Legyünk teljesen őszinték magunkkal: sokszor hajlamosak vagyunk hazabeszélni, amikor egy motoros-autós ellentétről van szó. Számos cikk és videó található arról, amikor a “barom” autósokat állítjuk oda a virtuális bíróság elé és nagy ívben kapja a hideget és a meleget. Ennek az írásnak a célja egy kis önvizsgálódás, amikor a saját hibáinkat és szabálytalanságainkat mutatjuk be. Ezek bizony akár egy “vigyázunk rád” típusú autósnál is ki tudják verni a biztosítékot.
Mivel egy gyengébb motor dinamikája sem hasonlítható össze a legtöbb autóval, így hajlamosak vagyunk a STOP vagy elsőbbségadás táblákat figyelmen kívül hagyni. “Beférek még ide” elven sokszor megállás vagy lassítás nélkül vágódunk ki egy autó elé, aki – ha még sosem motorozott – csak a hirtelen megjelenő akadályt fogja érzékelni és így akár erős fékezésre kényszerítjük. A táblák nem véletlenül vannak elhelyezve egy adott helyen, próbáljuk tiszteletben tartani őket.
Ez egy kicsit kényes téma, mivel a szabályos tömeges motorozással semmiféle probléma nincs. Ebben az esetben inkább a sávok között cikázó, jobb és bal oldalról egyszerre előző motorosokról van szó. Gondoljunk bele, milyen veszélyes az, hogy az autós jó szándékból való félrehúzódás során elsodorja esetleg a jobbról szintén előző motorost. Amellett, hogy csak tovább növeljük rossz megítélésünket, még rendkívül balesetveszélyes is.
Ide tartozik még az a típusú csoportos motorozás is, amikor saját összetartozásunk és biztonságunk érdekében önkényes forgalomirányítóvá lépünk elő. Lezárjuk a forgalmat, keresztbe állunk a körforgalomban, satöbbi. Az együtt motorozás szép dolog, de sajnos ehhez a fajta magatartáshoz a szabályok szerint semmilyen jogunk nincs.
“Ezzel se vesznek észre, nem még, ha gyári dob lenne rajta!” A motorosok többsége autós is egyben, így már mindenki volt a helyzet másik oldalán. Hányszor jártunk már úgy, hogy csak mellénk érve hallottuk meg a motorost. Ehhez nem kell figyelmetlennek lenni, elég egy középkategóriás autó hangszigetelése és egy kicsit hangosabb rádió. A kipufogóból terjedő hang egyébként is a mögöttünk haladókat zavarja a rendszer kialakításából adódóan.
Amellett, hogy a Váci út mellett élők egész nap hallgathatják a te kibelezett kamu-Akrapovic rendszeredet, a saját egészségednek sem teszel vele jót. A zajterhelés egy valós fogalom, sokkal hamarabb leszel kimerültebb és fáradt, illetve az időskori hallásodnak sem használsz túl sokat egy jó kis nyitott rendszerrel.
Mindenfajta irányjelzést mellőző, kiszámíthatatlanul a sorok közé becsapódó, esetleg a lámpánál egy másik sávból induló, sávot átvágó motoros. Ugye ismerős helyzetek? Próbáljuk minimalizálni ezeket a szituációkat: irányváltoztatási szándékunkat jelezzük és ha találkozunk egy előzékeny autóssal, próbáljuk megköszönni a jó szándékát.
Saját motorozásaim alkalmával is találkoztam már a helyzettel. Ehhez elég egy utas vagy egy nehezebb üléstáska és már pont a szembejövő autó szemmagasságába irányul a fényszórónk. Ellenőrizzük világításunk beállításait elindulás előtt, illetve állítsuk be a körülményeknek megfelelően. Sok “refizős” autóst spórolhatunk meg magunknak – de kevésbé is fog elütni egy elvakított sofőr.
Kíváncsi vagy a folytatásra? Lapozz!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »