Létezik olyan bukósisak, amely minden felhasználási területre alkalmas? Főleg ha valaki olyan, mint például én: túrázom is, terepezem is, néha – igaz csak kényelmes tempóban – feltévedek egy-egy versenypályára… Minden célra tartani egy bukót drága és főleg kivitelezhetetlen dolog. Amikor télvíz idején elmegyek terepezni, majd az aszfaltos hazaúton minden testnedv megfagy a koponyámon belül, az nem túl kellemes. Tehát a megoldást csak egy variálható fejvédő jelentheti. Ilyen a Magyarországon újonnan megjelent amerikai gyártó, az AFX dual-sport bukósisakja: ismerjük meg az FX-41DS-t!
A sisak minden szempontból a jó közepes kategóriát képviseli. Nem találunk karbon héjat, de legalább egy poly-alloy kompozitot igen. Mindenesetre a hivatalos minősítés szerint mind az ECE 22.05, mind pedig a DOT FMVSS-218 biztonsági szabványoknak megfelel az AFX mindenese. A súlya sem kiugróan alacsony – inkább kissé elhízottnak mondanám – a maga 1’680 grammjával. Igaz, ez plexivel és silddel együtt értendő – tehát akármelyik nélkül biztosan könnyebb ennél. De lássuk, mitől is mindenes ez a sapka.
Alaphelyzetben egy plexivel kiegészített krosszbukó, hiszen az állrész a terepes fejvédőktől megszokott módon messze az arc előtt van. Így az FX-41 kimondottan levegős viselet: nincs klausztrofóbiás érzésünk benne. Azonban hogy a bevezetőben vázolt problémát elkerülhessük, kapott egy plexit, amely máris zárt sisakot varázsol belőle. De még ez sem elég, mert van egy belső napszemüvege is, amely a zárt sisakos használatot könnyíti meg.
Az AFX dual-sport bukójának egyik nagyon erős pontja a szellőzés. Az áll-rész, a homlok, a tetőrész szellőzői külön-külön zárhatóak, de még a felső kilépőnyílás is – ahol a menetszél kiszippantja a felmelegedett levegőt – becsukható. Az állszellőzővel kapcsolatban külön ki kell emelnem – és ezt a menettapasztalatok is megerősítik -, hogy nem csak az arcunkba fújja levegőt, hanem oldalra is bevezeti két külön csatornán (ezek a héjon kívülről is jól láthatóak), így valóban mindenhova jut friss ájer. Összesen 17 helyen lép be- és ki a levegő, tehát melegben még becsukott plexivel sem hiszem, hogy sok jobban szellőző sisak lenne ennél.
Természetesen minden nem lehet aranyból, így a nagyon jó szellőzésnek megvan az apró hátulütője is: amikor mindent bezárunk, a messze előreugró állrész és a furcsán formatervezett héj mellett némi levegő akkor is bejut az AFX belsejébe. Az oldalsó kivágás egyébként érdekes dolog, mert elsőre nem értjük az okát. Sík felületen nem lehet stabilan elhelyezni a sisakot – annál jobban megáll egy motor ülésén! Viszont nekem a fülcimpám szó szerint egy leheletet kilógott belőle – hidegben tehát biztos, hogy egy jobb fajta nyaksállal kell kombinálni, hogy ne fázzunk!
Az FX-41 belső napszemüvege nagyon jó mélyre lenyúlik és könnyen is mozgatható a bal kéznél ergonomikusan elhelyezett tolattyúval. Ugyanakkor nincs túl közel az archoz – legalábbis az enyémhez -, így önálló plexiként nem jó. Már városi sebességnél is alákavar kissé a szél – országúton biztosan könnybe lábadna a szemünk felnyitott plexivel. Persze ha tuti a szellőzés, melegben is le tudjuk csukni a vizort – amúgy is az a legjobb, amikor itt repül a cserebogár (mondjuk szembe).
Állandó kérdés bennem, hogy az ilyen belső napszemüvegek mit szólnak vajon ahhoz a felhasználáshoz, amikor az ember lekapja a plexit és krossz-szemüveggel veret egy jót a porban. Mert olyankor ugye az mind bemegy a sötét kis műanyaghoz és annak mozgató-mechanikájához. Természetesen ezt a kérdésemet – vagy inkább kételyemet – itt és most sem fogom megválaszolni – ehhez egy hosszabb lélegzetű tesztelésre lenne szükség.
Az AFX FX-41 minden egyéb szempontból megfelel egy mai modern sisakkal kapcsolatos elvárásoknak: könnyedén kivehető és mosható bélés, metrikus – azaz mindig szorosan záródó, mégis gyorsan oldható – csatt. Leszerelt silddel kimondottan pofásan mutat, és minden egyes átalakítása pillanatok alatt, akár egy pénzérme segítségével elvégezhető. Összességében tehát azért az árért, amennyit a MotoPartsShop.hu a jelenlegi devizaárfolyamon kér érte, szerintem kimondottan jó vétel. Kell kötni némi kompromisszumot, hiszen nem a világ leghalkabb sisakja és a plexi párásodására is kell megoldást keresni – de ezek szerintem vállalható hibák. Amennyiben tetszik és ki is tudod használni, egy személyes próbát biztosan megér!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »