Évek óta tolják az arcunkba az óriásplakátok az információt, miszerint 7 fok alatt téli gumira kell váltani. Persze aki olvas valós teszteket az tudja, hogy ez így ebben a formában nem igaz. Egy nyári abroncs teljesen száraz aszfalton nincs gyakorlati hátrányban fagypont alatt sem. Viszont amint bármilyen nedvesség megjelenik az aszfalton, a helyzet gyökeresen megfordul: innentől például egy fékút hatványozottan lesz rövidebb az ide tervezett téli abronccsal. Innen származik az ökölszabály, miszerint amikor 7 fok alá esik a napi középhőmérséklet, jobban jársz a lamellás gumival – elég egy reggeli lecsapódás a felüljárón, és máris bajba kerülhetsz.
Az Anlas Winter Grip Plus pont olyan lamellás szerkezetű, mint egy autó téli gumija – de nagymotorokra fejlesztette a török gyártó
Igen ám, csakhogy nagymotorra eddig nem gyártottak igazi, valóban jól használható téli abroncsot. Robogókra régóta – emlékszem is jó tíz évvel ezelőttről, milyen szürrealisztikus élmény volt a Piaggio MP3 robogóval rendes szűz hóban közlekedni. Ez persze sovány vigasz volt azoknak, akik szerették volna télen is biztonsággal használni nagy vasukat. Nekik nem létezett jó alternatíva – csak az önmérséklet és a sűrű fohászkodás. Most azonban változott a helyzet.
Pribil Sanyi barátunk – akivel a közelmúltban jól ki is beszélgettük magunkat Föld körüli útjukról – eddig sem téliesítette soha motorját. Így ő is a fohászkodósok közé tartozott – mint jómagam. A török Anlas cég viszont a közelmúltban piacra dobta Winter Grip Plus nevű, kimondottan nagy motorokra tervezett, igazi téli abroncsait. Sanyi pedig külhonból beszerzett egy párat a világlátott R1200GS Adventure motorjára. Mielőtt az élő adást elkezdtük, megnéztük a török gumik valós tudását.
Referenciának megkértem Gábort, hogy nemrég vásárolt – és ami fontos: Sanyiéval teljesen megegyező típusú, évjáratú és fékrendszerrel bíró – motorjával segítsen valós képet kapni. A két motor közötti egyetlen különbség így a gumikban volt: Gáborén enyhén kopott Metzeler EXP páros dolgozott. A fékeket megnéztük: a tárcsák és a betétek is rendben voltak. A guminyomásokat ellenőriztük és gyári értékre (2.2 bar elöl, 2.5 bar hátul) állítottuk. Jöhetett a próba!
A fékpróbák eredménye érzésre még beszédesebb volt, mint amit a videó visszaad. Sokkal stabilabb benyomást keltett mindhármunkban a téli cucc
Mivel mindenki a maga motorjával és testével, ráadásul anyagi térítés nélkül vett részt a kísérletben, a “ki esik el hamarabb a körforgalomban” módszerét elvetettük. Kerestünk egy egyenes mellékutcát, ahol a decemberi mínusz 1 fokban már lecsapódott a levegő páratartalma – a két keréknyom lábbal érezhetően is csúszós volt. Először mindenki a saját motorjával fékezett egymás mellett haladva egy megbeszélt ponton (ez eleinte én voltam, aztán egy szép piros tűzcsap), majd a srácok cseréltek is. Íme a történet és a konklúzió videós formában:
A teszt természetesen nem mérnöki módon objektív, így adatokat sem rögzítettünk. Az érzések és a benyomások sokkal fontosabbak voltak
Annyira érdekes volt, amit láttam kívülről, hogy – bár személyesen nem akartam részt venni a dologban – végül kirántottam a csomagtartómból a sisakomat és a kesztyűmet (hála istennek ott voltak), és magam is kipróbáltam mindkét motort. A különbség meglepő és nagyon tanulságos volt – és sokkal többet mondott, mint a puszta méterek. Ami tény, hogy az Anlas minden alkalommal hamarabb állt meg – a különbség néha bő egy motorhossz volt, néha csak fél. A nyári gumi fékteljesítménye érezhetően javult a sorozatos lassítások során, ahogy melegedett. Viszont amint visszahűlt egy-egy eszmecsere alatt, azonnal visszaesett úgy az erőátviteli képessége, mint az oldalirányú stabilitása. Sokkal bizonytalanabb érzés volt fékezni vele. Az ismeretlen márkájú téli abroncs viszont végig következetesen ugyanazt hozta, hidegen is azonnal tökéletesen fogott és ugyanolyan volt a nyálkás aszfalton vészfékezni vele, mint egy jó gumival a nyári melegben. Úgyhogy a konklúzió egyértelmű: aki sokat akar menni – vagy keveset, de azt biztonsággal! – télen, annak nem lesz kidobott pénz a téli szett ára!
Cimkék:
Ezúttal egy teljes szezonos viselés és sok tapasztalat alapján mutatjuk be tartósteszt termékeinket, a BMW GS Carbont és a Sena 10R-t.
Elolvasom »A motorosok komoly részének nagy mumusa egy sima két sávos úton vagy átlagos utcában való megfordulás. Pedig a technika itt is nagyon egyszerű.
Elolvasom »A KSR csoport teljesen ugyanarra a műszaki alapra két teljesen más jellegű 125-ös motort dobott piacra. Lássuk, milyenek lettek!
Elolvasom »Elképesztő árubőség és magas szakértelemmel összeválogatott termékek hada jellemzi a cseh tulajdonú MOTOZEM áruházat.
Elolvasom »Az angol motorkerékpár gyártás 140 éves története egy helyen. Beszámolónk a brit Nemzeti Motokerékpár Múzeum érdekességeiről sok fotóval.
Elolvasom »Az alig néhány éve létező márka 2023-ra olyan parádésan sikerült klasszikussal rukkolt ki, hogy az hihetetlen. Ő a Cromwell 1200.
Elolvasom »