Magyarországon nem tűnik realitásnak, de a boldogabb barakkokban komolyan fejlesztik karhatalmi szerveknél a járműparkot – sőt, még van is aki vezesse azokat… Egyre több helyen kerül Rendőrség felirat (megfelelő nyelveken persze) elektromossággal hajtott kétkerekűre.
Két komoly amerikai cég is foglalkozik igazi, valóban használható elektromos motorkerékpárok gyártásával, egyikük ráadásul Magyarországon készíti azokat! A magyar vonatkozású a Brammo, a (még, hehe) nem nálunk gyártó cég pedig a Zero Motorcycles. Mindkettőnek van aszfaltorientált és dual-sport gépe. Nem mondom, hogy a kiváló lobbistáiknak köszönhetően, de eddig vírusszerűen terjednek a motorjaik a különböző rendfenntartó szerveknél, és aki még nem vásárolt, már ott is tesztelgették őket.
Jelenleg több amerikai városban cirkálnak elektromos rendőrmotorok, Hongkong-ban is ilyenekkel üldözik a bűnt, valamint Bogotában, Kolumbiában sem bízták belsőégésű motorokra a rendfenntartás egy részét, és akkor még a nem nyílvános katonai alkalmazókat nem is ismerjük. Nekik aztán különösen jól jöhet egy csendes jármű, ami két katonát 50-60 kilométerre elvisz, majd vissza is juttat.
Azt pedig már régen megszoktuk, hogy sok műmájer motoros csak legyint az elektromos gépekre, mondván, lassú, kis hatótávú, unalmas gépek, de csak mert nem ismerik azokat.
Fel szokták hozni hátrányként az akkupakk élettartamát, de az emiatt aggódókat le kell hűtsem: még a terepes katonai kivitelű Zero-nál, a bonyolult taktikai motorozást szimuláló átlagoknál is jóval 100’000 kilométer fölött jön csak el az akkucsomag 20 százalékos kapacitáscsökkenése, de a lent bemutatott Brammo testvéreknek is 250-300’000 (!) kilométer kell ehhez, és előre lelövöm a következő cikkből a poént azzal, hogy a ZERO SP ZF12.5 +POWER TANK változatnak 644’000 városi kilométer kellett ahhoz, hogy már csak az eredeti kapacitás 80 százalékát préselhessük az energiatárolóba. (Amennyiben pontosak akarunk lenni, akkor tárolókról kell beszélni, hiszen több cellából épülnek fel az akkuk. Ennek nagy előnye, hogy ha gond lenne valamelyikükkel, akkor is elég csak azt cserélni.)
Szerintem az, hogy a csúcs-Zero-t legalább egymillió kilométeren át használhatjuk, és akkor még mindig nagyjából 200-as hatótávja lesz városi körülmények között, magáért beszél. Sokan nem tudják, vagy nem akarják tudomásul venni, de már eljött a használható elektromos motorok kora. Gyorsak, messzire mennek és hihetetlenül olcsón fenntarthatók. Bőven autópálya sebesség felett tudnak az utcai modellek – azt pedig külön kiemelik a gyártók, hogy az üzemeltetési költségek (szerviz+fogyasztás) 85 százalékkal alacsonyabbak (!!!) mint egy normál benzines járőrmotornak, hiszen a benzinre vetített fogyasztás városban csupán 0,5 és 1 liter közötti.
Nagy kérdés, hogy egy ilyen “Tesco gazdaságos” motor hogyan gyorsul. A Brammo Empulse például 5 másodpercen belül ugrik 100-ra. Az alábbi videóban pedig érdemes megfigyelni, hogy tartja kanyargós úton a lépést egy 750-es Gixxerrel. Nincs szégyellnivalója a kigyorsításoknál sem, csak egészen nagy sebességnél marad le.
A Brammo kicsit más, mint az átlagos (ha lehet ezt mondani) elektromos motorok. Ők kicsit “motorabb” oldalról közelítették meg a dolgot, és hagyományos váltóval párosították a nagygépüket, ami többtárcsás olajfürdős kuplungon át hajt. Szemben vele a kistesó direktben hajtja a kereket váltó nélkül, azonban mindkettő klasszikus lánccal teszi ezt. Az Empulse-nál még egy érdekességet lehet felfedezni a képeket nézegetve: a vízhűtést. Igen, hölgyeim és uraim: egy ekkora teljesítményű elektromos motort már hűteni illik! Durva.
Most pedig nézzük, mit tudnak azok a gépek, amelyek a világ számos pontján elég jók a rendőröknek is. Kezdjük a Brammo Empulse LE-vel!
– Teljesen állítható első-hátsó futómű;
– Szériában bukócső, kemény dobozok, vezetékezés előkészítve a különböző rendőrségi felszereléseknek;
– 4’500-as fordulaton 54 lóerő;
– Nulla fordulattól 90 newtonméter forgatónyomaték (!);
– 169 kilométer/óra végsebesség;
– 6 sebességes hagyományos váltó, többtárcsás olajfürdős kuplunggal. Magyarul: úgy kell váltani mint egy “normális” motornál;
– 10.2 kWh akkucsomag;
– gyorstöltéssel 3,5 óra töltési idő, normál töltővel 8 óra;
– 1’500 töltési ciklus az akku 80 százalékos kapacitásáig;
– Városban 195 kilométeres hatótávolság (a kombinált fogyasztása benzinre vetítve 1 liter körül alakul);
Ugyanezek a tulajdonságok a könnyebb építésű dual-sport Brammo Enertia Plus LE részéről:
– Részben állítható első-hátsó futómű;
– Könnyített felépítés, dual-sport gumik, kemény dobozok, vezetékezés előkészítve a különböző rendőrségi felszereléseknek;
– 4’500-as fordulaton 17,42 lóerő;
– Nulla fordulattól 40 newtonméter forgatónyomaték;
– 95 kilométer/óra végsebesség;
– Direkt hajtás láncon keresztül;
– 6.2 kWh akkucsomag;
– 7,5 óra töltési idő normál töltővel teljes lemerülésről;
– 1’500 töltési ciklus az akku 80 százalékos kapacitásáig;
– Városban 128 kilométer hatótávolság (a kombinált fogyasztása benzinre vetítve 1 liter körül alakul).
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »