A Yamaha XSR900 alapvetően egy retró ruhába bújt MT-09, ami már a gyártósorról frissében legurulva is egy nagyon kívánatos darab. A külleme önmagában is alkalmasnak bizonyult arra, hogy számos motorépítéssel foglalkozó műhely kreatív elméjét tettre sarkallja. A hivatalos álláspont szerint a Yamaha Yard Built programon belül összeállt két motorépítő a Délkelet-Angliában található Auto Fabrica vezetői, Gaz és Bujar Muharremi. Hozzájuk pedig becsatlakozott egy közeli barátjuk: Toby Mellor, hogy megépítsék a szerintük valaha volt legszebb custom XSR900-at. Szerintem pedig az történhetett, hogy egy borús péntek este ők hárman végignézték az első két Alien filmet egy kövér spangli társaságában, mire valamelyikük benyögte, hogy ilyen motort kéne csinálni. Majd eljött a másnap és mindenki meglepetésére még mindig jó ötletnek tűnt.
Akárhogy is történt a valóságban, a projektbe belevágtak, és egy olyan motorkerékpár készült, ami semmiképpen sem vádolható azzal, hogy láttuk már vagy egy tucatszor. A tervezés és a megvalósítás során egyáltalán nem volt szempont, hogy a Type 11 valaha is rendszámot kapjon, ugyanis egyszerűen pályagépként tekintenek rá. Na nem úgy, mint mondjuk egy BMW S1000RR-re, hanem csak módjával és rengeteg stílussal. Az elképzelés kiadta: én személy szerint lefosnám a bokám, ha valaki egy ilyennel jelenne meg a Kakucsringen.
A motorból egyértelműen nem sajnálták ki a munkát. Az egészet azzal kezdték, hogy alaposan megborotválták, azaz leszedtek róla minden olyan elemet, amit később saját kezűleg újra tudtak gyártani alumíniumból.
A felfüggesztésért az Öhlins háza tájára botorkáltak el, a megállásról pedig természetesen Brembo féknyereg gondoskodik azáltal, hogy őrülten kapaszkodik a PFM féktárcsákba. Ám ezen a tájon a szemeket először úgyis a szénszálas BlackStone Tek – BST – felni rántja magára.
A motornak létezik egy alternatív, utcára is kiengedhető változata, a Type 11 Prototype II. Nagyon hasonló szemlélettel csinálták azt is, de sokkal több klasszikus elem köszön rajta vissza. Úgy, mint például a kerek fényszóró, vagy éppen – a praktikusság jegyében – utcai abroncsok. Sőt, egy harmadik variáció is készen áll, de az már egy XS750 alapjaira építkezik és messzemenően klasszikusabb vonalat képvisel, mint az egyeske és a ketteske. Az Auto Fabrica nem egyedi motorban gondolkodik: készek arra, hogy az átalakítást változtatások nélkül bárki számára elkészítsék. Akár többféle színben is.
Fotók: Auto Fabrica
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »