Általános törekvés a motorosok körében, hogy egyedi megoldásokkal szerelkezzenek fel. Néhányan ezt azért teszik, hogy kitűnjenek a tömegből, mások a valós vagy vélt problémákra keresnek megoldásokat. A napokban mutattuk be a Tom-Tom motoros navigációjának legutóbbi frissítését, akinek azonban a kábelesen vagy bluetooth-on a sisakba „sugárzott” hangutasítások és a készülék kijelzőjére való tekintés szintúgy derogál, megpróbálkozhat más, nagyszerű agymenéssel.
Számomra egyelőre felfoghatatlan, hogy milyen pszichológiai elmélet mentén indult el a következő díjnyertes kütyü fejlesztője, amikor a jármű mentén lézerrel „festett” csíkokat kívánt alkalmazni, biztonság-fokozó célzattal, egyelőre kerékpáron.
A mai napig nem terjedt el az egyébként kiforrott sisakba építhető eszközök egész sora. A BMW F1-es csapata 2002-ben kísérletezett a sisakban HUD (Head-Up-Display), azaz információ-kivetítő alkalmazásával. Úgy látszik, hogy a technológia megvan, az igény kevésbé.
A motoros megvalósítás integrált és utólagos kialakítások formájában jelent meg a piacon. A rendszer lényege, hogy egy adatgyűjtő eszközt telepítünk a járműre, majd az vezeték nélküli jelátvitellel a szemünk elé varázsolja az adatokat. A lenti képen szereplő eszközt 400 amerikai dolláros áron szerezhetitek be. A sisak plexijére akasztott kis kütyü az autós alkalmazásokhoz hasonlóan végtelen fókusztávolságban mutatja a pillanatnyi sebességünket, fordulatszámot és a kapcsolt fokozatot.
Az ember szürkeállományának nagyobb része jön mozgásba a következő megoldásra tekintve. Valamikor a kilencvenes évek végén, még kamasz koromban szembesültem először a REERU cég akkor még kísérleti stádiumban lévő termékével. Jelentem, mára kiforrott és szintén megvásárolható: Bukósisakba épített visszapillantó tükör. A sisak biztonságát és súlyát egyaránt negatívan nem befolyásoló extra egy optikai lencsék és szálak rendszerével tűzdelt héjszerkezetet alkalmaz, aminek eredménye, hogy a nézőterünk felső részén megjelennek a mögöttünk történő események.
Néhány éve még több millió dolláros hollywoodi produkciókban láthattunk csak olyan technikai és futurisztikus effekteket, melyeket most már egy okostelefon is produkál. A számítási kapacitás növekedésével a lehetőségek egyelőre úgy tűnik, hogy felülmúlják az igényeket.
Évekkel ezelőtt magam is fel voltam szerelkezve a fenti szerkezetekhez azért annyira nem hasonlító, de számos eszközzel. A sisakomban szólt a minőségi zene, hallottam a navigációt és telefonálhattam is, a ruhámat és a markolatomat az időjáráshoz alkalmazkodóan fűthettem fokozatmentesen és beszélgethettem a tőlem kilométerekre lévő motoros társakkal menet közben. Ezekből a dolgokból mára alig maradt valami, nem volt rá szükség. Ha motorra ülsz, akkor a fenti képből neked melyik rész ami inkább mond valamit? Ha a cyborg-része érdekel, úgy kesergésre semmi ok, ígérem, hogy a jövőben sem hagyunk benneteket kütyük nélkül!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »
A cikk vége nagyon igaz. Egy ideig én is mindenfélet raktam a sisakba..
aztán kivettem.. Zenét inkább otthon hallgatok.. telefon meg ne egy bedöntött kanyarban csörrenjen a fülembe…a gps meg végképp de dumáljon állandóan.. ha kell valami rápillantok. Egyedül a csoportos utazásnál tartom fontosnak hogy legyen egy jó kommunikáció, akár órákat spórolhat az ember ha egy eltekergő csapattársat nem kell keresni hanem egy utba eső találkozási pontra lehet irányitani.
A kerépáros két lézeres vonala nekem tetszik. Vagy éve vettem valamely barkács gagyi polcán ilyet, kb egy ezres volt fugaszintezőként árulták, egy folyamatos csikot ad a falon, padlón.