A közelmúltban újabb érdekes témában kaptunk olvasói levelet. A téma olyan, amely biztosan sok motorost érint és esélyes hogy sokakat érdekel is. Nem más, mint a napjainkban és hazánkban egyre több helyen felbukkanó felmart aszfalt – és főleg az azon való motorozás. Következzenek először Tamás sorai:
“Szia Onroad.hu!
Nem akartok-e írni egy cikket arról, hogy mostanában elkezdték a kanyarokban felbordázni az utat? Tavaly a Megyeri híd budai oldalán a felhajtónál láttam ilyet először, idén már megjelent az M0-M3 felhajtón is a város irányában. Illetve ami miatt ezt az egészet írom, az az Érdi úton a Süveg utcai megállónál van: ott a bordázás minősége egész más, de lehet azért mert az aszfalt is keményebb, fehérebb. Utáltam azt a kanyart eddig is, most még nem tudom, hogy jobb lett-e ettől a felbordázástól.
Ilyen kérdések merülnek fel bennem:
– Nem befolyásolja-e ez a kanyarvételt? (Az Érdi út például lejtős, a Márton Áron tér irányából kerékpárral meglehetősen elkezdi vezetni a felmarás a kereket.)
– Kell-e valami különleges dolgot csinálni vezetéstechnikai szempontból az ilyen bordázáson?
– Nem fog ez az egész szétfagyni télen?
Köszi!”
Természetesen nem csak a saját véleményünket írjuk le nektek, hanem a fenti kérdésre a hazai közútkezelőtől kapott – egyébként gyorsan megérkezett – választ is. A következőt írták, hogy mindenki pontosan és egyértelműen tisztában legyen a jelenség műszaki hátterével:
“Köszönjük, hogy levelével megkereste a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztályát. Kérdéseire az alábbi választ adjuk.
A Megyeri híd budai oldalán a kopóréteg felpolírozódott a nyári meleg és a jelentős forgalom hatására. Ennek forgalombiztonsági következménye, hogy az út felszíne csúszóssá vált, amely különösen veszélyes nedves, esős időjárási körülmények közt. A burkolatfelületi érdességének, illetve a megfelelő csúszósúrlódás helyreállítása érdekében felszíni marást, pontosabban mikro marást alkalmaztunk, amely beavatkozás a burkolatra kerülő víz elvezetésének biztosítása mellett jobb tapadást is eredményez. A felületi marás a gépkocsival, motorral történő közlekedést alapvetően nem befolyásolja, vezetéstechnikai szempontból a szokásostól eltérő magatartás nem indokolt, de az akusztikus jelzés miatt van egy járulékos sebességcsökkentő hatása. A statisztikai adatok alátámasztják, hogy a beavatkozás elérte a célját, továbbá a járművekben nem tesz kárt a mikro marás. Kerékpárral az adott szakaszon közlekedni tilos. A pályaszerkezet és a kopóréteg időjárás-állóságát ez a csekély mértékű beavatkozás nem befolyásolja.
Az M0-M3 csomópont két ágán, illetve az M0 Váci úti csomópont egy ágán a vízelvezetés javítása, ezáltal a forgalombiztonság növelése érdekében úgynevezett grooving vágást alkalmaztunk. A beavatkozás lényege, hogy a nem megfelelő vízelvezetésű szakaszon a burkolat felületén hornyokat vágnak, ily módon az “aquaplanning” (azaz a vízen csúszás vagy futás) jelensége megelőzhető. A gumiabroncsok felületén látható barázdákhoz hasonlóan ez esetben a burkolatba vágott hornyok biztosítanak teret a kiszorított víz elvezetéséhez. A felületi maráshoz hasonlóan ennél az eljárásnál sem kell, hogy a vezető másként cselekedjen, csupán az út- és látási viszonyoknak megfelelően kell vezessen. Kerékpárral az adott szakaszon szintén tilos közlekedni. A pályaszerkezet és a kopóréteg időjárás-állóságát ez a csekély mértékű beavatkozás nem befolyásolja.”
A második oldalon videón is bemutatjuk a jelenséget, és azt is megtudod, hogy motorozz rajta. Lapozz!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »