Régen őszintén hittem a vízálló ruhákban – volt otthon esőruha a szekrényben, de szezonokon keresztül elő sem vettem. Mert valljuk be: nagyon kellemetlen minden alkalommal megállni, amikor egy túra során rázendít az égi áldás. Valamilyen fedett helyet keresni – mondjuk egy buszmegállót – és kotorászni az esőruha után, majd felcibálni a bőr vagy a cordura tetejére. Azután amikor eláll, ugyanez visszafelé – előtte persze még jól beleizzadsz, ha egy nyári zápor után hirtelen kisüt a nap. Azonban vízálló ruha tekintetében nagyjából három lehetőséged van.
Vagy az alacsonyabb árfekvésűek között keresgélsz – ezeknél a “vízálló és lélegző membrán” egy sima nylon, amit bevarrnak a külső anyag alá. Be nem ázik, azonban a magam részéről 20 fok felett nem bírom elviselni – de az étterem többi vendége sem, amikor egy melegebb nyári napon leveszed az ilyen kabátot és beülsz közéjük. A drágább holmikból már ki tudod venni ezt a vízálló réteget – ezzel meg az a baj, hogy amikor rázendít a zuhi, egyáltalán nem életszerű kabátot-gatyát levenni, alsónadrágban átépíteni az egészet az út mellett, majd visszaöltözni. Végül a motoros ruhák csúcsán ott vannak a Gore-tex membrános holmik – ezek valóban csodát tudnak. Különösen az XCR-es kivitelek: páraáteresztő képességük ugyanis többszöröse még a sima teflonos membránoknak is. Ezek azonban már olyan combos árban vannak, hogy abból simán lehet egy teljesen jó motort is venni – ráadásul néhány év után a vízálló réteg elkezd megtörni a gyűrődéstől, és a csapadék szépen fokozatosan utat talál a testünkhöz.
Hosszú évek elteltével eljutottam oda, hogy már csak kimondottan jól szellőző motoros ruhára vágyom. Úgy tűnik, meg is találtam a megoldást: jelenleg tartós teszt keretében a Spyke Mistraal Air kabátot és Bora Air nadrágot használom megfelelő aláöltözőkkel. Esőben pedig azonnal húzom fel az esőruhát – a folyamatos öltözéssel ugyanis kénytelen voltam megbarátkozni. Nem mellesleg így egyetlen szett motoros ruhával végig tudom motorozni az egész évet, ugyanis a hideg ellen is esőruhát hordok. Nyáron, amikor a hűvös reggeleken indulok útnak, simán a hálós ruha tetejére húzom. Az alacsony hőmérsékleten még nem izzadok bele, amikor pedig melegszik az idő, gyorsan és könnyen le tudom kapni magamról. Azonban az idei szezon arról szólt, hogy egy igazán jó – és nem túl drága – vízálló ancúgot keresgéltem magamnak. Ugyanis bármily meglepő, egy esőruha is rengeteg kritériumnak kell hogy megfeleljen.
Videónkban “igazi” körülmények között teszteltük a ruhát: fagypont volt és tisztességesen szakadt az eső
Véleményem szerint a jó esőruha két részes. Rengeteg eset van, amikor csak az alsót veszem fel – például eső után a kabátot már rég lehúztam, de a nadrág még rajtam van, mert a motor a vizes úton bőven veri fel a szmötyit. Fontosnak tartom, hogy a nadrágja sötét színű legyen, mert ezen kevésbé látszik a kosz. A kabát ugyanakkor semmiképpen ne legyen fekete, hiszen ezt a kiegészítőt rendszeresen hordjuk rossz látási viszonyok között – ilyenkor pedig a “látszani” elve mindennél fontosabb számunkra. Ezeken felül könnyedén bele kell hogy tudjunk bújni teljes védőfelszerelésben, akkor is ha pufira fel vagyunk öltözve. Ugyanakkor nem loboghat rajtunk a menetszéltől, a nyaknál és a csuklónál pedig jól kell tömítenie, hogy soha ne tudjon beszivárogni a víz. (A közelmúltban vásároltam egy szándékosan meg nem nevezett márkájú szép sárga motoros esődzsekit, amelynek nem lehetett szorosan betépőzárazni a nyakát – az lett a vége, hogy amint 40 alá lassultam, elkezdett becsorogni a nyakamnál a csapadék. Kénytelen voltam megválni tőle…)
Nagyon kapóra jött tehát a MotoPartsShop.hu által forgalmazott amerikai Nelson-Rigg kiegészítője, amelyet tartós tesztre fogtam be – vele téve teljessé a Spyke-TCX felszerelést. Mivel nagyon hiszek a krosszcsizmák védelmében, régen tervezem, hogy ebben fogok motorozni a mindennapokban is. Nem túl sikkes, de kit érdekel ez, amikor a bokám épsége a tét? Viszont az amúgy remek lábbelim – az összes kategóriatársához hasonlóan – a legkisebb esőben is beázik. Így a ruha mellett ugyanattól a gyártótól és forgalmazótól kaptam egy nagyon jónak ígérkező esőcsizmát is. Kezdjük ezzel!
A Nelso-Rigg esőcsizma egy rendes cipő-féltalppal rendelkezik – így nem csúszik. Csak a motoros csizma orrát kell beledugni, majd felhúzni egy rögzítő gumipántot a sarokra – végezetül hátul összezárni egy tépőzárral. Az XL-es méret tökéletesen feljön az amúgy elég komoly külméretekkel rendelkező 48-as krosszcsizmára is. Tényleg kényelmes benne menni is – vagyis nem akadályoz akkor sem, amikor leszállsz a gép nyergéből. Hátul fényvisszaverő csík is van rajta a könnyebb észrevehetőség érdekében – ilyenből soha nem lehet túl sok rajtunk éjszaka. A forgatás alatt fél-, utána még egy órát motoroztam benne esőben, és teljesen száraz volt a lábbelim orra, amikor levettem.
Az esőruha nadrág része nagyon bő szárú, így rendkívül könnyű felhúzni. Amennyiben igényeljük, műanyag patentokkal szűkíthetjük a szárát – így teljesen szorosan tud illeszkedni a csizmaszárra. A legérdekesebb része a kivágott zseb – elsőre teljesen biztos voltam benne, hogy ott be fog ázni. Azonban amikor normál testtartásban ülök a motoron, meglepően szorosan zárt, illetve a kabát is annyit rálóg, hogy egyáltalán nem jut be a csapadék. Ugyanakkor valóban nagyon kellemesen zsebre lehet tenni a motorkulcsot, amikor néhány percre megállunk egy benzinkútnál. Nem futunk bele abba a számomra nagyon jellemző élethelyzetbe, hogy teljesen felöltözve nem bírjuk beindítani a gépet, majd térdig letolt esőgatyában keressük a zsebünkben a megoldást…
A Nelson-Rigg kabátjának egyik legfontosabb előnye, hogy valóban nagyon jól látható színű. A teljes besötétedés után pedig a háton és a karokon levő fényvisszaverő csíkok tesznek észrevehetővé az autósok számára. A kabát nyaka végig cipzárral elég magasan és szorosan záródik, amelyet egy tépőzár óv meg az átázástól. Arról sikerült meggyőződnöm, hogy az erős eső sem folyik be a nyaknál – sem normál tempóban motorozva, sem alacsony sebességnél, de állva sem. A csuklóknál eleinte kicsit hiányoltam a tépőzáras szűkítés lehetőségét, azonban szerencsére azt tapasztaltam, hogy megfelelően passzol a kesztyűm szárához, így ott sem jutott be sem a szél, sem a víz. Persze hosszabb szárú és vízálló kézvédő esetén simán alá is tehetjük.
A Nelson-Rigg felszerelései tehát az első benyomások alapján abszolút beváltották a hozzájuk fűzött reményeket. Ami pedig az egyik legfontosabb, eddig nem említett tulajdonságuk, az az ár. Az esőcsizma a cikk írásakor 8’210.- és 13’680.- forint között változik (méret függvényében), a kabát és a nadrág együtt pedig a legkisebb S-esben 12.620.-, a legnagyobb XL-esben pedig 13.560.- forint. Főleg utóbbi az, amely véleményem szerint nagyon barátinak nevezhető: ár-érték aránya abszolút kimagasló. Így vele kiegészítve valóban elég egyetlen szett motoros holmi az év valamennyi napjára.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »