1999-ben jött ki a Suzuki az SV650-el, ami szerintük a V-Twin sportmotoros érzést hozta el mindenki számára. Persze tudjuk, hogy ez nem pontosan fedi a valóságot – mivel a kis SV inkább egy szuper fürge kis mindenes utcai motor, ami nem mellesleg értő kezekben meglepően gyors is tud lenni kanyargós utakon. A kellemes teljesítmény és a divatos külső minden generációját népszerűvé tette a fejlett világ motorosai körében, különösen hogy mindig kapható volt fejidomos és teljesen csupasz verzióban is. Ez különösen azoknak jött jól, akik nem akarták megváltani a világot (vagy inkább nem volt pénzük rá) egy GSX-R nyergében, de szerettek volna valami olyat, ami vagányul néz ki, és elviselhető teher a fenntartása.
2003-ban azután kijött az újabb – injektoros – modell, ami azóta is járta diadalútját. Különösen a nullás hitelek idején volt bestseller a kis Suzuki. Majd 2009-ben érkezett egy finomabb modell az SV mellett Gladius néven – ellensúlyozandó az újabb SV baltával faragott formáit, olaszosan finom vonalakkal csinoskodva. Mostanra azonban szépen lassan kikopott az SV család a kínálatból. Ugyanakkor ha megnézzük a konkurencia csak soros motorokat kínál a kategóriában, legyenek azok kettő- vagy négyhengeresek. Komolyat is szakítanak velük – különösen a válság után lassan magára találó iparban. A Suzuki mégis ragaszkodik a V elrendezéshez (ami igazából keresztben beépített V motor, hiszen műszakilag a főtengely iránya számít!), mert szerintük csak ez adja meg az igazi egyedülálló karaktert a többihez képest.
Ezzel el is jutottunk a 2016-os SV650-hez, ami még erősebb, még könnyebb és még kevesebbet fogyaszt mint eddig. Az már csak extra édes hab a tortán, hogy szerintem sokkal klasszabbul néz ki mint a kicsit egyszerűbb régi forma. Ha a futóművet kicserélnénk és izgalmas színeket kapna, simán el lehetne adni olasz csődörnek. Ám az olasz csodákkal ellentétben ez a szinte kész szépség az átlagembernek is (persze itt nem a magyar minimálbérre bejelentett dolgozókra gondolhattak) megfizethető motorkerékpár lesz. Az erőforrásban több mint 60 új alkatrész van, de az egész gépben is több mint 140 alkotóegységét gondolták újra a kirakósnak, ezzel nyolc kilogrammot spórolva még az ABS-es modell tömegén is.
Ami csúcs, hogy hivatalosan csupán 3,84 liter üzemanyagot éget el száz kilométeren (az előző fejlesztés 4,16-ot evett), ami bár nyilván nehezen tartható, de kiváló adat. Természetesen EURO4 szabványnak megfelelő a károsanyag kibocsátási szintje. Komoly újítás még a teljesen folyadékkristályos kijelző, ami igazán modern cucc. A gazdaságos, de környezet- és pénztárcakímélő üzemben nagy szerepe van a tíz lyukú injektoroknak, a dupla gyertyás gyújtásnak, és a speciális kompozit hengerbevonatnak.
A full digitális kijelző megengedte, hogy mindenféle hasznos dolgot mutassanak a pilótának, mint a különféle fogyasztások, megtehető távolság, fokozatkijelzés, időóra, és minden egyéb amit régebben inkább csak a nagy túramotorok mutattak csak meg. Külön érdekes, hogy lehozták ide is, a GSX-S-en bemutatott indítási rendszert, amikor már nem kell az indítógombot addig nyomni míg beindul a motor (vagy megunjuk, vagy lemerül az akku), hanem elég egyetlen pillanatra megnyomni, és a számítógép szépen elvégzi a dolgát.
Teljesen új vázkoncepciót alakítottak ki, elsősorban a valódi világbeli motorozáshoz igazítva azt (tényleg így mondják), ami szerintem inkább utcai orientáltságot jelent a sportosság ellenében. Érdekes, hogy elhagyták a Gladiusnál látott tank-szélesítést, és szinte teljesen egy vonalban halad a keskeny motor oldala. A tank-ülés átmenetet úgy alakították ki, hogy már egy 165 centis átlagos alkatú motorosnak is leérjen mindkét lába – még ha csak első talppárnán is. A 170 centisnek azonban már megvan a telitalp mindkét oldalon: az ülésmagasság mindössze 785 milliméter. Ezt sok kezdő és női motoros fogja díjazni.
Végül had gratuláljak a Suzukinak, mivel most valóban izgalmas, használható és mindemellett megfizethető motort készítettek a bevált alapokon! A kissé unalmas SV és az egyértelműen túldizájnolt Gladius után tudtak újítani, és egy olyan kismotort készíteni, ami vélhetően maradandó típus lesz a piacon. Még akár 20-25-év múlva is szívesen ülnek rá az akkori kezdő vagy kispénzű motorosok. Ne felejtsük el, hogy a világ motoroséletét nem a zászlóshajó superbike-ok és óriási cruiserek viszik a vállukon, hanem ezek a nagyszerűen megtervezett mégis elégé fűszeres MOTOROK.
Ezt olvastad már?
Cimkék:
Egy klasszikus külsejű, akár földutakon is használható motor a siker tuti záloga. Főleg modern technikával! A BMW R nineT Scrambler ilyen lesz.
Elolvasom »A Wunderlich bemutatott egy olyan összkerekes kivitelt a legújabb bajor mindenesből, amelynek első kerekét ráadásul elektromos hajtás mozgatja.
Elolvasom »A Honda hivatalosan is leleplezte a várva várt 2026-os CB1000F modellt. A japán gyártó nem csupán a nosztalgiára épít: a legendás CB750F stílusjegyeit a vadonatúj CB1000 Hornet modern technikájával ötvözték, létrehozva ezzel a "legkiegyensúlyozottabb roadstert".
Elolvasom »A Honda motorkerékpár-gyártó legújabb fejlesztése a V3-as motorblokk, amelyet a 2025-ös EICMA kiállításon mutattak be Milánóban. Ez a 900 cm³-es, vízhűtéses, 75 fokos szögben elhelyezett V3-as motor egyedi és innovatív megközelítést alkalmaz, ötvözve a kompakt kialakítást és a magas teljesítményt.
Elolvasom »A Premier sisakok az olasz precizitás és a motoros szenvedély ötvözete. Magyarországon pedig ez a bolt gondoskodik arról, hogy ezt a minőséget ne csak a magazinokban lássuk, hanem a saját fejünkön is érezzük.
Elolvasom »Ti kértétek a kínai motorokat, Indián letesztelte első körben a CFMOTO 800MT Exploret
Elolvasom »