszerek proaktívak, ami úgy szavatol magas szintű biztonságot, hogy közben mit sem vesztesz a vezetési élményből.

Egy példa, amit a K1600GT-vel éltem át. A motort murvás úton, szűk kanyarban lenyomtam magam alatt, majd elég provokatív módon rátettem a gázt, szándékosan túl sokat. Annyi történt, hogy az elektronika nem elvette a gyújtást a megcsúszás pillanatában, hanem éppen annyi nyomatékot engedett a hátsó kerékre, ami átvihető volt. Az eredmény: megcsúszás nélkül elgyorsult a motor. Murván, szűk kanyarban.

A menet közbeni rugóstag-szabályozás autókban néhány éve van a bajoroknál. Fantasztikus élmény, mert csak annyit tapasztalsz vele, hogy amikor kell, puhább, azaz komfortosabb a rugózásod, de egy dinamikus kanyarban azelőtt keményedik fel, hogy a nagy oldaldőlés zavaróvá válna. Motornál nem tudom milyen lesz, de az a sejtésem, hogy hasonlóan jól megoldották. Azaz egy észrevétlen segédeszköz lesz, ami sokkal biztonságosabbá, ugyanakkor élvezetesebbé teszi majd a motoros kilométereket.


Macko -

“amúgy közlekedni meg túrázni akarok, nem figurázni”

A “figurázás” nem öncélú. Azért van, hogy ha közúton vészhelyzetbe kerülsz (ami előfordul a legdefenzívebb vezetőnél is, ha tetszik, ha nem), akkor azt magabiztosan meg tudd oldani. Rutinból, és ne akkor kísérletezz, hogy mi megy és mi nem, illetve hogy miként is működik a járműfizika.


alvaro -

“Nem lenne jobb megtanulni keresztben haladva bevenni egy kanyart, nem nagyobb élmény első vagy hátsó kerékre emelni egy gépet?”

 

Komolyan ezekre van szükség a biztonságos közlekedéshez?


Macko -

Bocsánat, akkor félreértettem. Én arra gondoltam, hogy a motoros tanfolyamokkal kapcsolatos a reakciód.


TeeJay -

Persze hogy a videókat a megjelenés napján tölt9k csak fel…


Macko -

Ahogy elnézem a videót, zseniális egy cucc lesz ez is!


Manó -

Egy időben azt mondták, hogy sorozatgyártáshoz túl drága. (De fogadok, a lökött Jürgenek ezt is megcsinálják )


TeeJay -

Ez simán elektromechanikus rendszer, egy változó keresztmetszettel. Messze nem olyan megfizethetetlen, mint az MR folyadékos aktív felfüggesztés. Persze ettől még hat számjegyű lesz a felára…


k0diak -

Az nem baj, hogy ilyen is elerheto lesz, az mar inkabb, hogy teljesen elhanyagoljak azt a (nyilvan elhanyagolhato) reteget, akik egyszeruen karbantarthato, sallangmentes technikara vagynak vagy erre kenyszerulnek. Nem csak ok, a tobbi gyarto is.

Nekem az alom motor egy modern R80G/S lenne…a HP2E majdnem ilyen, de megfizethetetlen arban, es azt is kioltek mar.


Előző bejegyzés

Szerezzünk örömet a Pető Intézet lakóinak!

2011. július 04., hétfő
Karitatív

Következő bejegyzés

Repülő zsámoly

2011. július 08., péntek
Teszt: Honda SW-T600

Ezeket olvastad már?

Felgyorsult villanyrobogó: Niu MQi GT EVO teszt

2022. június 26., vasárnap

A Niu MQi GT-t tavaly már bemutattuk. Idén megjelent az EVO változata, amely sokkal gyorsabb lett. Napokig nyúztuk, hogy mit tud.

Elolvasom »
Új motor teszt

Amikor a motoros baleset kettétöri az életed

2022. június 20., hétfő

Sajnos a motorozásban benne van, hogy hirtelen minden megváltozik. Olvassátok el Zoli igaz történetét a durva baleset hatásairól.

Elolvasom »
Baleset és biztosítás

Hízik az oroszlán: Benelli Leoncino 800 Trail teszt

2022. június 08., szerda

A Benneli régen várt csupasz párosa megérkezett: a Leoncino 800-at bemutatjuk, a Trail változatot pedig alaposan ki is próbáljuk.

Elolvasom »
Új motor teszt

Onroad.hu LIVE: Az ideális ív kicsit másként, 2. adás

2022. június 01., szerda

Tavaly év végén egy rendhagyó élő adással jelentkeztünk. Akkor nem terveztünk új műfajt hozni az Onroad.hu felületére - most mégis folytatjuk.

Elolvasom »
Onroad.hu LIVE