Ha valakinek kedve támad Kubában motorozni, autentikusabb túravezetőt nehezen találhatna Che Guevara fiánál, akinek vérében van a motorozás, nem beszélve arról, hogy “helyi arc”: ismeri a sziget zugait, olyan helyekre tud elkalauzolni, ahová más esetleg nem.
Az Egyesült Államok és Kuba több évtizedes feszült viszonyának egyik vonzata az USA gazdasági embargója volt. 1959-ben, a kubai forradalom győzelme után a két ország viszonya megromlott. A feszültség a világháborúval is fenyegető kubai rakétaválság idején hágott a csúcspontjára: John F. Kennedy 1962-ben megerősítette az általános kereskedelmi embargót Kuba ellen, és egy évvel később betiltott minden odautazást és pénzügyi tranzakciót is. Ez az embargó azt is jelentette, hogy a 60-as évekig a szigeten eladott amerikai autók alkatrész ellátása lényegében megszűnt. A leleményes kubaiak ezért úgy szervizelték a járműveket, ahogy tudták – olykor igen magas szintre fejlesztve a sufnituningot. Ennek köszönhetően a mai napig sok korabeli járgányt sikerült üzemképes állapotban fenntartani, és érdekes módon Kuba egyik jelképévé váltak az öreg autók. Sok Kubába látogató turista számára az egyik legizgalmasabb program a klasszikus amerikai kocsikban taxizni. Olyan old timerekben, amit máshol csak múzeumokban, vagy magángyűjteményekben látni.
De nem az egyetlen módja Kuba felfedezésének. Akár motorral is bejárhatjuk a karibi térség legnépesebb országát. Lehetőség van akár inkább egy Harley-Davidson nyergében élvezni a szabadság érzését, egy igazán autentikus helyi vezető, Che Guevara legkisebb fiának társaságában. A legendás kubai forradalmár leszármazottja ugyanis motoros túrákat vezet.
Az embargó 2015-ben végleg megszűnt, az Egyesült Államok és Kuba lassan és óvatosan megkezdte a közeledést egymás felé. Ennek egyik jele, hogy ma már modern amerikai építésű Harley-Davidson motorkerékpárok konvojai nyújtanak új látványt a kubai utakon. A motoros túrák igen népszerűek a Havannát meglátogató turisták körében.
“Gyermekkorom óta szeretem a motorkerékpárokat, az autókat és a sebességet. Szeretném, hogy az emberek megismerjék az országomat és annak kultúráját. Tehát behoztuk a motorkerékpárokat, és elkezdtük szervezni a kubai motoros túrákat.” – mondta Guevara.
Ernesto Guevara egyébként ügyvéd, és a feleségével együtt vezeti az üzletet. Ő az, aki kezeli a foglalásokat, és alkalmanként csatlakozik a túrákhoz is. A világ minden tájáról jönnek a motorozás szerelmesei, köztük természetesen az Egyesült Államoktól is egyre nagyobb számban. A motorválaszték: Touring Electra Glide, Sportster 1200, V-Rod, Touring Street Glide, Dyna modellek. Az alábbi videóban megnézhettek egy kis bemutatkozást is:
A programkínálatban hat vagy kilenc napos túrák is szerepelnek. Ezek ára nagyságrendileg 3’000-től 6’000 dollárig mozog. Nem mondhatóak tehát éppen olcsónak, bár tartalmazzák a motor bérleti díját, a szállást és az étkezést is. A túrák középpontjában az apa forradalmi gyökereinek hangsúlyozása áll, amely igazán különlegessé teszi az ajánlatot. A túrák célpontjai közé tartozik Cienfuegos és Santa Clara, és Cayo Santa María strandja, valamint látogatás a Che-mauzóleumba is.
Ernesto Guevara cégének neve: La Poderosa Tours. Így nevezte el Che Guevara azt a motorkerékpárt, amelynek nyergében fiatalemberként vállalkozott az epikus utazásra Dél-Amerikán keresztül barátjával, mielőtt marxista forradalmárrá vált volna.
Ernesto (Che) Guevara 1952-es motoros utazását az Oscar díjas The Motorcycle Diaries (A motoros naplója) című klasszikus film dolgozta fel, amely bizonyára azóta is sok motorost inspirált.
1951-ben barátja, a politikai radikális Alberto Granado biokémikus ösztönzésére a fiatal Ernesto egy évet halasztott az egyetemen, hogy együtt megvalósítsák régi tervüket: egy utazást Dél-Amerikán keresztül. Egy öreg Norton 500-as motorkerékpáron (“La Poderosa”) utaztak. Guevara ennek történetét Diarios de motocicleta: Notas de viaje por América Latina (A motoros naplója: úti jegyzetek Latin-Amerikáról) című könyvében mesélte el, amelyet a film később feldolgozott.
Az itt szerzett élmények és tapasztalatok nagy hatással voltak rá, ekkor körvonalazódott benne az a gondolat, hogy az egész Dél-Amerikára jellemző tömeges szegénységet és kiáltó társadalmi egyenlőtlenségeket csakis fegyveres forradalommal lehet orvosolni.
Che Guevara legendává válása szinte halálának pillanatában megkezdődött. Világszerte tüntetéseket tartottak tiltakozásul meggyilkolása ellen. Alberto Korda kubai fényképész híres képének “grafikásított” változata a teáscsészéktől a pólókig szinte minden felületen megtalálható – korunknak talán világszerte a legismertebb ikonjai közé tartozik.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »