Az oldalkocsis motorozás hajdan mindennapos volt Magyarországon – Pannóniák, MZ-k, Jawak rótták hazánk útjait oldalkocsival kiegészítve. Számos családnak az egyetlen közlekedési lehetősége volt az oldalkocsis motorkerékpár, autó akkoriban csak a kiváltságosoknak jutott. Ilyen család volt a kis Dömök Ottóé is. Édesapja, Dömök László, a ’30-as és ’40-es évek meghatározó oldalkocsis motorversenyzőjeként fiába oltotta a háromkerekű műfaj iránti szeretetet.
Az édesapa, Dömök László egy régi terepversenyen az R17-es BMW-vel
Amikor Ottó kisgyerek volt, édesapja hétköznap munkára és a család szállítására is használta az R17-es BMW-fogatot, hétvégente pedig az oldalkocsi kisebb átalakítása után mind aszfaltos-, mind terepversenyeken állt rajthoz vele. Így aztán Dömök Ottó életében is mindvégig helyet kaptak az oldalkocsis motorok, a szerelem öröklődött és egy életre szólt! Így vásárolta meg és hozta be Magyarországra tavaly ezt a különleges fogatot, amely – annak ellenére, hogy nem mai darab – a hazai oldalkocsis motorok egyik legérdekesebb példánya.
A fogat egyetlen lova
A jármű bázisát egy 1998-ban gyártott BMW K1200GT adja. Ezt első gazdája Németországban vásárolta meg szóló motorkerékpárként, ám így soha nem használta – gyűjtögetett az átépítésre. Ez a várva várt pillanat egy év múlva el is érkezett, megbízta a harminc éves múltra visszatekintő holland EML Engineering BV. németországi kirendeltségét a munkával. Így aztán 1999-ben immár oldalkocsis motorkerékpárként forgalomba helyezték a BMW-t.
Maga a motor széria kivitelű fekvő négyhengeres, ami a kor előírásainak megfelelően nem a gyári 130, hanem a módosított légszűrőnek köszönhetően csupán 98 lóerő teljesítményt jelent. A légszűrő cseréjével könnyedén visszaállítható lenne a gyári teljesítmény, ám Dömök Ottó erre nem vágyik – a menetpróba után meggyőződtem róla, hogy teljesen helyesen! A motor idomzata, műszerfala, kezelőszervei szintén mind eredetiek, csakúgy, mint a hatsebességes váltó.