Sok olyan motoros társunkkal találkozhatunk, akik bevállalósan tudnak kanyarokra vadászni a Mátrában – de amikor egy normál közúton kellene visszafordítani a motort, azonnal százlábúvá változva kezdenek el ipszilonozni. Pedig minden jó vezetéstechnikai tréningen szerepel a programban a feladat alapja – igaz, nem mindenhol oktatják abszolút tökéletesen. Szedjük össze, mi minden kell ahhoz, hogy magabiztosan menjen a megfordulás valós, közúti körülmények – és nem csak bóják – között.
Most kezd majd igazán értelmet nyerni, miért kezdődött sorozatunk olyan félig butának tűnő dolgokkal, mint a lassan araszolás vagy a nagyon részletesen kitárgyalt üléspozíció. Ezek nélkül ugyanis a szűkebb helyeken történő megfordulás sem fog menni. Az alap nyilván a helyszín felmérése. Mondjuk gurulsz egy normál városi utcában, amikor is kiderül: a keresett házszámot már elhagytad. Nyilván lehúzódsz az út szélére és felméred, hogy tiszták-e a körülmények. Nem csurom olaj az úttest és semelyik irányból nem jön autó. Az út szélére húzódással kapcsolatban viszont szögezzünk le egy nagyon fontos dolgot: minden esetben valóban húzódjunk ki, amennyire csak lehet! Minél szélesebbről kezdjük a manővert, annál több helyünk lesz a végén. A laza indulást – mondjuk öt helyett harminc centivel a padka mellől – könnyen megbánhatjuk a túloldali szegélykőnél!
A manőver magabiztos végrehajtásához elengedhetetlen a folyamatos hajtóerő. Amikor már eljutsz oda, hogy kis sebesség mellett bedöntöd a motort, a lefulladás vagy a koppig behúzott kuplung egyaránt a biztos felborulás záloga lesz. Tehát a manőver elejétől a legvégéig a blokk mindig forgassa a hátsó kerekedet! Hogy ehhez te használod-e a kuplungot, az rajtad és a motor konstrukcióján is múlik. Soros négyhengeresek nagyon jól érzik magukat kiengedett tengelykapcsolóval, egy nagy egyhengeres vagy egy komoly V2 viszont veled együtt szenvedni fog. Tehát vagy kiengeded a bal kart, vagy a manőver alatt végig fogásponton tartod – harmadik lehetőség nincs.
Közben a testtartásra végig figyelsz: térddel fogd a tankot, az alsó tested “váljon eggyé” a motorral – ugyanakkor felül legyél laza! Medencétől felfelé könnyed, szinte laza izmok kellenek – különösen a karok ne legyenek merevek, mert onnan szinte garantáltan nem fog sikerülni a manőver.
Két dolog elengedhetetlen még. Az egyik a hátsó fék használata. Az első – hasonlóan a lassú haladáshoz – nagyon előnytelen hatást tesz a motor teljes geometriájára, így kerüljük. A hátsó viszont nem hogy nem rontja a jármű stabilitását, hanem javítja azt, így ne csak szükség esetén használd, hanem alapból! Amikor pedig úgy adódik, hogy szűkítened kell az ívet, mert a hely kevesebb, mint előzetesen hitted – ez gyakran előfordul az életben -, akkor is elengedhetetlen. Amennyiben ilyen szituációban elveszed a gázt, garantáltan jön a lábletétel. Vagyis ha elbizonytalanodsz, mindig emeld a hajtóerőt – akkor is, ha az ösztöneid mást mondanának – és vele párhuzamosan nyomd erősebben a hátsó féket. Ettől a motor stabilabb lesz és szűkíteni tudsz az íven. Ehhez már csak az utolsó kulcs kell, amiről eddig nem esett szó.
A magabiztos végrehajtás talán legnagyobb titka ugyanis a helyes tekintet. A manőver alatt végig azt kell nézned, hogy hova kell majd menni az első kerekednek. És nem a motor előtt egy méterrel, hanem amilyen messzire csak el tudsz nézni a kívánt íven. A gyakorlatban ez mindig bő fél körrel magad előtt kell hogy legyen – és ez a minimum! Soha nem pillantasz a túloldali padkára – elég egy tizedmásodpercre kinézni, az íved azonnal nyílni kezd. Ezt érezve még inkább oda fogsz fókuszálni, és véged is van: a manőver ismét lábletétellel fog végződni. A kulcs tehát: higgy magadban és VÉGIG AZT NÉZD, AHOVA MENNI AKARSZ!
Sok oktatóvideót találsz a témában a közösségi videómegosztókon. Jó néhányon láthatod, amint az oktató kiül az ülés külső szélére. Ezzel azt demonstrálja, hogy a saját testsúlyodat tartsd magasan és kívül, ezzel ellensúlyozva a motor bedöntését. Ebben csak azon esetekben van igazság, amikor mondjuk egy sportmotor kormánya egyszerűen nem fordul el eleget, vagy nagyon síkos az út. Sokkal biztosabb lesz a manőver, ha maradsz a normál helyeden fenékkel és fogod a tankot. Utóbbi viszont nagyon lényeges: amennyiben kiteszed az ívbelső térdedet, csak romlani fog a motor feletti kontrollod.
A helyes testtartás nincs minden áron kőbe vésve: nem MUSZÁJ ellentartanod felsőtesttel. Nagyon szűk manővereknél igen, de sok hétköznapi esetben simán dőlhetsz együtt a motorral. A kulcs ugyanis nem ez, hanem a megfelelő hajtóerő-fék-tekintet szentháromság. A tekintettel kapcsolatban van még egy rossz beidegződés: amikor a fordulási kör közepét akarjuk fixálni. Ez jó lehet bóják között egy időre végrehajtott feladatsorban (például gymkhana), de kint a közúton sokkal hasznosabb azt nézni, ahova menni akarsz. Jobb, ha időben észreveszed azt a kis olajtócsát, amin elsőre esetleg átsiklottál…
Videónkban a manőver kulcspontjait mozgás közben is meg tudod nézni
Szokás szerint jöjjenek a legfontosabbak pontokba szedve. Ezek kellenek hozzá, hogy magabiztosan meg tudj fordulni egy közúton:
A dolog nem bonyolult, de gyakorolni kell. Erre remek lehetőség egy jól felépített vezetéstechnikai tréning, amelyen biztosan megtanulod a helyes végrehajtás alapjait. Onnan már tudsz gyakorolni egymagad is – azonban ha csak ezzel kezdesz, az esetleges hibáidra nem lesz aki kívülről felhívja a figyelmedet.
A sorozat folytatódik – ismét teljesen hétköznapi és egyszerű feladat jön, amelyen mégis sokan megizzadnak. Feleslegesen…
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »