Érdekes módon úgy sikerült elgurulgatni saját motorunkkal közel százötven ezer kilométert, hogy csak a környező országokban jártunk. Ám még ezekben is kimaradtak egyes területek – így rengeteg szépet és jót hallottam a Triglav Nemzeti Parkról és a Mangart hágóról, azonban soha nem jutottunk el oda. Idén sem ezt terveztük, hanem egy toszkánai túrát. A két szűk keresztmetszet, az idő és a pénz azonban átírta a forgatókönyvet. Csupán három napot tudtunk rászánni az útra – így megcéloztuk a Júliai Alpok legkeletibb csücskét Szlovénia túlsó felén.
Amennyiben megnézzük az Alpok térképét (lásd képgalériánkban, amelyet bármely fotóra kattintva elérhetsz), azt látjuk, hogy keleti nyúlványának legmagasabb pontja a Triglav-hegység a maga 2’864 méterével. Nevét egyes vélemények szerint arról kapta, hogy Bohinj felől nézve csúcsai úgy néznek ki, mint ugyanennyi fej (tri-glav = három fej) – mások úgy gondolják, hogy a szlávok régi pogány istenéről kapta a nevét. Annyi tény, hogy Szlovénia nemzeti jelképe a hegység: ez látható címerükön, illetve a náluk készült 50 eurocentes érméken is.
A körülötte található Triglav Nemzeti Park Szlovénia egyetlen ilyen intézménye, ennek megfelelően nagy becsben is tartják. Sőt,a 84’000 hektáros rész az egész Alpok egyik legnagyobb védetté nyilvánított területe is. A vulkáni eredetű, számos gleccser- és folyó alakította nagyon változatos domborzati- és vízvilágú park területén egyébként csak 2’500 méternél magasabb csúcsból hét található! Jó túracélpontnak ígérkezett hát, mert ahol ennyi hegy- és tó van, ott csak kellemes élmények várhatják a motorost.
Régi alapelvem a motoros túrázással kapcsolatban, hogy mániákusan kerülöm az autópályákat. Inkább tartson egy-egy nappal tovább az oda- és visszaút, de akkor sem unatkozom hosszú órákon át egyenesen haladva. Ennek megfelelően a Bledig tervezett első napi etap sem tartalmazott túl sok egy számjegyű főutat sem. Budapestről indulva a Velencei-tó után egy kicsit még gurultunk a 8-ason, azután a Balaton-Felvidéken keresztül, Tapolca majd Zalaegerszeg érintésével Lentinél átléptünk Szlovéniába.
Innen jópofa játékot játszottunk: Muraszombat után egy kicsit belecsippentettünk Ausztriába is, majd Maribortól a Dráva völgyében folytattuk utunkat. Itt egy futó zápor elkapott ugyan, de azt követően ismét jó időben folytathattuk az utat. Amely Dravograd után ismét osztrák földön vezetett, a 81-es számmal jelzett aszfaltcsíkon. Amennyiben errefelé terveztek motorozni – erősen javaslom! – kicsit érdemes erőszakoskodni a tervező programokkal, hogy a 82-esen vigyen vissza a szlovén határra. Ez alsó rendű, de teljesen jó minőségű és csodaszép útvonal – csekély forgalommal. A déli szomszédnál azután 210-es néven folytatódik az aszfaltcsík, amely már meseszép szerpentinen vezet – olyanon, amelyről Magyarországon még csak nem is álmodhatunk.
Eredetileg nem terveztük biztosra, hogy egy nap alatt eljutunk Bledig – azonban olyan szép volt az útvonal, hogy szinte észrevétlenül meg is tettük az 540 kilométert és a Triglav Nemzeti Park „fővárosában” találtuk magunkat. Kicsit még motoroztunk a 2,1 kilométer hosszú és 1,4 kilométer széles vízfelület – mellesleg Szlovénia második legnagyobb tava – körül, majd gyorsan szállást kerestünk. A part közelében nem is álmodtunk olcsó elhelyezésről (ottjártunkkor még bőven főszezon volt), így hamar bekvártélyoztuk magunkat egy hotelbe, és sétára indultunk. A bledi tó, a rajta található sziget a Nagyboldogasszony templomával, a parti templom és az égbe nyúló sziklára épült vár mind gyönyörű látnivaló, így nagyon kellemesen telt az este.
A második napon a Mangart „meghódítása” és a Triglav környékének minél alaposabb bebarangolása volt a kitűzött célunk. Ennek érdekében – bár nem terveztünk sok kilométert, viszont annál több megállást aznapra – korán el is indultunk. Ha már Szlovénia második legnagyobb állóvize mellett aludtunk, akkor elugrottunk az első helyezetthez is, amely a Bohinji-tó. A 4,2 x 1 kilométeres csodaszép környezetben fekvő tavacska a Zlatorog legendájáról ismert leginkább – ez a mesebeli kecskebak a Triglav hegycsúcsain élt, és a hegyek elrejtett kincseihez az ő arany szarvai jelentették a kulcsot. Amikor meglőtték, lecsöppenő vére nyomán azonnal gyógyító virágok nőttek, amelyekből táplálkozva mindig új erőre lelt. Az ő szobra áll a tó partján.
A hegységet délről megkerülve jó ideig a Soča folyó (magyar nevén az Isonzó) völgyében haladunk. Lassan száz éve, az Első Világháborúban itt elképesztően súlyos harcok zajlottak: 1915 és 1917 között szám szerint tizenkétszer csaptak össze a szemben álló felek. Csak magyar katonából háromszázezer fő volt a veszteség ezen a területen! Bovecben két lehetőségünk van: vagy balra tartunk és átlépünk Olaszországba, vagy maradunk szlovén földön és a történelmi jelentőségű Vršič hágót választjuk. Mi az előbbi mellett döntöttünk – mert a Mangart nagyon erősen vonzott.
Maga a hágó egy viszonylag nagy forgalmú útnak bizonyult – az izgalmas része csak az után kezdődik, hogy letérünk erről. A csúcsra vezető rész már fizetős szakasz, azonban nem szabad kihagyni, ha erre jár az ember. A sorompó után ugyanis egy észvesztően keskeny, jóindulattal egy sávos utacska kapaszkodik a csúcs felé. Hajtűkanyarok, szurok sötét alagutak, és drasztikusan csökkenő hőmérséklet. Sajnos itt már nagyon lógott az eső lába, így 1,7 kilométeres tengerszint feletti magasság környékén már a felhőkben motoroztunk. 1’850-en még meg tudtunk állni fotózni egyet, fent az épített út kétezer méter feletti tetején azonban már az aszfalt szélét sem igen láttuk. Mindezt tetézendő 11 fokig zuhant a hőmérő által jelzett adat (a reggeli-délelőtti 28-30-hoz képest) – legalább alaposan tesztelhettem az új felszerelésemet. Napsütésben biztosan élvezhettük volna még a tájat, így azonban gyorsan ereszkedésbe kezdtünk.

A Vršič hágót orosz hadifoglyok építették az Első Világháború alatt. Nagyon sokan vesztek ott közülük
Olaszországban járva a magunk fajta kávéimádó embernek a legfontosabb dolga, hogy beüljön valahova egy presszóra. Tarvisiónak az a része azonban, ahol a Szlovénia felé visszafordul az út annyira szegényes és élettelen volt szombat késő délelőtt, hogy ezt a gasztronómiai élményt kénytelenek voltunk kihagyni. Inkább a korábban leszavazott Vršič hágó felé fordítottuk a paripa első kerekét. A már említett isonzói csaták során az Osztrák-Magyar Monarchia haderejének ellátása érdekében főleg orosz hadifoglyokkal építtették meg Szlovénia máig legmagasabb burkolt hegyi átkelőjét. Az 1915-re elkészült építkezés során rengeteg munkás vesztette életét.
A hágó különlegessége, hogy a hajtűkanyarokat azóta sem burkolták le, itt még az eredeti, lassan száz éves macskaköveken motorozhatunk. Nem a mélyen bevett fordulók jellemzik a motorosok stílusát, sokkal inkább a vadregényes táj csodálata. Mi északról a csúcsig jutottunk, majd a szemből érkező láthatóan nem vicces vihar elől inkább hátraarcot fújtunk. Ami persze most sem sikerült – ahogy általában soha nem is szokott. A hegyről még lejutottunk, aztán újra előkerültek az esőruhák – amelyeket nagyjából a túra végéig magunkon is kellett hagynunk. Innentől sajnos mérsékelten élveztük a környéket…
Még egyszer beugrottunk a Bledi tóhoz, amely ekkor, a szakadó esőben már kevésbé volt vonzó, mint előző este. Visszafelé más utat választottunk: Tržič után a 91-esen léptünk be Ausztriába, majd Klagenfurt alatt keletnek kanyarodtunk. Ekkorra késő délután lett, így lassan szállást kerestünk. Teljesen véletlenszerűen célba vettem a Klopiener See-t, amelynek parja nagyon szimpatikusnak tűnt. Kis keresgélés után (nem nagyon volt szabad szoba!) egy olyan panzióban sikerült megszállnunk, ahol ráadásul egy magyar pár dolgozott a recepción. Tőlük tudtuk meg, hogy ez Ausztria legmelegebb vizű tava – az egész szezonban ezért vannak tele a hotelek. Mi persze nem fürödtünk benne, örültünk hogy legalább egy sétára alkalmas lett az idő – mert ekkor csak csöpögött az eső.
A harmadik nap célja alapvetően a hazajutás volt – de azért még szerettem volna egy kicsit kanyarogni is. Így reggel hűvösben, de legalább esőruha nélkül indultunk el. Kicsit körbemotoroztuk a tavat, majd azonnal húztuk is fel a nejlont, ugyanis megint rákezdett… Természetesen a motorosok paradicsomának számító B69 felé tartottunk, amelyen még annyival sem tisztelt meg az eső, hogy kissé alább hagyjon. Ennek, valamint a szélein nagyon elkopóban levő Pirelli hátsó abroncsnak köszönhetően kanyarvadászat helyett lábujjhegyen osontunk át a hágón, majd hazai földre érve a kihagyhatatlan Őrség átszelésével ismét a Balaton mellett motoroztunk hazafelé.
A túra az időjárásnak „hála” így sajnos felemásra sikerült. Mindhárom nap három-három országot érintettünk (persze összesen is csak négyet), nagyon szép helyeken jártunk, és nem sokat kopott a gumik közepe. Összesen ezernégyszáz kilométert gurultunk le – hogy mennyire nézelődős tempóban, azt jól mutatja a BMW R1200GS Adventure kerek 4,5 literes fogyasztása is. Szóval akár egészen kis lökettérfogatú géppel is kényelmesen meg lehet három nap alatt járni az egészet, és belekóstolni az igazi Alpokba!
Ezt olvastad már?
Cimkék:
A Yamaha klasszikus megjelenésű bobberje, az XV950R zseniális motor. Lenne, amennyiben el tudnánk tekinteni néhány apró stílusbeli hibájától.
Elolvasom »A Burgman név egyet jelent a praktikusan használható robogóval. Három kivitele közül most a legkisebb kasznit próbáltuk ki a nagyobb motorral.
Elolvasom »A Honda hivatalosan is leleplezte a várva várt 2026-os CB1000F modellt. A japán gyártó nem csupán a nosztalgiára épít: a legendás CB750F stílusjegyeit a vadonatúj CB1000 Hornet modern technikájával ötvözték, létrehozva ezzel a "legkiegyensúlyozottabb roadstert".
Elolvasom »A Honda motorkerékpár-gyártó legújabb fejlesztése a V3-as motorblokk, amelyet a 2025-ös EICMA kiállításon mutattak be Milánóban. Ez a 900 cm³-es, vízhűtéses, 75 fokos szögben elhelyezett V3-as motor egyedi és innovatív megközelítést alkalmaz, ötvözve a kompakt kialakítást és a magas teljesítményt.
Elolvasom »A Premier sisakok az olasz precizitás és a motoros szenvedély ötvözete. Magyarországon pedig ez a bolt gondoskodik arról, hogy ezt a minőséget ne csak a magazinokban lássuk, hanem a saját fejünkön is érezzük.
Elolvasom »Ti kértétek a kínai motorokat, Indián letesztelte első körben a CFMOTO 800MT Exploret
Elolvasom »