Mint arról már beszámoltunk, a BMW sokévi tervezgetés után idén végre hivatalosan is bemutatta csúcsteljesítményű gyorsasági motorját, az S1000RR-t. A motor augusztusi tesztjei révén újabb részletek kerültek nyilvánosságra.
A franciaországi Magny Cours versenypályán lefolytatott teszt, az SBK világbajnokságban induló leendő ellenfeleivel, a Yamaha R1, Honda CBR1000RR illetve Ducati 1098R motorokkal történő összehasonlításra is kiterjedt.
A hagyományosan V2-es utcai motorokat gyártó Ducati teljesítménybeli különbségekre hivatkozva elérte, hogy 1200 köbcentiméteres V2-es motort használhasson az 1000 köbcentiméteres géposztályban, ahol jelenleg a sornégyes konstrukciók dominálnak. Úgy tűnik a BMW nem keres kifogásokat, és a sztereotípiáknak megfelelő sportmotort épített. A BMW-től szokatlan módon teljesen hagyományos felépítésű konstrukció, fordított teleszkóp villákkal, sornégyes 1000 köbcentis blokkal és láncos szekunder hajtással rendelkezik, ezzel is kinyilvánítva, hogy a japán konkurenciával „hazai pályán” kíván szembeszállni. A bemutatón említett 190 kilogramm menetkész tömeget és 190 lóerős maximális teljesítményt figyelembe véve érdekes versenyeket várhatunk jövőre (csak összehasonlítás kedvéért: az idei Honda CBR1000RR 199 kilogramm menetkész tömegéhez ’csak’ 178 lóerős teljesítményt nyújt). Tekintsük át, mit várhatunk a 2009-es modelltől.
A Vanos rendszer már jó ideje szolgál a BMW személyautóiban, ami gyakorlatilag a változó szelepvezérlés bajor megvalósítása. A rendszer egy fejlettebb változata, a double-Vanos, nem csak a beömlő oldali, hanem a kipufogó oldali szelepeket is hasonló módon kezeli, ezzel is növelve a mindenkori fordulaton leadott nyomatékot és csökkentve a károsanyag-kibocsátást. A rendszer legutóbbi változata folyamatosan kontrollálja a szelepek nyitási idejét, így a Honda VFR800 motorján alkalmazott VTEC rendszerével szemben nem jelentkezik hirtelen ugrás a teljesítményleadásban.
Ugyanaz a Dellorto szállítja a befecskendező rendszert, aki a BMW M3 és M5 sportautókhoz is biztosítja ezt a részegységet. Figyelembe véve, hogy ezek az autók illetve a motor egyik közvetlen konkurense (Yamaha R1) drive-by-wire rendszert használ, feltételezhetjük, hogy a legújabb BMW-n is csak egy potmétert tekergethetünk a jobboldali kormánycsutkán, annak jelei alapján pedig egy számítógép vezérli a pillangószelepeket.
A felfüggesztés a nemrég még Yamaha többségi tulajdonban lévő svéd Öhlinstől származik. Az első teleszkópok az SBK specifikációnak megfelelő FRG-800 típusúak, melyek duplacsöves, gázzal töltött kialakításúak. A hátsó lengéscsillapító megegyezik a gyári Yamaha SBK csapat által használttal.
Ezekre a modern villákra mi más kerülhetne, mint a legújabb, radiálisan szerelt Brembo monoblokk féknyereg, amellyel más 2009-es motorokon is találkozhatunk a hírek szerint.
A BMW motoros részlegének elnöke, Hendrik von Kuenheim, kijelentette, hogy 2009-ben 1000 darabot terveznek gyártani a motorból, amelyet az SBK világbajnokságba is beneveznek: a gyár magabiztosan sikerekben bízik a versenyzés első napjától kezdve.
Ilyen alacsony gyártási mennyiség és a beépített csúcstechnológiából adódó magas ár mellett nem lesz divatmotor, és a versenypályákon is csak ritkán fogunk találkozni az S1000RR-rel, amely a BMW szándékai szerint egy új szupersport motorcsalád első modellje.
Türelmetlenül várjuk a folytatást!