Arról nem is beszélve, hogy a bioetanol – mint neve is mutatja – nagyságrendekkel kevésbé terheli kipufogógázaival a környezetet, mint kőolajból származó alternatívája. Jellegzetes velejárója a motor mögött terjengő cefreszag – a barátainkkal közösen megtett túrák során azt a visszajelzést kaptam, hogy menet közben, mögöttem több száz méterrel is átható pálinkafőzde-illat érződik. Garázsban beindítva a motort nem lesz orrfacsaró benzinszag, hanem finom szeszfőzde-ájer lengi be a helyiséget. Amúgy is vonzódom a folyékony hungarikumhoz, így ezt az oldalát nagyon szerettem az E85-nek.
A másikat is: hamar feltűnt, hogy gyanúsan fémtiszta lett a kupufogó vége. Egy alkalommal kíváncsiságból levettük a dobot. A GS-en a motor hasa alatt levő katalizátorba szinte be lehet látni. Annyira szép és újszerű volt az egész, mintha most gyártották volna. Pedig emlékeim szerint a 90 ezres szerviz során történt az eset. A dob is szinte fémtiszta volt. Innentől elkezdtem nézegetni a rendszert, és váltogatva a benzin- és etanolüzemet, időnként belekukkantottam a dobba. Mintegy két tank, azaz 1000 kilométernyi benzinüzem után fekete és kormos lett a cső belső fala, majd egy tanknyi tiszta etanolüzem újra fémtisztává varázsolta. Az tehát kétségtelen tény, hogy szerkezetileg a szennyeződésmentes és tiszta üzemű motorhoz nagy segítséget nyújt az E85.
Jómagam mintegy ötezer kilométert tettem meg a környezetbarát üzemanyaggal, Eko hasonló távot a sajátjával. Azután mind a ketten leálltunk vele. Hogy miért? Összetettek az okok.
Bár a kezdeti árak és fogyasztások alapján (a BMW boxermotorjának elektronikája simán 30 százalékkal emeli meg a befecskendezett üzemanyag mennyiségét!) még rentábilis volt az átállás. Közben azonban változtak az árak: a benzin csak kis mértékben, az etanol azonban jobban megemelkedett, így a közel 100 forintos literenkénti árelőny 80 környékére csökkent, ami százalékosan már valahol 30 környékén, vagy alatta van. Így a megtakarítás elillant, legjobb esetben is nullszaldós a vállalkozás. A magasabb fogyasztás miatt azonban jelentősen esik a hatótáv, amely a 33 literes üzemanyagtartályú Adventure esetében még kezelhető, minden ettől eltérő motort azonban igen gyakori kútkeresésre kényszerít. A fogyasztás pedig sokkal érzékenyebben változik, mint ha benzinnel közlekedünk: a külső hőmérséklet és a gázkezelés hatására igencsak el tud rugaszkodni a korábban emlegetett értékektől. Eko tudott (nem autópályán 200-zal, csak kicsit dinamikusabban szerpentinezve egy hűvösebb napon) 9 litert is itatni az R-rel, nekem valahol 8,5 körül volt a csúcsom. Ekkor pedig mind a ketten elértük az anyagi ráfizetés kategóriáját…
Így indul az R1200R 7,5 fokos, illetve 16,5 fokos külső hőmérsékletnél. Beindulás után meg kellett várni, hogy némileg megmelegedjen a motor, addig ugyanis nem, vagy csak nagyon kelletlenül vette a gázt.
Az én motorom esetében még ott voltak az állandó indítási gondok. Érdekes módon Eko motorja és más, etanollal tesztelt boxerek is viszonylag könnyen indultak, a sajátom azonban még 20 fokban is alig kelt életre, ha teljesen lehűlt a blokk. Az ilyenkor bevált módszer az volt, hogy 2-3 alkalommal röviden ráindítottam, hogy jusson bőven üzemanyag a hengerbe, majd jött egy hosszabb indítózás, amely már néhány másodperc után eredményre vezetett. Azonban érezehető volt, hogy nem ez a módszer a hosszú önindító-élettartamhoz vezető út! (Fontos megjegyezni, hogy feles tankolás esetén sem a megtorpanás, sem a hidegindítási panaszok nem jelentkeztek, viszont a kipufogó ugyanolyan szép tiszta lett.)
Így a szezon vége felé visszaálltunk a gyárilag megadott üzemanyag-típusra.A fogyasztás azonnal visszaesett a korábbi normákra, azaz harmadával csökkent le, és ugyanennyivel nőtt a hatótávunk is.
Eko tankja rozsdásodni kezdett! Folytatás a következő oldalon.
Cimkék:
Sajnos az Onroad szerkesztősége idén nem jutott el a milánói EICMA kiállításra. Most mégis különleges képekkel kedveskedhetünk olvasóinknak.
Elolvasom »Ítélet született egy közel két évvel ezelőtt történt halálos motoros baleset ügyében. Mind az eset, mind az ítélet legalábbis megosztó lehet.
Elolvasom »A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »
Magam nagyon kíváncsi voltam az E85-re, mégis jó ideig tartott, mire ki mertem próbálni. A hosszútávú hatásairól soha nem fogok tudni beszámolni, mert a saját motorom (BMW F650CS) fele-fele arányú benzin-E85 keveréktől is folyton lefulladt, 1/3 etanollal menni éppen ment, de érezhetően rosszul esett neki, kis fordulaton rángatott, a vibrációja is megnőtt, és egyáltalán erőtlenebb lett tőle.
Mindezeken túl még a fogyasztása is megnőtt, azt nem tudom mennyivel, hasra ennek az egy tanknak az alapján úgy 10%-ot mondanék.
Egyszóval nekem abszolút nem jött be, pedig reménykedtem a kicsit (nem, távolról sem nagyságrendekkel, ó dehogy… nálunk talán másfeles energiamérleggel állítják elő az etanolt…?) kisebb környezetterhelésben.
Időszerű és tárgyilagos a cikk,engem végképp meggyőzött.
Maradok a benzinnél.
Sajnos nem emlékeztem EKO cikkére. Pedig kellett volna, hogy elmenjen kísérletező bátorságom.
Egy VW bogarat kínáltam meg alkohollal. Tudván, hogy Mackó boxere elment a vártúrán az E85-tel, és a VW boxer mindent kibír. (Sőt, Nagyapám fiatal korában nem is ismerték a benzint, csak Metalko-volt az üzemanyag.) Tehát fél tankot töltöttem és próba. Mi baj lehet?! Vidáman ment a kis veterán, bár érezhető volt a cikkben leírt lyuk bizonyos fordulaton. Óvatosan elmentem a következő kútig, s lelkiismeret furdalásomtól vezérelve feltöltöttem a tank másik felét benzinnel. A VW boxer szépen elduruzsolt. Majd este leállítottam a garázsban, s szóban vállon veregettem magam a környezetvédelemért.
Mígnem pár nap múlva hatalmas foltot konstatáltam a garázsban a kocsi alatt. IGEN, az átok E85 megmarta a benzincsöveket és illa-berek kifolyt az egész tanknyi. Gyors pótlás (vésztartalék kölcsönzés a fűnyírótól) és irány a szerelőakna. Azóta más nem jelentkezett, de változatlanul érezni az aromás “illatot” a kocsiban, pedig már pár tank benzint elfüstölt a kis csinos. Lehet, hogy megmarta az alvázvédőt és idő kell, hogy újra kikeményedjen. Vagy csak emlékeztetni akarja a kocsi a lelkiismeretemet!
A motornál meg sem próbálom. Marad a benzin, mivel nincs jobb…
Ez már az idei R1200R? Ha nem, és lesz cikk az újról, szívesen állok rendelkezésre egy összehasonlító tesztre 🙂
Nem ez Eko 2008-as évjáratú gépe. Ha kapunk 2011-es modellt tesztre, az valamikor tavasszal lesz.
Fogok szólni!
Szerintem van jövő az Etanolban…
Az a 15% nyi benzin meg nem kell bele…szerintem főképp az adózás miatt keverik hozzá.
hallottam olyat is hogy a hidegindítás miatt is kell, de ez nem olyan dolog amit ne lehetne megoldani máshogy…
Amúgy etanolhoz ( alkoholhoz ) lehet vizet keverni mert oldódik benne és növeli a teljesítményt.
A Saab csinált széria vízbefecskendezéses autót …
Etanolnál felesleges külön fecskendezni ha bele is lehet keverni…
Lehet meg kellett volna próbálnotok még vizet is tenni a tankba
Vizet?
‘Iszen így is az volt a baj, hogy rozsdásodott 😀
Eko nem Eko lenne, ha nem próbálta volna meg. Pécsre úgy mentünk valamikor a szezon során, hogy desztillált víz is volt a tankjában. A pontos arányt majd ő leírja. De az már nem vált be.
Persze nyilván módosítani kellett volna a motor szoftverén is. De a többit az illetékestől.
akárhogy csűrjük csavarjuk az etenol hatásfoka gyengébb,oktánszáma magasabb,a kettő nem ugyanaz.lehet találni szakcikkeket ahol kivesézik a dolgokat.átalakitani a karbis motorokat gazdaságos,a fúvóka csere adta egyszerűség miatt.köszi a bömösök beáldozását a végeredményt szerintem előre ti is gondoltátok.(szegény öninditók).üdv mindenkinek!!!
“Eko nem Eko lenne, ha nem próbálta volna meg.”
“az etenol hatásfoka gyengébb,oktánszáma magasabb,”
Lehet, de amit vesztesz a gyengébb hatásfokon visszanyered a magasabb kompressziótűrésben…szerintem.
Egy alapvetően etanolos üzemre gyártott motornál nem adódnának olyan problémák mint itt is…korrózió, hidegindítási gondok.
Saját tapasztalataimat írnám le.Kb 1 éve amióta egy havertól hallottam,hogy ő felesben tankol a vadiúj Faser-ébe gondoltam én is megpróbálom.
Egy Piaggio X9 500-asom van injekciós.Felesben tankolok és a kicsit nehezebb hideg induláson kívül,semmi rosszat nem tudok mondani.De a hideg indítás sem olyan nyögve nyelős mint Maczko klipjében volt,csak annyi,hogy kb:3-al többet kell fordítania az önindítónak mint a csak tiszta benyával.Szóval nekem bevált,ha tudok csak így tankolok.3 hónapja a párom Chevrolet Spark-jában is bevezettük ezt a módit,na annál tényleg szarabb az első indítás de nem azért mert nem indul hanem nagyon nehezen éled fel az alpjárat,hidegben!De utána már megy mint a golyó,sőt jobban mint tiszta benzinnel.A Piaggio-nál ezt a teljesítmény változást nem vettem észre,de nem is dadog hidegen, viszont jelentős fogyasztásnövekedést sem észleltem.Szerintem egy próbát mindenkinek megér de inkább nyáron és fémtankba tényleg ne használjátok.
Valóban – mivel szerintem a kíváncsiság hajtja előre a világot- kipróbáltam vízzel is.
Erdekes, hogy Braziliaban a motorokba sosem tankolnak alkoholt.
Sokat motorztam aszfalton es megtobbet terepen, de a csapatombol senkit nem lattam (nem is hallottam), hogy alkoholt tankolt volna a motorjaba. Pedig ott aztan igazan olcso az alkohol!
Erdekes meg, hogy sajat gyartmanybol nincsenek nagy ccm-es motorok. Max. 400ccm-esek rohangalank (ugy aszfalton, mint terepen).
Az alkoholos autok szama is csokkent az utobbi evekben (mondjuk ez foleg a kulfoldi autopiacok elotti nyitasnak koszonheto). Az autoknal a motroterben van egy kis tartaly (par literes – mint az ablakmoso folyadek tartalya), melybe benzint tankolnak. Az ebben talalhato benzin segitsegevel oldjak meg (nyilvan az elektronika) a “hideg” inditast.
Szoval… mas vilag. Tele erdekessegekkel.
🙂