Millió meg még egy pár autómotor hajtotta kétkerekű létezik a világon – a leghíresebb Boss Hoss mellett már egy külön cikkben is összeszedtünk nektek régebben egy kis csokorral közülük. Így tehát az alapötletben semmilyen elrugaszkodottság nincs – a mérnöki kihívásokat kereső alkotók újra meg újra nekirugaszkodnak az ilyesfajta kihívásoknak. Mai hősünk Új Zélandon született, és van annyira különleges, hogy megismerjük. A Madboxer ugyanis egy Subaru WRX négyhengeres boxermotor köré épült, és alkotója szerint kiválóan motorozható vas lett.
Marcel van Hooijdonk az alkotója, aki valahol nevezheti élete fő művének is a járművet – a Madboxer ugyanis öt éven át épült! A sztori úgy kezdődött, hogy egy ausztrál barátja felpiszkálta: milyen lenne, ha egy négyhengeres japán turbós boxer motort mozgatna? Némi hezitálás után a sokféle Subaru erőforrás közül a 2,5 literes WRX blokk maradt. A koncepció az volt, hogy nem próbálják meg valamilyen motorkerékpár vázába belepasszírozni azt, hanem a monumentális boxerből kiindulva köré építik meg az egész járművet.
A kezdeti lépés az volt, hogy csak úgy simán letették a blokkot és a két kereket, hogy lássák a dimenziókat. Úgy döntöttek, megvalósítható a dolog. Ez után Marcel nekiállt AutoCAD programmal megtervezni köré a járművet. Ez igen hosszú időt vett igénybe – az összes szükséges tervet elkészítette ahhoz, hogy később az új zélandi közlekedési hatóság – Low Volume Vehicle Technical Association (LVVTA) – közúti forgalomra alkalmasnak nyilvánítsa a végeredményt.
Ekkor született meg a teljesen egyedi, egyoldalú lengőkaros első futómű, a szintén asszimetrikus hátsó felfüggesztés, a komplett rugózás és a segédvázak alakja is. A cél nyilván az volt, hogy a Subaru WRX boxer minél dominánsabb legyen. Kimondottan érdekes a Madboxer fizimiskájában, hogy bal felől a felfüggesztésekből semmi nem látszik – innen csak a két NZ autófelni érvényesül. Már ebben a fázisban eldőlt, hogy a nagy turbófeltöltőt a Subaru Legacy két kisebbjére cseréli le az egyenletesebb erőleadás érdekében.
Az erőátvitelt egy két sebességes automata egységre bízta, amely szintén Japánból származik. A váltás azonban a kormányon levő kapcsolóval manuálisan történik – viszont így a hagyományos váltókar és kuplung szükségtelenné vált. A Buell eredetű peremfékeket tehát amúgy robogós módon a két kormányon levő karral lehet működtetni. A hosszú tervezés és persze hasonlóan alapos kivitelezés után összeállt a vas, amely mindenben megfelelt a helyi hatóságok elvárásainak, így rendszámot kapott – és indulhatott a motorozás!
A beszámolók szerint elképesztő érzés a Madboxer meglovagolása. Motoros szemmel nevezhetjük nehéznek is a maga 313,5 kilójával – a 2,5 literes turbós boxermotornak azonban ez a tömeg pont egy tollpihe nagyságrendjében mozog. A blokk selymesen puha járása és egyenletes erőleadása Marcel szerint olyan élményt ad, amivel semmilyen más motorkerékpár nem veheti fel a versenyt – és nem csak egyenesben, hanem kanyargós úton is igazi öröm vezetni a Madboxert. Kár, hogy ez az élmény számunkra elérhetetlen, de azért örüljünk az övének!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »