Most már ökölszabályként is felírhatjuk, hogy nincs olyan tesztmotor, ami legalább egy könnyed záport ne kapna alattam. Úgyhogy előre is elnézést kérek a koszos motor képeiért, hiába mostam le, ha az útról gyakorlatilag azonnal felverődött rá minden. Tesztünk alanyával, a Benelli Tornado 302-vel szinte nem is mentem száraz úton, ennyi erővel jet-ski-t is tesztelhettem volna. Lógott az eső lába, amikor nullkilóméteresen átvettem Szentendrén, gyakorlatilag bőrig ázós szakadó esőben teszteltem és a forgatáson is tolnunk kellett egy órát, hogy ne ázzon el a videós technika.
– Ez “az” a Benelli, amire gyerekkoromban annyira rá voltam kattanva?! – kérdezte Oldi barátom, amikor a visszavitel előtti, szemerkélős reggelen legurultam a kocsmája elé, hogy a rituális tesztmotor-felvételt elkészítsem a kerthelyiség előtt állva. Oldinak – hiába tartja jobban magát, mint a nála tíz-húsz évvel fiatalabbak – nem mostanában volt a gyerekkora: már sok évtized eltelt azóta, hogy beszippantotta a kétkerekű motorizáltság fétise. És a Benelli már akkor is több mint fél évszázada létezett.
A Benelli ugyanis a legrégebbi olasz motorkerékpár márka. Az Aprilia, a Ducati, az MV Agusta (és még sorolhatnám) még kósza ábránd sem volt, amikor hat testvér az atyai örökségükből úgy döntött, hogy kétkerekű motorkerékpárokkal váltják meg a világot. Ekkor 1911-et írunk, ami egyfajta büszke mementóként a Tornado 302-n is visszaköszön. Pedig a formája igencsak korszerű, ezen a kis feliraton kívül semmi nem utal a múlt század elejére.
A teljes történelem, a felvásárlások, a fegyvergyártás, a versenyzői eredmények, a gyár hányattatott sorsa elolvasható a márka Wikipedia oldalán. A jelenkort 2005-től számíthatjuk, amikor a kínai Qianjiang befektetőcsoport felvásárolta a Benellit. Ez a tulajdonosi szerkezet azóta sem változott, de mielőtt elkezdenénk bármilyen prekoncepciót felépíteni fejben, hogy akkor ez biztos egy “olcsó kínai szar”, gyorsan szögezzük le, hogy az idézőjelek közötti rész egyik szava sem igaz. Mert egyrészt nem olcsó, másrészt igazából továbbra is inkább olasz, harmadrészt pedig vannak benne a kategórián bőven túlmutató megoldások.
A Benelli Tornado 302-t tízlépésnyi távolságból vizsgálva kevesen tippelnék meg helyesen, valójában mekkora blokkot is rejtenek az idomok. A forma nagyon rendben van, mint az összes olasz motornál. Az idomok alól kikandikáló térhálós csőváz, a fordított első teleszkóp, a dupla féktárcsa és amúgy az egész, aprónak nem nevezhető kiterjedése legalább 600-750 köbcentis és 100 lóerő környéki sportmotort sejtet. Az igazság ezzel szemben az, hogy a Tornado 302-ben mindössze egy A2 kategóriával is vezethető, 38 lóerős sorkettes blokkot találunk.
Ez picivel erősebb, mint a korábban tesztelt BMW G310R, a lóerő- és nyomatékcsúcs lényegesen feljebb helyezkedik el, 10’000-es fordulat felett. Ennek megfelelően a hatfokozatú váltó áttételezése elég rövid, a fokozatokat szinte másodpercek alatt elhasználjuk. Az óra szerinti 100-as utazóhoz 7’000-en kell tartani a műszerfal fordulatszám-mutatóját. Amikor nyugodtabban gurulgatunk, 4-5’000 között tartva, akkor sem rángatja a láncot, de akkor olyan semmilyen. Igazából a Benelli Tornado-t folyamatosan tépni kell, ha hallani akarjuk az oroszlán üvöltését a kipufogóból és meg akarunk felelni a rólunk alkotott sztereotípiáknak.
Videónkban alaposan körbejárjuk a Benelli Tornado 302 minden porcikáját
Talán pont a gáztépésnél érheti egy kis kritikai észrevétel a Tornado-t. A japán vagy német vasakhoz szokott motorosoknak a gázkar túl nagy úton jár, szinte fogást kell váltani rajta, ha ki akarjuk használni a teljes tartományt. Ugyanez elmondható a váltóról, ami könnyen jár, szó szerint olyan puha, mint a pulton felejtett teavaj a nyári konyhában. Kicsit hosszú az útja, kapcsolgatás közben megtaláljuk vele a kívánt fokozatot, de hiányzik belőle az a feszes, precízen kattanó érzés, amit a japán motorokon már számtalanszor tapasztaltunk.
A teszt a következő oldalon meglepő részletekkel folytatódik, lapozz!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »