Mindannyian tudjuk, hogy a motorozás rendkívül élvezetes, ám sajnos nagyon veszélyes szórakozás. Különösen, ha szeretjük a sebességet, feszegetni a fizika és saját magunk határait. Mert valljuk be, nagyon jó érzés mélyre dönteni egy motort a kanyarban, onnan remek ütemben kigyorsítani, végigmenni az egyenesen nagy sebességgel, majd a lehető legkésőbb fékezni és nekifeküdni a következő kanyarnak! Azonban ha ezt az utakon gyakoroljuk a forgalomban, nem csak magunkat sodorjuk feleslegesen nagy veszélybe, hanem a közlekedés többi ártatlan résztvevőjét is. Hiszen elég egy kis olajfolt vagy sóderfelhordás a kanyar ívén, vagy egyszerűen csak egy elrontott féktáv, és máris jön szembe fű, fa, virág, szalagkorlát, legrosszabb esetben pedig a Mátra Volán. Ezek pedig végzetes következményekkel járhatnak!
Amennyiben tehát szeretnénk a fenti örömöket átélni sokkal kisebb veszélyek mellett, mindenképpen érdemes zárt pályára mennünk. Szerencsére mára számos lehetőség van erre hazánkban is, hiszen a legismertebb Hungaroring mellett ott van például a Pannóniaring és az Euroring is. Teljesen tapasztalatlan pályamotorosként azonban nehéz magunktól rájönni arra, hogyan is kell motorozni egy versenypályán – ez ugyanis teljesen más világ, mint a közút, más szabályokkal. Célszerű egy olyan kurzust keresni, ahol megtanítják nekünk a pályamotorozás legfontosabb fortélyait az alapoktól felépítve. A HUMOK pontosan ezt a célt tűzte ki maga elé, ennek jegyében építették ki gépparkjukat és teljes szolgáltatási rendszerüket.
Szép kis felhozatal!
Az oktatás elsődleges segédeszközei az Aprilia RS125-ös motorok. Ezek gyakorlatilag teljesen széria-kivitelűek csupán az idomokat cserélik utángyártottakra. Így egyrészt némileg csökken a jármű tömege (például a hiányzó lámpák miatt), másrészt – és sokkal nagyobb mértékben – az esetleges töréskárok javítási költsége is. A kis méregzsákok 37 lóerős teljesítménye, utcai gumijai elsőre kicsit kevésnek tűnnek a nagyravágyó tanuló szemében, azonban ezt később a remek kis gépek tökéletesen megcáfolják. De nem csak motort kap a tanuló, hanem igény szerint teljes felszerelést: bőrruhát, gerincvédőt, csizmát, kesztyűt is! Így ha valaki az utcán textilruhában rója a kilométereket, és csupán motorozási technikájának javítására szánja a tanfolyamot, nem szükséges drága felszerelést vásárolnia. No meg természetesen minden résztvevő kap egy igen felkészült oktatógárdát: az Aszalós családot. Ők több generáció óta versenyzőként, szerelőként élik életüket, és mindent tudnak a kétütemű versenymotorok tuningolásáról, no meg a velük való versenyzésről. Hogy mást ne is említsünk, a gyakorlati képzést vezető Ádám érte el a legjobb magyar helyezést az idei Ice Bear Race versenyen a veterán Pannonia nyergében!
A tanfolyam hosszas elméleti képzéssel kezdődik: elmagyarázzák a motoron optimális testhelyzetet, a gyorsítást, a fékezést, a kanyarodást. Mindezt minden esetben megfelelően alátámasztják a szükséges technikai háttér ismertetésével, hogy a tanulók ne csak azt ismerjék meg, mit kell tenniük, hanem azt is, hogy miért. Megtudjuk, hogy a kis százhuszonötösök használható fordulatszám-tartománya 8000-11000 fordulat/perc, és hogy a tartomány alsó része alatt bizony semmi erejük nincs. Részletesen elmagyarázzák azt is, hogy miként kell súlypontunkat a motoron változtatni a gyorsítás-lassítás, illetve a kanyarodás során – különös tekintettel a váltakozó irányú kanyarokban szükséges súlypont-áthelyezésre.
Itt kell megtanulni az első fék helyes adagolását, nem a célegyenes végén!
Mindezt az elméleti tudást rögtön át is ültetjük a gyakorlatba, mégpedig a Ring belső területén, a gokartpálya mellett található parkolóban. Itt bőven van hely, hogy a kihelyezett bóják között be lehessen gyakorolni, miként kell kezelni a kanyarokban az Apriliákat, illetve hogyan gyorsítanak, és milyen hatékony a fékrendszerük. Utcai motorokhoz képest mindenki megdöbben, mennyire könnyen kezelhető, jóindulatú kis masinák ezek. No meg a remekül működő fékeken. Ádámnak mindenkivel hosszasan kell veszekednie, mire hajlandóak vagyunk lábunkat rendesen „spiccel” rakni a lábtartóra, és félretesszük a „teletalpas” túrás pozíciót. Hisz az a pályán hamar a csizma leéréséhez vezet, no meg a mi bukásunkhoz.
Meglepő, hogy még a helyes kanyartechnika is a bóják között kristályosodik ki, és nem a versenyaszfalton
Következő alkalommal ismét elméleti ismeretek elsajátításával kezdünk, ám itt már konkrétan a Hungaroringen való motorozás a téma. Részletesen végigbeszéljük az összes kanyart, egyenest, féktávot. Majd elkövetkezik a várva-várt pillanat: kimotorozunk a PÁLYÁRA! Ezen a napon a pálya fontos részei ki vannak bójázva, hogy megkönnyítsék a helyes ívválasztásokat. A feladat ilyenkor az, hogy szépen konvojban motorozunk az oktatók után, mégpedig végig harmadig fokozatban, nyolcezres fordulaton. Ez mintegy nyolcvanas tempót jelent, ami az egyenesekben és a gyorsabb kanyarokban nem túl megerőltető, de a célegyenes végén, a sikánban és a pálya utolsó előtti (tizenhármas) kanyarjában bizony tökéletesen el kell találni az ívet és a súlypont-áthelyezést, másképp oda a lendület. Azzal együtt pedig a fordulatszám is, akkor viszont vissza kell váltani, és feltartjuk az egész sort. Közben oktatóink be-beállnak a konvojba, hogy az öt-tízkörönként esedékes megállások és megbeszélések során mindenkinek felhívhassák a figyelmét az elkövetett hibákra. Ha a kapott instrukciókat megszívleljük, minden alkalommal érezhetjük a fejlődést. Az pedig bizony nagyon jó érzés!
A bóják néha áldozatul esnek a helyes ívválasztásnak. Ez azonban igazából senkinek nem fáj
Amennyiben jól végezzük dolgunkat a pályán, másnapra erős izomláz a jutalmunk. Így a kurzus harmadik napja néhány szünnap után kerül sorra. Itt már egészen rövid elmélet után rögtön mehetünk a pályára, ahol már nem segítik a bóják az ívek megtalálását. Egy darabig még ismétlésképpen motorozunk konvojban, hogy aztán jutalmul az oktatók „eleresszék a kezünket” és szabadon mehessünk a saját magunk által diktált határok között. Itt már próbálgathatjuk a sebességet, a féktávokat, és hogy melyik kanyarban milyen tempót érzünk még biztonságosnak. Ezekben a percekben lehetünk hálásak az elsajátított ismeretekért, és értjük meg, mennyivel nehezebb lenne ugyanezen körülmények között menni, ha csak úgy magunktól nekiindulnánk egy pályanapnak. Helytelen íveket választanánk, túlfékeznénk magunkat a kanyarok előtt, hogy csak néhány tipikus hibát említsünk. Amelyek így, egy lépésről lépésre felépített tudás birtokában már nem fordulnak elő. Sokkal magabiztosabban, gyorsabban, mégis biztonságosabban kerüljük meg a leghíresebb magyar aszfaltcsíkot.
Valójában Ádám soha nem ilyen szigorú!
Mint tudjuk, ismétlés a tudás anyja, így a megszerzett ismereteket is csak gyakorlással tudjuk tökéletesíteni. Amennyiben pedig akár a tanfolyam elvégzése után, akár anélkül szeretnénk jókat motorozni a Hungaroringen, erre rendszeres lehetőséget kínálnak a HUMOK által szervezett esti motorozások. Itt akár saját motorunkkal, akár az Ádáméktól bérelhető, a tanfolyamon is használt Apriliákkal is karistolhatjuk a versenyaszfaltot. Ezekről részletes információkat, időpontokat találhattok az Aszalós Motoros Iskola honlapján.
Ha pedig egyáltalán nem megyünk többet pályára, akkor is nagy hasznát vesszük a megszerzett ismereteknek. Jómagam például leginkább egyszerű utcai motoros vagyok, de az Ádáméknál töltött első alkalom után – amely még néhány évvel ezelőtt volt – változtattam meg a lábtartásomat, és jöttem rá, mennyivel kényelmesebben, gyorsabban, mégis biztonságosabban tudok saját motorommal is kanyarodni és fékezni a mindennapok során a közúton. Ezen a ponton pedig mindenki sokat nyer a kurzus elvégzésével!
Legvégül néhány szót a költségekről. A fent leírt hosszabb, három napos tanfolyam elvégzésének idei, 2009-es költsége 120000 forint, ami magában foglalja a pálya (Hungaroring!), a motor, a ruházat használatának teljes költségét és a kisebb esésekből származó károkat. Amennyiben valaki nem tud ennyit szánni a tanulásra, de lemondani sem szeretne róla, lehetőség van egy rövidített, kétnapos program elvégzésére is, amely arányosan 80000 forintból már ugyanazon feltételekkel – csak magadat kell hoznod! – megvalósítható. Legyünk őszinték: bármelyik árat nézzük, az a megszerezhető ismeretanyag, gyakorlási lehetőség, önbizalom és főleg a kapott élmény tükrében nagyon kedvező. A magam részéről csak javasolni tudom mindenkinek!