Érdekesek a nyelvek közötti különbségek. Angolul a “motorcycle” jelenti a motorkerékpárt – tehát ott a szóban a két kerék nem hangsúlyos, mint magyarul. Így amikor azt mondják, hogy “Monowheel motorcycle”, az teljesen értelmes. Ellentétben a mi “egykerekű motorkerékpár” szóhasználatunkkal, ami kissé vicces. Mert ha egykerekű, akkor hogy motorkerékpár? Na meg egyáltalán mennyi értelme van az egykerekűeknek? Az egész szerkezet borzasztóan instabil, igazából alkalmatlan bármiféle közlekedésre. Egy régi anyagunk alapján még életveszélyes is. Ennek ellenére vannak, akik szentül hisznek benne, és még világrekordokat is döntögetnek a nyergében.
Ráadásul szó sincs újszerűségről. A Guinness rekordok könyvében ugyanis régóta szerepel a Monowheel sebességi világcsúcsa: 2001-ben Kaliforniában állította fel Kerry McLean. A 91 kilométer/órás tempó lótúrónak tűnik egy motoros számára – de ha kicsit megismered ennek a tényleg rendkívül gonosz fizikájú szerkezetnek a viselkedését, már közel sem az.
Tizenhat évnyi fennállás után a fenti csúcs most megdőlt. A “UK Monowheel Team” színeiben Kevin Scott ugyanis az elvingtoni repülőtéren dokumentált mérések alapján 97,888 kilométer/órával száguldott. Az esetleges nyelvi nehézségek ellenére érdemes megnézni az erről készült videót – különös tekintettel a Monowheel mozgására!
Tényleg egészen elképesztő, mennyire labilis és irányíthatatlan egy szerkezet ez! Gyorsításkor hanyatt esik, fékezéskor előrebillen, kanyarodni csak testtel lehet vele, de akkor is állandóan lábbal kell támasztani. A lassításokról nem is beszélve. Ja, és egyenes haladáskor is csak félrebillentett fejjel látod, mi van előtted. Ezek fényében pedig nekem már nem is tűnik olyan kevésnek ez a 98 kilométer/óra! Valahogy nem érzem az olthatatlan vágyat, hogy kipróbáljak egy ilyen szerkezetet. Persze ha ott állnék előtte, ez tuti azonnal megváltozna! 🙂
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »