Vallomások sorával kell kezdenem. Nem különösebben izgatnak fel a kerékpárok, ebből kifolyólag nem is értek hozzájuk. Én motoros vagyok, a kétkerekűeknek ez a formája érdekel igazán. Persze jelenlegi tesztalanyunk annyiban tekinthető motornak, hogy van benne egy elektromos hajtómű, ez azonban nem képes önállóan mozgatni a járgányt. Ez fontos dolog, ugyanis a pedelec rendszer egyik kritériuma ez, ettől marad besorolás szempontjából kerékpár és nem lesz segédmotor.
Hogy miért nem vonzódom a kerékpárokhoz? Volt egy időszaka életemnek (tizensokévvel ezelőtt), amikor jórészt anyagi okokból drótszamárral közlekedtem. Azonban annyira izzadós vagyok, hogy mindenhova csatakosan érkeztem meg, így egy szezon után feladtam a közlekedés ezen formáját. Még sík úton és hűvösebb időben is megizzadtam, képzeljétek el amikor az utamba került egy emelkedő és meleg is volt. Azután elkezdtem motorozni, azóta pedig amennyi szabadidőm van, azt mindig motorkerékpáron töltöm. Egyedül a gyerekeimmel szánom rá magam a bringázásra.
Ez a jármű azonban valamilyen szempontból több, mint egy kerékpár.A fedélzeten levő, mitegy 6 kilogramm súlytöbbletet jelentő elektromos rásegítő rendszer pontosan a fentebb vázolt és általam (is) nehezményezett problémakört hivatott kiküszöbölni, nevezetesen az emelkedők leküzdését. Az európai pedelec szabvány értelmében az elektromos rásegítés teljesítménye legfeljebb 250 Watt lehet, és maximum 25 kilométer/órás sebességig működhet (plusz — mint említettem — nem tudja önállóan hajtani a járművet). Amint azonban emelkedőre érünk, és megfontolt pedálfordulatszám mellett taposni kezdjük a talpunk alatti lapokat, az elektromotor minden nyomási fázisban besegít. Teljesítménye ugyan csekély, forgatónyomatéka azonban közel sem az (meghaladja a 20 newtonmétert!), így minél meredekebb hegyre igyekszünk felfelé, annál inkább megkönnyíti a dolgunkat. Olyan váltóáttétel mellett, amivel bizonyosan esélyünk sem lenne boldogulni, szinte fáradtság nélkül haladunk a magaslat irányába. Az elektromos rásegítés mértékét egyébként két fokozatban tudjuk állítani, illetve létezik egy takarékos üzemmódja is, amikor a rendszer igyekszik nyújtani az akksi élettartamát — sík úton például teljesen ki is kapcsolja az elektromosságot. Ilyen esetben mindössze 1,5 másodperc kell hozzá, hogy újra üzemkész legyen a rásegítésünk (ez igaz akkor is, ha menet közben manuálisan kapcsoljuk be).
A Gepida Reptila 1000 kerékpár nagy előnye, hogy hazánkban készül. A gyártó csupán a Yamaha pedelec rendszert vásárolja Japánból, a váztól az összes szerelvényig mindent maga épít köré. Hátul egy nyolcsebességes Shimano agyváltó segíti utunkat — sík úton 30 kilométer/óra normálisan tartható a legtempósabb áttétel mellett –, elöl pedig egy hasonló származású agydinamó szolgáltatja a fedélzeti áramot, ami a világításhoz szükséges. Ennek nagy előnye, hogy szinte észrevétlenül teszi a dolgát, így a hátsó helyzetjelző fényt folyamatosan égethetjük (ez biztonsági szempontból bír jelentőséggel), és az első lámpa felkapcsolása is csupán egy kis kapcsoló elbillentését igényli. A 28 colos kerekekkel felszerelt városi bringa lassításáról V-fékek (anno még csak elődeik, a lényegesen rosszabbul fogó patkók voltak…) gondoskodnak, míg az úthibák komfortromboló hatását a teleszkópos első villa csökkenti. Összességében nagyon kényelmes volt a Reptilával közlekedni. A fenti emelkedőt egy kis mozgóképpel is bemutatjuk:
A jármű mindennapi használatra valóban egy teljesen életszerű alternatívát kínál. Mindenféle környezetszennyezés nélkül tudunk vele városban közlekedni, az igazi belvárosi káoszban pedig kevés gyorsabb megoldás létezik. Az 1,9 kilogrammos és 8,1 Ah kapacitású akkumulátor átlagos használat során 80-100 kilométer körüli hatótávval rendelkezik, ami biciklivel azért többnyire elég szokott lenni. Tölteni egy kellemes formájú szobai berendezéssel tudjuk a Li-Ion rendszerű energiahordozót — a teljes feltöltés 4 órát vesz igénybe, és mintegy 800 alkalommal számíthatunk rá.
A Gepida Reptila 1000 tehát nagyon kellemes mindennapi társ lehet, amellyel izzadtság nélkül kerékpározhatunk el teendőinket intézni. Egyetlen negatívumaként (tényleg nem tudok többet felsorolni) az árát lehet megemlíteni, amely pillanatnyilag még elég borsos. Reméljük, hogy a nyugat-európai terjedésével és a háttértechnika fejlődésével ez is mérséklődni fog, és akkor minél többen ülhetnek át kulturált és főleg magyar gyártmányú pedelec kerékpárra.
További technikai részletek a gyártó honlapján találhatók, az adott típusról például ITT.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »
Hmm..szóval mostanra jött ki, kb tavaly ilyenkorra volt mondva. Az árát látva jó hogy nem vártam rá, nyáron egy profi cég a saját gépemet felszerelte.
Az árat egyértelműen az aksi dobja meg, de nem érdemes litium-polimertől gyengébbet venni. A 250W-os előírást nem tudom hogy gondolják, nekem 500-as ment bele de már olyan kicsi az átmérője, hogy a multkor a profi bringás dobféknek nézte.
Ha valakit érdekel: http://picasaweb.google.com/emgepe/Ebicaj#5539071152176612050
Biztosan nem most jött ki. Idén év elején már volt az üzletekben (a biciklis portálokon akkorról találtam leírásokat, bár nem pontosan erről a típusról).
Hozzám csak véletlenül került, nem a gyártótól.
Amúgy a saját bringád átalakításáról meg lehet többet tudni? Ki csinálta, költségek, satöbbi? Ha nem publikus, E-mailben is megköszönném.
A v-fék meg a patkófék nem ugyanaz a konstrukció szerintem, de nem is ez a lényeg.
Az ár… Hát ez nem borsos, hanem vicces.
Lehetne az a szlogen mondjuk, hogy: “Már megunta Smartját a vásorban? Adja el, az áráért épp kap egy ilyen biciklit!” 🙂
Amennyiben dokumentáltad az elkészítését, illetve az összes technikai részletet, valamint részletesebb használati tapasztalataid is vannak, szívesen megjelentetjük!
A tied már legalább “rendes motor”, hiszen belsőégésű!
Hello Mackó!
Kösz a lehetőséget a megjelenésre, de ennél sokkal nagyobb népszerűsítést nem nagyon szeretnék.
Attól tarok, hogy valami okostojás leleplezne a motor teljesítményével. Hivatalosan – elvben – ugyanis többet tud annál, mint amit a hazai KRESZ biciklinek elismer. Ami úgy összességében teljesen röhejes, ha valaki belegondol a sebességadatokba. Ahhoz azonban éppen elég lenne, hogy bukósisakot kényszerítsenek rám. Ez meg egyenlő lenne a véggel.
Az eredeti gépről itt vannak a részletes adatok: http://www.velosolex.hu/felepites.htm
Nekem annyi volt a bajom vele, hogy biciklizésre teljesen alkalmatlan volt. (Ha már valaki próbált Babettával biciklizni, az megérti. Mintha szobabiciklivel indulna az ember egy gyorsasági szakaszon.) Ezért házasítottam össze az olcsó Simano váltóval szerelt – 3×6 sebességes – csehszlovák biciklivel, amit már nem használtam, mert nehéz volt.
Mivel hasonló vastagságú volt a két villa nyaka, csak a hosszban volt különbség, csak az ezt korrigáló csődarabot kellett közberakni. A csapágyak alul, felül ugyanúgy megmaradtak, illeszkednek.
Az első gumit felülről egy dörzskerékkel hajtó gépen nincs – nem is volt – kuplung. Ezért, ha meg kell állni egy lámpánál, kereszteződésben, akkor vagy fel kell akasztani a motort – és előtte le kell állítani a dekompressziós bovdennel – vagy csak fékezni kell, és hagyni kell, hagy csússzon el a dörzskerék a gumin. Én ezt csinálom. Sokat használom, de 4-5 év alatt nem vettem észre jelentős kopást. Ráadásul megvan az eredeti hátsókerék tartalékguminak.
A nyáron láttam egy kínai férfibiciklit egy veszprémi boltban, aminek a lánckerék fölött volt a nagyon keskeny motorja, és – ha jól emlékszem – külön lánccal hajtotta a hátsó kereket. A másfél literes tank a váz vízszintes összekötője alatt volt. Könnyebb volt az enyémnél és kézi kuplung is volt rajt. Ha jól emlékszem, a bicikli résznek ötsebességes váltója volt. A tavasszal megnézem jobban és kipróbálom. Ha kell szívesen írok is róla. Ja, 80 ezer forint volt.
Győrffy Árpád
Megköszönjük, ha tájékoztatsz! Akár cikk formájában.
Retro M50 ami a képen van, gondolom ilyet láthattál.
A Veteránban gyakran reklámozzák magukat, tavaly kb 50eHuf körül volt a motorkitt, elvileg bármely normál kerékpárba beépíthető.