A jelenkor sportgépei egyre inkább a brutális nakedek lesznek, elég ha megnézzük a felhozatal egy részét – a BMW S1000R, a KTM 1290 Super Duke vagy az Aprilia Tuono V4R olyan teljesítménnyel rendelkeznek, mint egy bő évtizeddel ezelőtt a legkeményebb sportgépek, de a maiaktól sem maradnak el sokkal. A 2015-ös modellévre egy kissé felfrissítik az Aprilia Tuono-t, hogy továbbra is a kategória élmezőnyébe tartozhasson.
A 999 köbcentiméteres négyhengeres V-motor teljesítménye miatt eddig sem kellett szégyenkezniük a tulajdonosoknak – a korábbi 167 lóerő immár 170-re nő a megújult és áthangolt kipufogórendszernek hála. A 115 newtonméteres forgatónyomaték is igen impozáns adat. Az elektronikai felügyeletnek hála mindez az erő kordában tartható a kevésbé rutinos motorosok számára is, de azok is élvezhetik majd, akiknek már az óvodában is streetfighter volt a jelük, ugyanis a sok villanykütyüt akár ki is kapcsolhatjuk.
A teljesítménykarakterisztikát három fokozatban állíthatjuk a felhasználás körülményeitől függően. Track módban a legdurvább, ilyenkor az összes lovacska rendelkezésünkre áll – ez főként versenypályás használatra javasolt. Sport üzemmódban némileg szelídül, de még mindig vadállatias marad a gép, Road-ba kapcsolva viszont a lóerők egynegyedét visszaveszi a számítógép, így csúszós útfelületen, esőben is jól motorozható marad a Tuono V4 R.
Az üzemmódok mellett egyéb elektronikák is vigyáznak a motoros habtestére – ilyen például az Aprilia Performance Ride Control, vagyis az APRC, amely több programot is magába foglal. Elsőként érdemes megemlíteni a nyolc fokozatban állítható menetstabilizálót, amely több-kevesebb kipörgést engedélyez a hátsó keréknek. Ezen felül található WC is a motoron, azaz WheelieControl, amely három eltérő fokozatban hivatott csökkenteni a motor egykerekezési hajlamát. A rendkívül gyors rajtok érdekében kapunk még egy rajtautomatikát, amelyet ALC-nek, vagyis Automatic Launch Control-nak becéznek. Ezt kiegészíti egy gyorsváltó berendezés, amelynek használatával gázelvétel nélkül válthatunk sebességet.
A fékrendszer sem hétköznapi – a Brembo radiális felfogatású monobloc féknyergeit verseny blokkolásgátlóval látták el, amelyet három fokozatban kapcsolhat az Aprilia vezetője. Ezek mellett a Sachs futómű is a felsőbb polcokról került a vázba és az üléspozíciót is a versenypályás használatra optimalizálták. A motor külső méreteinek köszönhetően az egész egy rendkívül zömök, mokány kis gépezet, feltankolva is mindössze 195 kilogrammot nyom a mérlegen.
Testközelből is megcsodálhatjuk majd az új masinát az őszi motorkiállításokon, viszont a meztelen olasz vételáráról még nem közöltek pontos információt. Némi drágulásra számítani lehet a jelenlegi modellhez képest a megújult kiegészítőknek hála.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »