A rutinos és jó memóriával megáldott olvasó most elsőre gyanakodva szimatolgatja a monitort. Megint át akarnak verni, vagy most komoly a dolog? Hiszen 2017 április elsején egy hivatalos sajtóanyagban jól áthajította a palánkon a BMW Motorrad sajtóosztálya az egész világot. Akkor mind lelkendeztünk, hogy jön a hibrid – agymotoros – GS. Persze némi jogalapot adhatott a hiszékenységnek a 2015-ös Wunderlich által készített masina, amely ugyanazon elven valóban működött is. A két évvel későbbi xDrive-GS azonban puszta móka volt… Ellentétben a mostanival, mert ezeket a rajzokat valóban bejegyezte a német szabadalmi hivatal.
Persze annyit hozzá kell tenni, hogy 2015-ben az eredeti Wunderlich által elkészített agymotoros verziónak is voltak hivatalosan bejegyzett jogi oltalmai! A mostani szabadalmi rajzok azonban egy teljesen más elrendezést mutatnak. Itt a boxer erőforrás – amely nyilván már az új, változó szelepvezérléses 1250-es lesz – és az elektromos motor összedolgoznak és külön vagy közösen a hátsó kereket tudják hajtani. Lássuk az elrendezést – mert ezt védi igazából a szabadalom.
A rajz oldalról ábrázolja a boxer erőforrást (a 17-es a henger). Az elektromos motor a 11-es, amelyet egy bolygókerekes-csúszókuplungos egység (19) kapcsol a belsőégésű nagytestvérhez. Mind a boxer, mind a villanymotor képes erőt továbbítani a 13-as számú tengelykapcsolónak és azon keresztül a 14-es váltónak. A 15-ös alkatrész a kihajtás, amely kardántengelyen keresztül forgatja majd meg a hátsó kereket. Tehát egy hagyományos motorról beszélünk, amely összetettebb haladásra lesz képes.
Az elrendezésnek számos előnye van. Nincs szükség külön indítómotorra, hiszen azt ellátja a hajtásban is szerepet vállaló villanymotor. Amely ráadásul irtózatos mértékben képes megnövelni a motorfék hatását – nagyban mérsékelve az üzemi fékek kopását és a motorozás élményét. Ily módon, motorfékként használva pedig tölteni is tudja az elektromos energiatárolót – amelynek milyenségéről és kapacitásáról persze nem sokat tudunk. Az egész szabadalom kulcsa a két hajtás közti összekötő egység. Ez teszi lehetővé, hogy a jármű képes legyen önállóan haladni bármely hajtási rendszerével – vagy akár azok együttes maximális erejét is ki tudja használni.
A leírás szerint ez az adapter sokféle elektromos hajtás beépítését teszi lehetővé. Annak nyomatéka lehet a belsőégésű erőforrásénak 20 százaléka (ez egyfajta sima rásegítő), de akár 200% is (!!!) Meg bármi a kettő között. Kicsit végiggondolva az egész rendszerben rejlő lehetőségeket számomra a motorozásnak egy egészen durva jövőképe bontakozik ki. Méghozzá élvezeti oldalról. Gondold csak végig: a mostani 1250-es forgatónyomatéka 143 newtonméter. Milyen érzés lesz, ha elcsavarod a gázt és azonnal a rendelkezésedre áll ennek a kétszerese – persze nyilván egy nyomatékkorlátozó által értelmes mértékre csökkentve -, majd a fordulatszám emelkedésével megjön hozzá az alap is. Milyen kigyorsítások lennének abból! Kezd megjönni a kedved? Nekem megjött, alig várom – és remélem -, hogy a BMW sorozatban gyártson egy igazi élvezetes hibrid rendszert.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »