Ha teljesen őszinték vagyunk, semmi meglepő nincs a hírben. Sok fórumon felmerült már a dolog, a higgadtabb motorosok ezzel (is) riogatták a nyélgázon közlekedő, rendőrök elől meglépő huligánoknak tapsoló tapasztalatlanabb, szűkebb látókörrel rendelkező társainkat. Egyik előző cikkünk kommentjei között már felmerült ennek a dolognak a lehetősége (más megközelítéssel), most úgy tűnik, hamarosan tényleg egy szép új világ elé nézünk, már ami a motorozást illeti. A nem hivatalos információ arról szól, hogy az EU közlekedési bizottsága a motorosok biztonságáért folytatott „cselekményeinek” sorában a motorok teljesítményének kötelező csökkentését írná elő. A francia modell európai szintű alkalmazásának megvitatására a bizottság nyár eleji ülésén kerülhet leghamarabb sor. A jó szándékú, kellően tájékozott politikusok véleménye nem lehet kétséges – a legszomorúbb az egészben, hogy egy ilyen döntést semmilyen releváns kimutatással vagy statisztikával nem fognak tudni alátámasztani, az egész kérdés olyan emberek meggyőződésén fog múlni, akiknek nem túl sok köze van a motorozáshoz. A hab a tortán igazából a hír második része: a motorok teljesítményének 100 lóerőre csökkentése mellett új motorkerékpárokat csak ABS-szel lehet majd forgalomba helyezni (ha elfogadják ezt a javaslatot).
Kedves Olvasóink!
Nektek mi a véleményetek erről az „előterjesztésről”?
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »
Legújabb felmérések és becslések szerint a föld lakossága átlépte a 7 milliárd főt.Ebből persze jó pár szátz millió éhezik. Így is sok az ember, a bolygó rákosodásai vagyunk melyet szép lassan (vagy inkább marha gyorsan) tönkre is teszünk/tettünk. Miért kell korlátozni?Aki hullani akar hulljon.. Ebben a világban bármilyen törvény lép életbe, alantas szándékok húzódnak a háttérben. Mindent a pénz mozgat és nem a politika.Ők csak bábuk. Az előterjesztés természetesen nem tetszik, bár nincs száz lovas vasam, talán nem is lesz. De ami zavar az a mai korlátokkal és szabályokkal teli világ, mely szinte börtönként hat ránk.Szinte már folytogat sokunkat.És a baj, hogy szinte mindenki természetesnek veszi ezt, hogy így élünk. Ha valaki 120 lóval akar venni nem kellene elvenni tőle. Jah hogy sok a baleset? Persze! Több mint 10-20-40-50 éve? Hát persze! Azt nem kéne elfelejteni, hogy az olajforradalom óta duplázódott a föld lakosainak száma! A 60 lovassal sem lesz kevesebb a baleset ha pl. Gizike a szaros fehér Suzuki swift-jével eléd fordul mint szűzjány a kukelló után. És mi a helyzet a 400-500 lovas nagy hegy autókkal?? Jaaah hogy olyan a tisztelt politikus uraknak éppen van a popsi alatt. Jah bocs! Akkor én már nem is kérdeztem semmit. Röviden tömören még annyit, hogy: A jó édes kedves anyukájukat kedves fiát szabályozhatnák már be, azt.Én pedig megtiltanám, hogy a politikusok kurvázzanak. :))))
Részben egyetértek a döntéssel. Ha ezzel meg tudják fékezni az állatkodókat. De naív álom. 100 lóerő alatti motorral is lehet állatkodni. A balesetek meg olcsó kifogás. Mi enne, ha mától kezdve striguláznák, mondjuk fél éven keresztül, hogy a motoros balesetekből mennyiben volt vétkes az autós és mennyiben a motoros. Szerintem érdekes számok jönnének ki.
Úgy kéne csinálni, mint amcsiban. Nem áll meg a motoros a jelzésre? Bang, bang… Pár eset után meggondolnák az őrültek, hogy érdemes-e. Lehet, radikális megoldás, de ha nincs más! Vagy helikopáterrel követni, ahol megáll, meglepni rendőrökkel, motor, jogsi el, eltiltani 30 évre. Mire újra motorozhatna, addigra űrjárgányokkal fogunk közlekedni…
A lényeg, hogy engem igazán nem érint ez a döntés. Nekem sem lesz soha 100 lóerős motorom. Szóval mérgesíteni magam miatta nem fogom.
Remélem elég erős és felkészült a motor lobbi és megken pár döntéshozót hogy vegyék le napirendről ezt a baromságot. Mert derék politikusaink hülyeségéhez csak korruptságuk fogható. Totális hozzá nem értésüket mutatja már az is hogy csak lóerőkről beszélnek pedig a járművet a tömeg és a keréken levő nyomaték viszonya mozgatja nem a főtengelyen mért lóerő. Kiváncsi lennék a sok nagytudású közül hány van aki tényleg tudja hogy mi is az 100 lóerő valójában, miből adódik, hogy is van az hogy 600-as és 2000-es motor lehet is 100 lóerős…
Nem értek veled egyet. Nagyon nem. A 100 LE olyan kevés szerinted? Bármelyik mai hatszázast simán kerékre lehet kapni, pedig van amelyik 80 ló sincs. Ez a tudáson és legfőképpen a szándékon múlik. Azt meg egy 100 lovas limittel nem korlátozod. Sőt, inkább csak a trükkös szedjük ki a tiltás fele tereled a jónépet. Amikor pár éve bevezették a franciáknál ezt a szabály, ott is mentek a fórumokon, videómegosztókon az info, hogy egyes új motorokból hogyan lehet kiszedni az elektronikai tiltást. FZ1 esetében ez ugye +50 ló.
Az általad vizionált rendőrállamban meg éljél csak te, köszi, de én nem kérek belőle. Itt pl. mi a francot csinált a motoros, hogy eleve fegyvert fogva kell kiszállni az autóból?!
http://www.youtube.com/watch?v=G7PC9cZEWCQ
Remélem a döntést meghozó politikusok kocsijait is 100 lóerőben maximalizálják. Szabályos közlekedéshez az is elég. Ha ezt nem teszik meg, csak síma buzi álszentek.
Ez akárhányszor előjön, csak felidegesítem magam:
1. A szándék helyes. Kevesebb balesetet akarnak.
2. Európa legátfogóbb és legtudományosabb felmérése, ezer baleset pontos kivizsgálása után nem tudott összefüggést kimutatni a motorteljesítmény és a baleset bekövetkeztének valószínűsége között.
3. Magyarországon évente ezer feletti a halálos közúti balesetek száma, ebből motoros jellemzően pártíz. Ez máshol is hasonló arányban van. Ez azt jelenti, hogy ha egyszerűen betiltanák a motorokat, a statisztikák akkor sem változnának kimutathatóan. Ez kb olyan, mintha villanyszámla spórolás címen, napelemesre cserélnéd az ébreszóőrádat.
Véleményem kicsit bővebben és részletesebben, egy régebbi cikkünkben.
Én is ezt mondom, hogy 100 LE alatti motorokkal is lehet állatkodni. Az enyémben sincs már fojtás. A rendőrös beszólásomat nem gondoltam teljesen komolyan. De aki nem szabálytalankodik, annak nincs mitől ‘félnie’, vagyis ‘nem lövik tarkón’. De valamit ki kéne találni a hülyék ellen. Lehet, hogy a normális motorosoknak kéne összefogniuk és az őrültködős videókra, megnyilvánulásokra ‘hátat fordítani”. Egy ‘kiközösítéshez’ hasonló állapot. De tudom jól, nem megoldható ez. Mint mondtam, naív elvárás. Tényleg a fejekben kéne rendet tenni. És ez az egyéneken múlik, nem a törvényeken. Hiába lenne akár rendőrállam, akkor is lennének renitensek, hiszen voltak is. Vannak, akiket semmi nem riaszt vissza. Sajnálom, hogy mindez eddig fajult. A tiszta motorozás ennyire ‘lealjasult’. Akárhogy döntenek is, csak pingvinreakcióban tudok megnyilvánulni. Vagyis széttárom a karom, és ez van. Majd felülök a motoromra és továbbra is úgy megyek vele, mint eddig. Normálisan.
Písz.
Közben megnéztem a viedót, TeeJay. Számomra értelmetlen dolog történt. Normálisan, körültekintően közlekedő motorosra fegyvert fognak. Nem tudom, mi történt, de én nem erről beszéltem.
Értem én mit akarsz mondani Moto-Cat, csak sajnos a “De aki nem szabálytalankodik, annak nincs mitől ‘félnie'” baromira nem így működik. Majdnem absz. hatalmat adni emberek kezébe hosszú távon baromi kétséges dolog. Ott a videó az amcsi példáról: egy demokratikus államban ez történik. (Pl.) Iránban meg egy-két “ultrademokratikus” államban kiverik belőed azt is, hogy megölted az anyádat.
Ennek egy idő után köze nem lesz ahhoz, hogy szabálytalankodik-e valaki vagy sem…
A javaslat meg ebben a formában teljes dilettáns. Esetleg ha tömeg/teljesítmény dologról beszélnének, még elfogadnám. Ráadásul a statisztikát nézve: pár éve az volt a helyzet (MO), hogy közlekedési balesetben ~1400-an vesztették életüket, ebből ~65 motoros. A motorosok esetében felében nem ők voltak a hibásak. Nagyságrendi különbségek vannak, teljesen indokolatlan ez a téma. (A számok nem frissek és csak nagyságrendiek, az arány azonban látható…)
Kettőt értek. Egyet nem. 🙂
Erről a véleményem hogy ezt a teljesítménykorlátozást nem lehet és nem is fogják megvalósítani.
Nem az újonnan legyártott motorok okoznák ezesetben, hanem az hogy az elmúlt 30év 100LE+ -os motorjait is folytani kellene, ami képtelenség.
Egyrészt nincs meg a megfelelő technika sok motor folytásához, mert amikor azokat gyártották senkinek nem jutott eszébe ilyen hülyeség. Másrészt több tízezer motort kellene utólag lefolytani ami képtelenség.
A 100Le feletti motorokkal nincs egyébként bajom. Az ember folyamatosan gyorsabb, erősebb, nyomatékosabb motorra/autóra stb-re vágyik, mindannak ellenére hogy közben az életünkel játszunk. Még azok is akiknek hayabusája van. Egyszerűen ilyen az ember természete, és ezt nem lehet megváltoztatni, mert meg fogjuk találni a módját hogy kibújjunk alóla.
Joe, ugye azt tudod, hogy Franciaországban ez már valóság egy ideje?….
Tudom, de Franciaország nem Európa. Attól hogy a csigazabálók úgy érzik hogy a kezükben a gyeplő, ez nem biztos hogy így is van.
…amúgy meg keletebbre (itt mifelénk) nincs nagy hagyománya azon szabályok betartásának ami nincs ínyére az embernek, hozhatnak ide akármilyen mobil mérőállomást, max mégannyira sem fognak megállni a rendőrnek.
(A keletbbrét a volt szocialista országokra és a balkánra értettem…)
Szerintem itt csak arról van szó, hogy megmutassák, hogy ebben az ügyben is hoztak döntést, tehát a fizetésüket felvehetik….
Ez a rémhír eléggé felborzolta az idegeket. TeeJay, meghajlok az érveid előtt. Igazad van. Részemről, egyelőre megvárom, hogy döntenek. Aztán meglátjuk, mi lesz.
Motorozzunk ésszel!
Nem értem ezt a nagy felháborodást, mi az (utcán) amit 100+ lóerővel meg lehet tenni, de 100-zal nem?
Utcai használatra 100 lóerő bőven elegendő, a menetdinamika úgy is jóval nagyobb mint a legtöbb autónál.
Kis esélyt látok arra, hogy ez bekövetkezik. A motorgyártók biztosan meggyőznék a politikusokat. (lehet hogy pont ezért fognak foglalkozni az üggyel)
Én azt látom, hogy a közlekedés biztonságát – főleg nálunk – több járőrautóval és/vagy bekamerázott civil autóval plusz több fix trafival lehetne javítani. Ezek nagyrészét főútvonalakra kellene ráengedni. Viszont ezt ellenzem.
Szerintem az európai motorgyártók és néhány jelentős motoros társadalommal rendelkező ország miatt nem fogják tudni bevezetni. Legalábbis remélem…
Az mindenesetre jól tükrözi a hozzáállást, hogy az autók tekintetében soha semmilyen korlátozás, különjogsi nem merül fel. Persze nyilván nagyobb az esélye, hogy a döntéshozó(k) esetleg korlátozásra itélhető autóval közlekednek mintsem hogy motorosok legyenek Arra viszont jó egy ilyen hír, hogy esetleg fel lehessen készülni valamiképpen az “ellenlépésre” (peticíó, társadalmi szerveződés, aláírásgyűjtés, stb).
“olyan emberek meggyőződésén fog múlni, akiknek nem túl sok köze van a motorozáshoz”
ez történik ha audit van a hivatalba és mutatni kell valamit hogy mit is csinálnak az adófizetők pénzén…
ilyenkor jönnek ezek a baromságok.
“csak ABS-szel lehet majd forgalomba helyezni”
akkor legalább legyen kikapcsolható!
Te még az ABS-en aggódsz Helmets?… Mert még nem mentél kipörgésgátlós motorral. Nem vagyok egy Mókus, de rémálom az a szerkezet. Gyorsítás közben minden hupnin beijed, az embernek az élettől is elmegy a kedve vele.
se ABS se kipörgésgátó ne legyen kötelező se más biztonsági cucc.
nem baj ha van de hogy muszálylegyen azt már NE.
Kipörgésgátlója válogatja!
Amúgy meg nem is néz ki olyan csúnyán a zimbabwei rendszám..
Betartatni?
Nem lesz nehéz. Majd jól a nyakunkba varrnak egy extra adót. S nem a fojtósdi lesz itt a megoldás, hanem vagy a zúzda, vagy adhatod el az erős vasat az Eu-n kívülre, mert azt mondják, hogy az adott időpont előtt gyártott erős típusú vasakat sújtja majd. Az újakhoz lehet biztosan fojtást kérni.
Németországban a jogsit kw-hoz mérik, nem köbcentihez. Ott tanulhatsz friss jogsival 600-ason, ha papírod van róla, miszerint benne az “orrbefogósdi”. Azonban, ha irreálisan gyorsan mész (a fojtáshoz képest, tehát kivetted), és elkapnak, akkor jönnek a jogsimegvonási retorziók. Jogos!
Ez lehet itt is. Véleményem szerint a 100 LE bőven elég. Mindenre! Sokkal többet kevesen tudnak kimotorozni utcán. Én nem, pedig majd’ 20 éve motorozom. Amit sajnálnék, hogy sok túramotor is kiesne a listáról, pl. BMW R1200R, vagy a Honda VFR 800, stb…
Ezt nem tartom igazságosnak, mert ezek nem feltétlenül a hajmeresztő kanyarvadászok motorjai, bár alkalmasak rá…
Jönnek majd sorra az “alibi 99 pacis” motorok. Hozzám közeli példa a Bandit. Légolajos se volt soha 98 paci, még gyári setuppal sem. Enyim is erősebb, bár nem jelentősen. az összes általad említett túragép pitypakk kijön majd 98 pacival. Ami érdekes lesz, azok az inkább 200 paci közei motorok, mert azokat ha folytják, akkor idióta karakterisztikája lesz, és egy sima eredetileg 100 pacis úgy lenyomja mint a fene… …aztán majd jön a folytás-kivétel-ellenőrzés… hmmm. Az a kérdés, hogy mekkora körben terjed majd el, egyelőre Fro-ban él csak ez ha jól tudom, így egy gyártó sem állt rá úgy hogy eleve így fejlesztene modelleket, de ha nagyobb részesedése lesz, akkor más lesz a világ.
Ami engem illet -csak hogy állást is foglaljak- úgy gondolom, hogy pályamotort (lóerőfüggetlenül) nem szabadna közúti forgalomba engedni. // nem azért, mert nem megy lassan, vagy ne lenne buli, vagy veszélyesbb lenne, csak egyszeráen ezek kívánják a hajtást, legalábbis én eddig akárhányszor mentem sportgéppel akár picivel is húztam neki, mert annyira szeretett forogni…// Aztán hogy mi legyen a sorsa a lóerős nakedeknek? Még több nyomaték 100 paci mellett príma dolog. A MT01 jó példája… …szóval igen szerteágazó dolgokat tudnának csinálni a 100 pacin belül is.