Elsőre nem is gondolnánk, hogy a csend milyen létfontosságú a harctéren. Pedig van igény a szinte hangtalan harci járművekre, többek között motorkerékpárokra. Persze nem egy nyílt ütközetben fontos a csendesség, ahol ordító motorral száguldoznak fel és alá a gépek, miközben ezer irányból ropognak a fegyverek, robbannak a gránátok. Vannak olyan műveletek, ahol hatalmas előnyt jelent a gyorsaság és a meglepetés ereje – valljuk be, ezt bizony nem igazán lehet kivitelezni máshogy, mint elektromos járművekkel. Éppen ezért jelenleg is folyik egy hangtalan katonai motorkerékpár fejlesztése. A Silent Hawk névre keresztelt bringával az USA különleges erőinek a harcosai furikáznának bevetés közben.
A Silent Hawk nem egy tisztán elektromos motorkerékpár, sokkal inkább egy hibrid. A fejlesztés a Logos Technologies szárnyai alatt történik. Ez a cég számos hadi eszközt – drónokat és egyéb hasznos kütyüket – gyárt és szállít az USA hadseregének. A szintén amerikai illetőségű Alta Motors is beszállt a munkába, akik kellő tapasztalattal rendelkeznek a témában. A járgány belső égésű motorral és villanymotorral lesz felszerelve, amely lehetővé teszi, hogy benzinnel, gázolajjal, repülőgép üzemanyaggal és elektromosan is működjön.
“A jármű kellőképpen kicsi lesz ahhoz, hogy egy V-22-ben könnyedén elhelyezzék, amely a műveleti gócpont közelébe szállítja majd az egységet.” – nyilatkozta Doug Rombough, a Logos Technologies üzleti- és fejlesztési osztályának az alelnöke. – “Elmehetnek ötven mérföldet bármilyen tüzelőanyaggal, majd a célterülettől körülbelül tíz mérföldre átválthatnak teljesen elektromos üzemmódra, hogy a meglepetés erejével támadjanak.” Nyilván így sem lesz teljesen hangtalan a gép. A gumiabroncsok és a lánchajtás zaja még mindig benne lesz a képben, ezt nehéz kiküszöbölni. Viszont míg a belső égésű üzemeltetés során nagyjából 75 dB a zajkibocsátása a Silent Hawk-nak, addig villamos meghajtással csak 55 dB, amely egy könnyed beszélgetés hangerejének felel meg.
Arra is van magyarázat, hogy az oly hangos láncot miért nem cserélik egy csendesnek mondható szíjhajtásra. Az offroad felhasználás sokszínűsége nem teszi lehetővé. Sziklás, köves terepen közlekedve könnyedén tönkremehetne a bordásszíj.
A hibrid technológia mellett lesz még egy különlegessége is a gépnek: a 2WD üzemmód. Az első és a hátsó kereket egyaránt hajtanák, hogy a nehéz terepen is könnyedén boldoguljanak a katonák. A fejlesztés aktuális célja a tömegcsökkentés – jelenleg 158 kilogrammot nyom a motorbicikli, ezt kéne még redukálni. Szóba került, hogy leszámolnak a folyadékhűtéssel és léghűtést alkalmaznak, így nyerve jelentős kilogrammokat. Kíváncsian várjuk, hogy láthassuk a végeredményt, mi mindent technikai ínyencséget sikerül belezsúfolniuk a jövőben.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »