Minden motoros volt kezdő valamikor, és mint tudjuk, minden kezdet nehéz. A motoros rutin megszerzése nagymértékben függ a motorkerékpár műszaki hátterétől, teljesítményétől. Én fontosnak tartom a fokozatosságot, ezért a jogosítvány megszerzése után jó választás lehet a legkisebb CBR, elsősorban a sportmotorok kedvelői számára. Aki A1-es papírral szeretné élvezni a sportos motorozást és idegenkedik a füstös kétüteműektől, szintén nehezen talál a jelenlegi újmotor-kínálatban kedvére való járművet.
Az első lépésekhez próbál segítséget nyújtani a Honda új nyolcadliteres gépe a CBR125R. A nagy múltú gyár 2003-ban leváltotta az NSR125R kétütemű versenygépét a CBR125R sportgépre. Három év gyártás után nem csak motorikusan, hanem külsejében is megfiatalodott a legkisebb CBR, amely leginkább a nagy testvérekre (CBR600RR, CBR1000RR) hasonlít.
A környezetvédelmi szabályok szigorítása miatt az idei év a motorkerékpár-gyártók számára sok munkát adott. Nem kerülhette el a tervezőasztalt a 125-ös CBR erőforrása sem. Az egyhengeres, folyadékhűtéses blokk is megszabadult a karburátortól és PGM-FI elektronikus benzinbefecskendezőt kapott, amely a lambda szondával és a katalizátorral együtt könnyedén teljesíti az Euro-3-as normát. Maximális, tizenhárom lóerős teljesítményét tízezres percenkénti fordulatszámon adja le. Az aprócska blokk szerényen meghúzódik a CBR burkolata mögött, ezért tűnik nagyobbnak a tűzpiros játékszer, mint amekkora valójában, és talán ezért is vártam többet tőle, amikor először ráültem.
Rövid idő alatt beláttam, hogy ha nem kívánok lehetetlent, akkor kellemes társ lehet, elsősorban városban, majd arra lettem figyelmes, hogy gyorsabban közlekedem vele, mint saját ezerkettes Banditommal. A főtengelyt indítómotor hozza lendületbe, és a kiegyenlítő tengelynek köszönhetően üresjárati fordulatszámon egyenletesen jár. Terhelés alatt a motorból kopogó zörejek hallatszottak, ami rontotta a kipufogó finom duruzsolását. Magasabb fordulatszám-tartományban némi rezonanciát tapasztaltam, ami csak a kormányon volt érezhető. A csöpp erőforrás egyenletesen húz alacsony fordulatszámon is, de hétezer fölött használható igazán. A hatfokozatú váltó könnyedén kapcsolható, amire szükség is van, valóban élvezetes váltani. A kuplung vajpuha, de használata felkapcsoláskor elhagyható a rángatásmentes váltás érdekében.
A 2004-ben bemutatott kis CBR váza lényegében nem változott. Az acél hídváz két ötszögprofilú vékonyfalú zártszelvény, hegesztett váznyúlvánnyal. Elöl hagyományos, harmincegy milliméter átmérőjű teleszkópvilla található. Véleményem szerint nem lenne sokkal költségesebb egy fordított villa használata, és minden tekintetben jobb lenne, jobban is nézne ki. Hátul zártszelvény lengővilla és központi rugóstag dolgozik. Állítási lehetőség hátul sincs, de egy személlyel komfortos rugózást adott utcán. Amennyiben valaki pályán akarja használni, bizonyára komolyabb beavatkozásokra lesz szüksége, oda ugyanis biztosan túl puha lesz.
A kecses hatküllős alumíniumöntvény kerekeken vékonyka virslik feszülnek, de ez ne tévesszen meg senkit! A kis tömegű motoron kiváló tapadást nyújtanak kanyarban és fékezéskor egyaránt, ezt bizonyítják a tesztmotoron tövig elkopott lábtartócsavarok és a peremig koptatott gumik is. A keskeny gumik és a kis tömeg előnyei igazán kanyarodáskor domborodnak ki. Szinte magától dől az ívre és kívánja a mélyebb kanyarvételt, egy mozdulattal dobható egyik oldalról a másikra. Igazából a kis 125-ös kanyargásra termett, ebben cseppet sem marad el a nagy testvérek mögött.
A fék olyan a kis CBR-en mint a többi Hondán: kifogástalan. Igazából nem is vártam mást. Elöl 276 milliméteres szimpla tárcsa található kétdugattyús féknyereggel, amely egészen kis fékerővel nagyon jól adagolhatóan fékez, a keskeny abroncs miatt csekély felállító nyomatékkal. Tömege miatt rövid fékúttal lehet számolni nagyobb tempóról is, ami jelen esetben száz kilométer per óra körüli sebességet jelent. Üléspozíciója sportos, de kényelmes, alacsony nyeregmagassága biztos talajfogást eredményez. A kormánycsutkát kissé magasra helyezték, így ellentmondásos a sportos külső és az egyenesebb üléspozíció, de legalább nem terheli a csuklót annyira.
Városi használatban kimondottan fürge, végsebessége úgy százhúsz körül lehet, de dinamikusan mintegy kilencvenig gyorsul. Vesszőparipáim a visszapillantó tükrök, melyeknek elsődleges funkciója a megfelelő hátra látás, másodsorban illeniük kell a motor karakteréhez. Sajnos itt egyikről sem beszélhetünk. Nem is értem, hogy kerülhetett fel egy igényes megjelenésű, sportos gépre olyan filléres, tucat tükör, amely robogóktól naked-bikeokig számos márka modelljein megtalálható (és hozzáteszem hogy már azokon sem tetszett). Szintén fekete pontot kapott tőlem a kilométer-óra meghajtó spirálja, ami az első keréknél éktelenkedik. Szerintem olcsóbb és megbízhatóbb megoldás lenne az elektronikus jeladó, de mindenképpen ízlésesebb.
A 125-ös CBR könnyű, kezes motorkerékpár, amely kiváló kezdő motor lehet a friss vezetői engedéllyel rendelkező motorosok számára, ugyanakkor megjelenése a nagyokat idézi. Tömege és ülésmagassága a hölgyeket sem rettenti el, teljesítménye szerény, mégis lendületesen motorozható, igazi kanyarbajnok. A valamivel több, mint nyolcszázezer forintos, regisztrációs adóval növelt vételáráért minőségi, komoly műszaki tartalommal bíró járműhöz juthatunk. Az sem elhanyagolható tény, hogy átlagfogyasztása 3-3,5 liter száz kilométerenként, ami még vonzóbbá teszi. Tudják: Aki a kicsit nem becsüli…
MŰSZAKI ADATOK | |
Motortípus | Egyhengeres, négyütemű, folyadékhűtéses, 4 szelepes |
Hengerűrtartalom (cm3) | 124 |
Furat x löket (mm) | 58×47,2 |
Keverékképzés | PGM-FI elektronikus befecskendezés |
Teljesítmény (kW/LE/min) | 10(13,6)/10000 |
Forgatónyomaték (Nm/min) | 10,6/8250 |
Sebességváltó | Hatfokozatú |
Szekunderhajtás | Lánc |
Váz | Acél zártszelvény hídváz |
Első felfüggesztés | 31 milliméteres teleszkópvilla, 109 milliméteres rugóúttal |
Villaszög/utánfutás (fok/mm) | 25/88 |
Hátsó felfüggesztés | Központi hidraulikus lengéscsillapító120 milliméteres rugóúttal |
Első fék | 276 milliméteres tárcsafék, kétdugattyús féknyereggel |
Hátsó fék | 220 milliméteres tárcsafék egydugattyús féknyereggel |
Első gumiabroncs | 80/90-17M/C (44P) |
Hátsó gumiabroncs | 100/80-17M/C (52P) |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 1920/675/1070 |
Ülésmagasság (mm) | 776 |
Száraz tömeg (kg) | 118,9 |
Üzemanyagtartály (l) | 10 |
Ár (2007.augusztus) | 819000 |