Érdekes cég a Harley-Davidson. Egyfelől szinte mániákusan őrzi a hagyományait – sokan máig azt vallják, hogy elavult technikájú motorokat gyártanak. Nos ők azok, akik többnyire csak fotón láttak ilyen motort és az előítéleteik börtönéből nézik a világot. Mert másfelől a Harley-Davidson az egyik leginnovatívabb márka a világon. Fontosak a hagyományaik, de rohamtempóban fejlesztik a V2-esek technikáját. Most, fennállásul 115. évfordulójára olyat léptek, amitől a fél világnak leszakadt az arca. Nyolc létező Softail modelljüket újították meg tetőtől talpig. Sokkolóan ütős paletta lett, ismerjük is meg gyorsan!
Megmaradt a Softail stílusra jellemző merev vázat idéző kialakítás. Közben a mérnökök az új modelleknek teljesen új vázakat terveztek, amelyek nagy merevségű karbontartalmú acélból készülnek. Így 65 százalékkal merevebbek közvetlen elődeiknél. Ennek köszönhetően a motorok merevsége (a futóművet is beleértve) átlagosan 34 százalékkal lett jobb.
Az új váz olyan előnyöket vonultat fel, mint a legtöbb modellt jellemző megnövelt oldaldőlésszög, a jobb kanyarstabilitás, a jobb gyorsulási képesség és a finom kezelhetőség. Rengeteg tömeget takarítottak meg: a motorok átlagosan 17 kilogrammal lettek könnyebbek! Ennek és a megváltozott geometriának köszönhetően elődjeikhez képest könnyebben is emelhetők fel az oldaltámaszról.
Az először a 2017-es Touring modelleknél bevezetett vadonatúj nagy teljesítményű kettős szabályozószelepes első felfüggesztés csillapítási teljesítménye egy patronos villáéhoz hasonló, ám annál fejlettebb és nagyobb reakcióképességű csillapítási karakterisztikával rendelkezik. A 130 milliméteres rugóút a kényelmes cirkálásra és a lendületes motorozásra egyaránt optimalizált. Az átdolgozott kormánycsap-dőlésszög és az utánfutás állítható – gyárilag három féle értékkel jönnek majd a modellek.
Az új központi rugóstagos hátsó felfüggesztés továbbra is a klasszikus hardtail külsőt erősíti, míg a motor megújult geometriája kiválóbb motorozási minőséget, gumitapadást és kezelhetőséget biztosít. A rugóstag könnyen beállítható előfeszítés-szabályozása 217 kilogrammos hasznos terhelést kínál, így a motorok két személlyel is garantáltan jól fognak viselkedni. Na jó, attól függ azért, milyen az a két személy…
Kétféle hátsó lengőkart alkalmaznak: az egyiket a keskeny, a másikat a széles hátsó gumikhoz. A széles hátsó futómű 5,89 kilogrammal (15 százalékkal), míg a keskeny 8,16 kilogrammal (20 százalékkal) lett könnyebb. Néhány modellt kifejezetten az új Softail futóműhöz tervezett új gumikkal láttak el. Az új ülések dizájnja és anyaga pedig még többféle testalkatú motoros számára biztosít kényelmet.
Ezen a téren nem találunk nagy újdonságot. Marad a 107 köbinches (1’745 köbcentiméteres) alap blokk, illetve igény esetén több modell választható 114-es növelt V-Twin erőforrással. A motorblokkok merev rögzítési pontokkal kapcsolódnak az új vázhoz. A sajtóanyag külön kiemeli, hogy a Harley-Davidson védjegyének számító “potato-potato-potato” (szó szerint “burgonya-burgonya-burgonya”, de maradjunk annyiban hogy magyarul nem adja ki) hangzás erőteljesen megmarad, azonban a szuszogás és a mechanikai zaj kisebb lett.
Paul James, a Harley-Davidson Motor Company Termékportfolió vezetője így foglalta össze a cég nagyon merész modelloffenzívájának lényegét: “Az új Softail család a cég történetének legkiterjedtebb kutatási és fejlesztési programjának eredménye. Kutatásra és tesztelésre fordított órák ezreibe került ezeknek az új cirkálóknak a komplett megtervezése – teljesen az alapjaiktól.”
“Arra összpontosítottunk, hogy a teljes motorozási élményt egy teljesen új és magasabb szintre emeljük, ahol az eredetiség, a hagyomány és a lélek a legmodernebb technológiával karöltve olyan motorozási élményt teremtenek, amelyet érezni kell ahhoz, hogy el lehessen hinni.”
Mi legyen a zárszó? A magam részéről baromira várom, hogy elhihessem!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »