A szaksajtóban már néhányszor felbukkant ez a masina, Mackóék Garmischban találkoztak vele a BMW Motorrad Days-en. Röviden összefoglalva ez a gép nem más, mint a bajorok kultikus motorjának, az R32-nek modern kori újragondolása, amely számos korszerű alkatrész és egy SOCH vezérlésű R1200-as blokk felhasználásával készült.
Az R32 a BMW első saját gyártású és saját márkanévvel forgalmazott motorja, amelyet 1923-ban mutattak be Berlinben. A 122 kilogrammos tömeg, a 8.5 lóerős teljesítmény saját idejében figyelemre méltó volt, de talán még inkább érdekes, hogy a koncepció meghatározta a márka egészét, a folyamatos fejlesztések, egyre modernebb alkatrészek ellenére a kéthengeres boxer erőforrással szerelt motorok mind a mai napig gyártásban vannak, és talán népszerűbbek, mint valaha. Az örökségnek azonban súlyos következményei is voltak. Amikor a ’80-as években a BMW sornégyes erőforrásokkal szerelt motorokat kezdett gyártani, sokan a boxer megszüntetésétől való félelmükben a K sorozat puszta létezését is hevesen ellenezték. Mára négyhengeres BMW-k is több, mint elfogatottá váltak, sőt négy éve a kompakt, sorkettes motorral rendelkező F család is a kék-fehér logós márka palettájának fontos része. A jövőt pedig alig néhány napja mutatatták be hivatalosan, a hathengeres megatúrázó, a K1600 az amerikai igényekre optimalizált masina, amely végképp sokszínűvé teszi a bajorok motorkínálatát.
Bár ma is számos, lassan veteránkorú BMW szaladgál az utakon, az olyan gyöngyszemekkel, mint az R32 már csak múzeumokban, privát gyűjteményekben vagy csak nagyon különleges alkalmakkor találkozhat az ember. Európai szemlélettel talán kicsit furcsa is, hogy egy ilyen legendát bizonyos fokig megszentségtelenít valaki egy jelentős átalakítással. A nagy vízen túl, Amerikában azonban számos példája van az ilyen furcsa házasságnak. Ki tudja honnan előbányászott régebbi Harley-Davidson erőforrásokkal mind a mai napig készülnek egyedi motorok, négy keréken pedig a fordított kapcsolatra van számos példa: a hotrodok régebbi karosszériába épített modern erőforrással és alkatrészekkel jönnek létre. Jean-Luc Dupont a francia Panda Moto 89 BMW kereskedéstől nem kisebb dolgot vett a fejébe, mint hogy elkészíti az R32 egy modern, újragondolt változatát. Az úriember nem kezdő az átalakítások terén, már nevet szerzett magának jelenlegi BMW motorokon alapuló átépítésekkel. Az R1232 elnevezésű motorkerékpár igazán figyelemre méltó, enyhén steampunk jellegű gyönyörű alkotás lett. Az eredeti gép ugyan majd kétszeresére hízott, de a teljesítmény jóval nagyobb mértékben nőtt: a 235 kilogrammos masina 107 lóerős. Mindez eléggé életveszélyesen hangzik, ha a gépsárkány 2,5”-es (elől 21”-es, hátul 19”-es) kerekekeit, és a hatékonynak kevéssé nevezhető féket nézzük. Persze a látszat sok helyen csal, hiszen a galériában található képeket böngészve minden bizonnyal feltűnik, hogy a hátsó fék valójában tárcsa, csak igyekeztek azt a lehető legjobban korabeli dobnak álcázni. Hasonlóan minden modern részegység (kapcsolók, műszerek) a lehető legdiszkrétebben lettek elrejtve. A képeken érdemes elcsemegézni kissé, hiszen figyelmes tanulmányozásuk során páratlanul igényes részletmegoldásokra bukkanhatunk.
A gépezet igazán gyönyörű, de sokkal inkább egy showbike, egy bolondos ritkaság, semmint mindennapi használatra alkalmas vagy éppen célszerű motor. Ha a furcsa technikai kiegyensúlyozatlanság miatt nem, akkor annak anyagilag nagy értéke miatt: a gép elkészítése mintegy 18,5 millió forintos összegbe, és több, mint 600 munkaórába került.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »
Szép.
Kb. mint a K1300R. Instant get.
“galériában található képeket böngészve minden bizonnyal feltűnik”… aham…
“minden bizonnyal feltűnik, hogy a hátsó fék valójában tárcsa, csak igyekeztek azt a lehető legjobban korabeli dobnak álcázni.”
Valóban ügyesen elrejtették, de az eredeti R32-es motoron nem dobfék volt, hanem úgynevezett tuskófék, mint a vasúti kocsikon.
Azért azt is meghagyhatták volna. (hamár sebességméröböl is kettö van..)