Régi nagy igazság, miszerint amit egy igazán felkészült gazember el akar vinni, azt el is fogja. Azonban hogy ehhez mennyi időre és milyen felszerelésre van szüksége, illetve hogy mekkora zajjal jár az egész műveletsor, na az nagyon nem mindegy. Amennyiben a tolvaj összes dolga a kormányzár eltörése és a motor beindítása, valószínűleg előbb fogja a te vasadat választani, mint ha mindenféle egyéb eszközökkel is óvnád azt. Ellátogattunk a Szallerbeck Motor szalonjába, ahol a világ egyik vezető biztonságtechnikai márkájának termékei találhatók meg. A teljesség igénye nélkül nézzünk meg néhány Abus zárat a vállalat hatalmas, minden igényt kielégítő palettájáról.
Videónkban három Abus védelmi eszközt alaposan és közelről is bemutatunk
A legtökéletesebb védelmet akkor érhetjük el, ha valamilyen mozdíthatatlan fix tárgyhoz tudjuk rögzíteni a gépet. Amennyiben ezt úgy tudjuk megtenni, hogy a lánc ne is érjen le a földre, a helyzet még reménytelibb. Az Abus csúcstermékei között található a GRANIT Power Chain 37 14KS, amely a németek belső biztonsági skáláján is a legmagasabb osztályzatot kapta. A 14 milliméter átmérőjű, különlegesen edzett és erős anyagból készült láncszemeket csak nagyon komoly műszaki felkészültséggel és szerszámokkal lehet szétszedni, ahogy a két utolsó szemet összefogó 37RK/80 típusszámra hallgató lakat sem nyitható túl egyszerűen.
A technika valóban a maximumot nyújtja – használata esetén egy viszonylagosan forgalmas vagy kellően kivilágított helyen épeszű tolvaj valószínűsíthetően már nem fog nekiállni a szükséges komoly fizikai beavatkozást igénylő műveletsornak, hanem inkább keres egy könnyebben vihető zsákmányt – ezzel pedig a te géped meg is menekülhet. Egyetlen hátránya a csekély mobilitás, hiszen ezt az eszközt a mindennapi életben cipelni bizony elég komoly kihívás.
Természetesen egy ilyen szintű védelmet nyújtó, rengeteg magas minőségű anyagot magában foglaló szerkezet nem lehet olcsó. De egy komoly értékű motor eltulajdonításának megakadályozása biztosan megéri azt a pénzt, amibe egy ilyen csúcs-holmi kerül. A nyolcvanezer forint körüli árat még megtoldhatjuk egy különleges rögzítőszemmel is, amely jellemzően egy teremgarázsban levő állandó parkolóhelyet tud lényegesen biztonságosabbá tenni.
Nyilvánvalóan a napi lótás-futás során minden alkalommal egy fent bemutatott csúcs-lánccal rögzíteni a motort közelít a lehetetlenhez – már csak annak cipelése miatt is. A könnyebb megoldást kereső motorosok igényeire szabta az Abus a Steel-O-Flex termékcsaládját. Ezek alapvetően a kerékpárok esetében is megszokott kábelzárak, amelyeknek alapját egy 24 milliméter átmérőjű acélsodrony adja. Ez azonban még viszonylag könnyen tönkretehető lenne egy izmosabb erővágóval, így a német szakemberek a belső kábelt 25 milliméteres, egymásra lapolt acélpikkelyekkel vették körbe.
Ez az edzett anyagból készült burkolat lényegesen nehezebbé teszi a keresztülvágást – de az nyilvánvaló, hogy védelemben azért meg sem közelíti a GRANIT Power Chain képességeit. Az Abus saját 25-ös skáláján a 9-es szintet kapta – cserébe tömege kevesebb mint két kilogramm, így akár derékra csatolva is könnyen magaddal viheted mondjuk egy csupasz motoron. Nagy forgalmú helyen pedig már egy ilyennel rögzített géppel sem fog elkezdeni bíbelődni a rossz fiú – legalábbis reméljük. Ráadásként ára is csak bő negyede, mint első tesztpéldányunké volt.
Van, akinek a kábelzár is túl terjedelmes. De olyan is, aki azt a biztonsági szintet már kevésnek tartja. Mindkettejüknek jelenthet megoldást ugyanaz az egy termék: az Abus Granit Detecto X-Plus 8077 féktárcsa-zár. A németek természetesen ebben a legmobilabb kategóriában is számos megoldást kínálnak – ezek között a vizsgált darab a csúcsmodell. Egy maximálisan masszív anyagokból felépített tárcsazárról van szó, amelynek teste és zárszerkezete egyaránt annyira erős, hogy a tárcsa komoly megrongálása nélkül valószínűleg nem nagyon fogják tudni levenni. Amennyiben mégis megpróbálkoznak vele, a belsejébe épített 3D mozgásérzékelő (gyönyörű megfogalmazás a nagy golyóra, nem?) azonnal elindítja a 100 decibellel visító riasztót. Ez már a kormány átfordítására is elindul, sőt akár azon is tud segíteni, hogy tipikus módon mi magunk bő gázzal megpróbáljunk elindulni a tárcsazár levétele nélkül – ugyanis amikor felemeljük a motort oldaltámaszról, már meg fog szólalni. Sőt, még a kategória igazi gyenge pontja – a négy markos legény által furgonba helyezés – ellen is jelent minimális védelmet az egyre hangosodó (a motor közelében tényleg elég nehezen elviselhető) visításával.
A termék új is, kategóriájában a legmagasabb védelmet is nyújtja, így logikusan szintén nem olcsó: jelenleg a Szallerbeck Motorban 44’690.- forintért vásárolható meg.
A fenti három terméket azért ragadtuk ki, hogy legyen egy körülbelüli áttekintése minden motoros társunknak arról, milyen lehetőségei vannak kedvence megóvása érdekében. A lista természetesen közel sem teljes – az egyes kategóriákban is sokkal több lehetőség van az Abus palettáján, az U-lakatokról pedig még szót sem ejtettünk. Érdemes tehát alaposabban szétnézni ezen a területen is – a lényeg pedig: még biztonságosnak gondolt helyen sem árt komolyan venni motorkerékpárunk biztonságos rögzítését!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »