A szakszerű motorszállítás nem egyszerű dolog. Sokszor látok olyan faramucin – ugyanakkor egyáltalán nem stabilan – lebogozott gépeket, hogy egészen elképesztő. Ezért is igyekeztünk némi támpontot adni a saját tapasztalataink alapján olvasóinknak. Mindezzel együtt el kell ismerni, hogy az általunk is bemutatott – és leginkább elterjedt – módszernek megvannak a maga hátrányai.
Mindenekelőtt az, hogy a rugózó elemeket nagyon össze kell húzni ahhoz, hogy valóban ne legyen képes a masina mozogni az úthibákon – hiszen csak így lesz stabil. Ez pedig nem tesz jót a teleszkópoknak és központi rugóstagoknak – főleg ha hosszabb útra indulunk, vagy gyakran kell hurcibálnunk a bringát. Az amerikai Risk Racing módszere nagyon frappáns és ötletes.
A Lock-N-Load (zárd-és-szállítsd) névre keresztelt rendszer két harapófogóra hasonlító rögzítőből áll, amelyek egy közös zártszelvény kereten kaptak helyet és a teherautó platójának vagy az utánfutónak a padlójához vannak rögzítve. Csak fel kell tolni a motort, a bilincsek “ráharapnak” a lábtartókra, és már teljesen fixen rögzítve is van a gép. A rugózó elemek lazák, mégsem mozog sehova a járgány – van ennél egyszerűbb módja a motorszállításnak?
Természetesen több buktató van a dologban. Hiszen egyrészt logikusan következik az egész szerkezet statikájából, hogy alapvetően csak könnyű súlyú gépek szállítására alkalmas. Másrészt a lábtartók olyan nagy mértékben eltérnek a motorokon, hogy igazából univerzálisnak semmiképpen nem nevezhető az amerikai cucc. De nem is az, kimondottan az MX gépekre fejlesztették ki.
Mivel ezek nem használhatóak utcán, amúgy is őket szállítják a leggyakrabban – praktikusan minden egyes használat előtt és után. A Lock-N-Load két méretben létezik: a gyerek kategóriára (50-85 köbcentiméteres) és felnőtt (125-400-as) krosszmotorokhoz. A Risk Racing ötletes szerkezete 180 amerikai dollárért, vagyis 40-45 ezer forintért szerezhető be.
Kis keresgéléssel azonban találhatunk hozzá nagyon hasonló megoldást a motorszállítás megoldására, amely forgalmazója szerint bármilyen vashoz használható. A MotoCinch által forgalmazott kütyü ugyanis mind magasságában, mind szélességében állítható, így az alábbi videón látható módon húsz másodperc alatt tényleg akármilyen motor rögzíthető vele.
Ennek némi “hátránya”, hogy a hátsó rugózást összehúzva rögzíti a motort, az elsőket viszont kirugózott állapotban hagyja. No meg még egy: a talált információk alapján nem vásárolható meg, legalábbis pontos beszerzési forrást vagy rendelési lehetőséget nem találtam a MotoCinch Strapless Tie-Down rendszerére. Pedig nagyon ötletes megoldás ez is! Akár érdemes lenne elgondolkozni a hazai gyártásán is…
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »