Ugyan a 2019-es Dakar Rally – amelynek jövőjével kapcsolatban tegnap olvashattatok egy rövid elmélkedést – teljes távja rövid lesz, a speciálok összes hossza azonban kiemelkedően magas. Így a versenyzők egyáltalán nem lazán hátradőlve várták a tegnapi rajtot. A motorok és quadok mezőnye indult elsőként, azonban fordított sorrendben – így az élmezőnynek itt is várnia kellett. Az első napi szakasz Limából Piscoba vezetett végig a tengerparton – és 246 kilométernyi összekötővel indult. Majd maga az első különleges szakasz egy 84 kilométeres “körverseny” volt, amely visszatért Piscoba, a napi táborhelyre.
Az élmezőny tehát meglehetősen hosszú várakozás után tudott nyeregbe pattanni és megkezdeni az igazi küzdelmet. Az első szakaszt sem formálisra tervezték: volt benne köves és dűnés rész is – ráadásul akiknek van összehasonlítási alapja, azok szerint a dél-amerikai dűnék sokkal gonoszabbak tradicionális afrikai társaiknál. Így az élmenők közül mindenki azt hangsúlyozta, hogy ésszel és visszafogottan kellett kezdeni a 2019-es Dakar Rally-t.
Mivel a gyorsot is fordított sorrendben kezdték meg, sokat kellett várni a végeredmény kialakulására. Az csak akkor lett biztos, amikor az utolsó motor is célba ért. Ami tény: óvatosság ide vagy oda a Honda élmenője, Joan Barreda ismét letette a névjegyét: indulásától kezdve ő mozgott a leggyorsabban és magabiztosan nyerte a napot. Mögötte a Husquarna első számú pilótája, a chilei Pablo Quintanilla futott be. A hátrányok itt persze még nem jelentősek – a tizedik helyezett is hat percen belül volt. A navigációnak sem volt még komoly szerepe, de majd annak is eljön az ideje…
Az óvatos és megfontolt kezdés a KTM 17 éve veretlen gyári alakulatára is abszolút jellemző volt. A tavalyihoz képest változatlan felállással rajthoz álló gárda szépen sorrendben az ötödik-hatodik-hetedik pozíciókban zárta a napot. Közülük utolsóként a címvédő Matthias Walkner ért be bő három perces lemaradással.
Persze tudjuk, hogy náluk eleve ez a taktika a sok éve bevált: az elején nem nagyon sietnek, csak a tűz közelében maradnak. Az osztrák címvédő erőssége pedig eleve a navigáció – tavaly is azon az egy napon nyerte meg az egész 40. Dakar Rally-t, amikor rajta kívül mindenki eltévedt. Az összes többin “csak” szépen és okosan eljutott a célig a KTM-mel.
Két magyar motorosnak drukkolhattunk a rajtig – de sajnos Saghmeister Gábor öreg motorjával már a harmincadik kilométer előtt gondok adódtak. A gyorsasági szakaszt még elkezdhette, de aztán elment az olajnyomása, így kénytelen volt feladni élete kilencedik Dakar Rally-ját. Pedig már ő is az igazi veteránok között van nyilvántartva…
Gyenes Mani sérülése miatt nagyon óvatosan motorozott – neki biztosan kapóra jött a viszonylag rövid első szakasz. A 68. helyen ért be több mint 25 perc hátránnyal az “óvatos” Barreda mögött – de számára most a legfontosabb a verseny teljesítése! Annál is inkább, mivel a hivatalos nevén Original by Motul kategóriában indult – itt 35 nevező van, vagyis jobb helyezésre van esélye. Amihez viszont be kell fejezni a versenyt…
A Motul által támogatott szegmens a Dakar hőskorát igyekszik felidézni, amikor is a versenyzők még igazi kalandorként műszaki segítség nélkül teljesítették a távot. Akik itt indulnak, azoknak a szervezők csak egy nagy szerszámos ládát visznek táborból táborba, valamint megengedik, hogy kereküket saját kezűleg odavigyék a gumis kamionhoz. Minden egyéb tevékenységet – például a napi lánc-cserét – maguknak kell elvégezniük. Szóval Mani sérült karja esténként nem pihenni, hanem szerelni fog…
Helyezés | Rajtszám | Név | Márka | Idő/Különbség | Büntetés |
1 | 5 | J. BARREDA BORT | HONDA | 00:57:36 | 00:00:00 |
2 | 6 | P. QUINTANILLA | HUSQVARNA | 00:01:34 | 00:00:00 |
3 | 15 | R. BRABEC | HONDA | 00:02:52 | 00:00:00 |
4 | 4 | A. VAN BEVEREN | YAMAHA | 00:02:55 | 00:00:00 |
5 | 14 | S. SUNDERLAND | KTM | 00:02:56 | 00:00:00 |
6 | 3 | T. PRICE | KTM | 00:03:08 | 00:00:00 |
7 | 1 | M. WALKNER | KTM | 00:03:12 | 00:00:00 |
8 | 47 | K. BENAVIDES | HONDA | 00:04:00 | 00:00:00 |
9 | 10 | JI. CORNEJO FLORIMO | HONDA | 00:05:22 | 00:00:00 |
10 | 18 | X. DE SOULTRAIT | YAMAHA | 00:05:54 | 00:00:00 |
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »