A motorosok számára a láthatóság különösen fontos. Nappali körülmények között ehhez a jármű megfelelő kivilágítása mellett elég a kellően élénk színű ruházat és bukósisak viselése – sötétben azonban már ezek sem segítenek. Számos ötlettel találkoztunk korábban, amelyek rossz látási- és fényviszonyok mellett segítenek minket jobban észrevenni – említhetjük a fényvisszaverő festéket vagy éppen a ledes kiegészítő fényekkel rendelkező hátizsákot és dzsekit. Utóbbira hasonlít a bukósisak észlelhetőségét javító házilagosan felszerelhető megoldás is – de azoknak sem kell elkeseredni, akik nem kívánnak otthon barkácsolni. Létezik ugyanis ehhez hasonló rendszer gyári kivitelben is. A Shark Skwal pontosan ilyen.
Természetesen a led-sorok miatt senki nem venne meg egy amúgy középszerű vagy annál gyengébb sisakot, így nagy kérdés: önmagában mint bukó milyen a Skwal. A Szallerbeck Motor jóvoltából nem csak bemutathatjuk nektek, hanem sikerült motoron is alaposan kipróbálni mind kényelem, mind szélzaj és minden egyéb szempontból a különleges zárt fejvédőt. Ismerkedjünk hát meg vele!
Videónkban alaposan szemrevételezzük a Shark világító bukósisakját és természetesen motoron is kiderítjük, mit tud
Kezdjük az alapokkal! A Skwal egy sima zárt sisak thermoplast héjszerkezettel. Kézbe véve és megtapogatva is igen vaskos benyomást keltő béléssel, igen vastag plexivel és belső napszemüveggel is egy kevéssel másfél kiló alatti tömege (1’470 gramm) az átlagosnál talán picivel jobbnak mondható. A vastag bélés fejünk felé eső oldala viszonylagosan puha, így a pánt széthúzása után roppant könnyen vehető fel a Shark. A szemüvegesekre is gondoltak: a hagyományos ókulárék szárának előre kialakított helye van a párnázásban, hogy ne nyomja viselőjének halántékát és fülét.
Amikor a fejünkön van, ugyanennek a bélésnek hatalmas előnye, hogy vajpuhán öleli körbe koponyánkat és nagyon kényelmes. Nagy kérdés persze, hogy néhány német autópályán végrehajtott durvább tempójú menet egy csupasz motoron mennyire viseli meg és tágítja ki – ez a hasonló puha bélések hátulütője szokott lenni. Hogy tesztalanyunk ezen a téren mit mutat hosszú távon, azt természetesen jelen tesztünk nem deríthette ki – így hát bízzunk a legjobbakban!
Azonnal egyértelmű, hogy milyen motorokra szánta a sisakot a Shark. A kivágás ugyanis meglehetősen magasan van, plusz a bukó kapott egy légterelő betétet is – így egyenesen ülve a motoron alig látunk valamit lefelé. Egyértelmű, hogy a sport-, a sporttúra- és a csupasz gépek pilótái alkotják a célközönséget, akiknek a kissé előredőlt testhelyzet a természetes. Innen viszont hibátlan a kilátás – de még egy igazi sportgépen hasalva is megfelelő.
A légterelő betéten kívül a PinLock páramentesítő belső plexi is alapáron jár a sisakhoz, így a 2 milliméter vastag karcmentes vizor valóban jó kilátást garantál hűvösebb és párásabb időben is. A motorosok többsége azonban logikusan jobban szereti a meleg időt – azt szokták ugye mondani, hogy a gumi is ilyenkor tapad igazán -, így roppant fontos kérdés a szellőzés hatékonysága. Zárt bukó esetében különösen nagy jelentőségű ez a témakör.
A Skwal pedig itt tényleg igen jól domborít: bár nagy tempóval nem sikerült közlekednem a menetpróba alatt – ráadásul egy méretes túraplexivel felszerelt nagyenduron tudtam kipróbálni a bukót – elképesztő légmozgást produkált a belsejében a szellőzőrendszere. Az arcra még így, a nagy szélvédő mögött is nagyon kellemes mennyiség jutott be – felállva, vagyis csupasz motort imitálva ez is a többszörösére fokozódott -, a fejtetőre pedig valóságos orkán érkezett országúti sebesség mellett. Az egyetlen pici negatívum, hogy a fejtetőnkön megfújt terület lehetne némileg nagyobb – de ez tényleg a kötekedés kategóriát súrolja.
Sarkalatos terület még a zajszint – ezzel kapcsolatban megint nagyon kellemes csalódás ért. Korábban próbáltam már egy régebbi zárt sisakot a márka kínálatából, amely kimondottan a nagy hangterhelés miatt került nálam az ellenjavallt kategóriába. A Skwal azonban nagyon zárt nyaknál, jó a gyári bogárhálója és tarkónál is egy speciálisan oda tervezett béléssel illeszkedik nyakunkhoz. Mindennek köszönhetően tényleg egészen kellemes a zaj szintje és tónusa is. Próbáltam a nagy plexi mögött ülve és felállva is és mindenhol elégedett voltam vele.
Utolsó nagy kérdés a mindennapi használattal kapcsolatban a beépített belső napszemüveg funkcionalitása. A bal plexi felfogatása alatti köríves karral lehet mozgatni – ezt nagyon könnyű megtalálni és kontrollálni is. A szemüveg nagyon mélyen záródik – a légterelő betét és a kis belső vizor között szinte semmi fény nem szűrődik a szemünkbe. Menet közben az alsó vonala egyáltalán nem zavaró, és a színárnyalata is nagyon kellemes. Hatalmas dicséret illeti aerodinamikai szempontból is: amikor nagy melegben városban felhajtjuk a külső plexit és csak ezzel közlekedünk, valóban megállja a helyét, hiszen semmilyen zavaró légáram nem jut be látószerveinkhez. Ez is kiválóan sikerült!
Végezetül pedig térjünk ki a Shark Skwal legkülönlegesebb részére, a beépített láthatósági ledekre. Elöl az áll- és homlokszellőzők körül, hátul pedig a felső éleknél van egészen jól elrejtve az összesen négy zöld csík, amely a bal gallérba rejtett, de igen könnyen kitapogatható (domborított) kapcsolóval hozható működésbe. Alapállapotban folyamatosan, a gomb újabb megnyomására pedig villogva világít, a beépített és hálózatról tölthető akkumulátor energiájával 2-2,5 órán át. Tehát egy esti hazamotorozás során nagyban képes javítani az észlelhetőségünket – ez pedig valóban hasznos lehet azoknak, akik mondjuk rendszeresen későn járnak haza motorral a munkahelyükről.
Összességében tehát egy közepes árfekvésű, azonban szinte csupa vitán felül kedvező és jó tulajdonsággal rendelkező sisak a Shark Skwal, amely ráadásként még a biztonságunkat is fokozza, amikor rosszul látszanánk motorunkkal együtt. Amennyiben valamilyen hasonló fejvédőt keresel, a sokféle dekorfényezésben kapható Sharkot is érdemes számításba venned!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »