Éles törésvonal osztja meg az amerikai motoros társadalmat egy pár héttel ezelőtti halálos kimenetelű “baleset” kapcsán, ami a kaliforniai Summerville városban történt. A szomorú esetet az teszi különlegessé, hogy a 140 kilométer/óra körüli tempóval száguldó motorost az őt üldöző rendőrjárőr lökte meg hátulról durván, ezért következett be a végzetes esés. Ennyire durva lenne arrafelé a gyorshajtás büntetési tétele? Az életed??? Mint sokszor hallottuk-olvastuk, Amerika a korlátlan lehetőségek és a szabadság hazája és letéteményese. Ha ezt az axiómát el is fogadjuk, tudnunk kell: az amerikai rendőrség párját ritkítóan keményen lép fel szabálysértések és bűncselekmények esetén. A szabadság kategóriájába mások veszélyeztetése és a közösség nyugalmának megzavarása nem fér bele. A közlekedési kihágások kemény kezelése közül is kiemelkedik a gyorshajtókkal szembeni zéró tolerancia. Ezen a területen nincs elfogadható magyarázat és nincs pardon. A Summerville-ben megtörtént eset azonban még az alapjában véve rendpárti amerikaiak egy részét is kiakasztotta. A polgárok közül sokan alapos vizsgálatot követelnek és gyilkosnak nevezik a rendőrt, míg mások helyeslik a rendőri fellépés mértékét és elfogadják a tragikus következményeket.
Lássuk, mi is történt pontosan! Április 19-én éjjel 11 óra után a harminc éves Robert Lee Clark hazafelé tartott motorján, és bizony nem csigatempóban. A 70-es zónában 105 kilométer/óra volt a sebessége, amit egy út mellett dekkoló sheriff helyettes (James Vansant) észlelt és azonnal a motoros után indult. Mivel a motoros a felszólításra nem állt meg, sőt tovább húzta a gázt, szabályos hollywoodi üldözési jelenet alakult ki a városka egyik fő útvonalán. A tempó majdnem 140-re fokozódott. A rendőrautóban elhelyezett fedélzeti kamera végig rögzítette az eseményeket, így a felvételről látszik, hogy a járőr több perces kergetőzés után először enyhén összekoccan a motor hátsó traktusával, majd egy másik, erőteljesebb ütést követően a motoros kisodródik és hatalmasat esik. A helyszínre kiérkező mentők már csak a halál beálltát tudták megállapítani Robert Lee Clark esetében. Íme a rendőrségi kamera rövidített felvétele:
A rendőrségi magyarázat főleg a videó megnézése után lesz furcsa
A sajnálatos esetet követően a helyi rendőrség közleményt adott ki, amelyben saját verzióját magyarázta meg a történtekről. Értelmezésük szerint a baleset – a gyorshajtáson és az üldözésen felül – három közvetlen ok miatt következett be. 1. A motoros jobbról próbált megkerülni egy, a rendőrségi fények miatt lehúzódó autóst. 2. Ezen manőver közben a motoros hirtelen fékezett. 3. “Lyukat váltott” sebesség váltás közben. Mindezen okok miatt a motor hirtelen lelassult és a rendőrautóval történő ütközés elkerülhetetlenné vált.
A teljes üldözést is megnézheted – több mint öt percig tartott
A helyi motoros közösség természetesen vitatja a hivatalos rendőrségi magyarázatot és arra a Berkeley megyei törvényre hivatkozik. Ez ugyanis határozottan tiltja a szabálytalankodó járműveket üldöző helyi szervek minden olyan akcióját, ami halálos kimenetelű balesethez vezethet. Ítélet az ügyben a vizsgálat és a bírósági tárgyalás után várható.
Az eset hátteréhez az is hozzátartozik, hogy Kalifornia államban az átlagosnál is keményebbek a gyorshajtás büntetési tételei. A minimális sebesség túllépés 35 dolláros alapbüntetése nagyobb gyorshajtás esetén exponenciálisan nő és elérheti a 600 dolláros (170’000.- forint) mértéket is. Ami ennél is jelentősebb érvágás az átlag kaliforniai polgár számára: a gyorshajtás következtében kirótt bírság tényét a rendőrség automatikusan elküldi a gyorshajtó egészségügyi biztosítójának. Ők pedig általában jelentősen megemelik a delikvens éves biztosítási díjait a “nagyobb sebesség = nagyobb kockázat” elv alapján. Érdekes rendszer, nem?
Neked mi a véleményed az esetről és általában az ottani rendszerről?
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »