A legutóbbi vezetéstechnikai cikkünkben a helyes alapok elsajátításának fontosságát taglaltuk – ideje viszont továbblépni egy szintet, hiszen többségünk nem csak városban és városi sebesség mellett használja a motorját. A nyílt országúton más jellegű veszélyforrások leselkednek ránk, mint a zsúfolt városi forgalomban. Kisebb a lehetősége annak, hogy mások hibájából szenvedjünk balesetet – mégis a nagyobb tempó miatt nagyobb a bekövetkező baj esetén a sérülések mértéke. Nem árt, ha fejben előre felkészülünk és akként motorozunk országúton. Az átlagembereknek, akik szeretnének eljutni A pontból B-be csak problémát jelent az egyik legnagyobb motoros örömforrás, a kanyar. Azonban a móka és kacagás mellett rengeteg veszélyt rejteget magában minden egyes ív. Nagy sebességnél hatványozottan igaz, hogy képezzük tudatosan szerves részét a járművünknek, ne csak utasok legyünk rajta. Egy pánikszerű, rosszul kivitelezett fékezés, de akár egy helytelenül kiválasztott ív is gyorsan véget vethet a játéknak. Ez viszont nem célunk, amikor motorra ülünk – hogy ezeket elkerüljük igenis gyakorlásra van szükség. Ehhez nyújt segítséget a BMW Motorrad Vezetéstechnikai Tréning Intenzív kurzusa.
A képzés teljes egészében a Kakucs Ringen történt – annak ellenére, hogy ez egy versenypálya, nem pályamotoros oktatás zajlott. Minden elsajátított új ismeret a közúton kamatoztatható – ebből pedig szereztünk bőven a félnapos gyakorlás folyamán. A hűvös április eleji időjárásra való tekintettel rendhagyó módon délutánra tették át a képzést a szervezők. Egy bőséges és laktató ebéddel indult a program – voltak ismerős arcok a csapatban, akikkel már az Alapszinten együtt motoroztam, de volt olyan is, aki már többedjére látogatott el a kakucsi kanyargásra. Miután mindenki degeszre ette magát, nyeregbe pattantunk és a csoportos motorozás szabályait betartva elindultunk a versenypálya felé. Ekkorra már a reggeli ködös időből derűs napsütés kerekedett, jótékony hatással lévén az aszfalt hőmérsékletére is, amely nem mellékes egy ilyen jellegű elfoglaltság során.
Szép számmal gyűltünk össze, mindenki izgatott volt – vajon könnyedén végrehajtjuk a feladatokat vagy ennyi motoros társunk előtt fogunk egyenként beégni? Az efféle gondolatokat gyorsan félre is tehettük, senki nem úgy érkezett, hogy a másikat lesajnálja – több-kevesebb tudással, de tanulni jöttünk mindannyian. A társaság egyből két csapatra oszlott, egy gyorsabbra és lassabbra – önismereti alapon. Mielőtt nekivágtunk volna a pályának, néhány alapvető információt közölt velünk Zoli, a csoportunk instruktora – ezek betartása esetén csekély a lehetősége, hogy összeakadunk a versenypályán. Először is, semmi hirtelen irányváltás a motorral, legyen a mozgásunk mindig kiszámítható. A tükröket felejtsük el, pályán mindig a hátulról érkezőnek kell figyelni az előtte levőre – ez csak pályán érvényes, közúton a tükör is játszik. Itt viszont lényeges, hogy ne a visszapillantót sasoljuk, mert akkor gyorsan a füvön köthetünk ki. A leglényegesebb szabály pedig a pálya elhagyására érvényes. Jól látható módon, kézfeltartással jelezzük a célegyenesben, ha a végén nem féktávot veszünk a következő kanyarra, hanem kis sebességgel bekanyarodnánk a büfé parkolójába.
Már mindenki izzott a versenyláztól – végre pályán motorozhatunk, ahol kanyar kanyart követ egyfolytában és nincs szembe forgalom vagy egyéb zavaró tényező! Egy seprűs teherautó éppen az aszfaltcsíkot takarítja – szuper, még a poros flasztertől sem kell tartanunk. Első lépésben tartottunk egy kis bemelegítő motorozást – az instruktorunkat követve hangolódhattunk rá a motorjainkra és a helyes ívekre. Eleinte csak kis sebességgel kezdtük, ilyenkor még gyakorlatilag mindegy lett volna, hogy milyen vonalon motorozunk körbe – később azonban egyre növeltük a sebességet, itt már fontos volt, hogy szépen egymás után fűzzük a kanyarokat a megfelelő íveken. Az alaptréningen már kóstolgattuk a négyféle kanyartechnikát – név szerint a francia stílust, az angol stílust, a versenyzőktől eltanult hanging offot, és a kissé komikusnak ható Spiegel formációt. Mindegyik változatban mentünk egy-egy kört az oktatónk mögött. A négy kanyartechnika után csere volt – az elöl menő motoros kihúzódott és beállt a sor végére, így kerülhetett sor mindenkire egyenként, hogy közvetlenül Zolitól leshesse el a dolgokat.
Így, hogy végre ráéreztünk ebéd után a motorozásra, kezdődhetett a tananyag további boncolgatása. Különböző, kanyarban előforduló vészhelyzeteket szimuláltak nekünk az oktatók – bójákból kirakott folyosók jelezték a megfelelő irányt, ahol végig kellett hajtanunk, majd egy gyors ívváltás után folytatnunk kellett az utunkat. Egyszerűnek tűnt kívülről nézve, viszont a szituációban rengeteget számított a már oly sokszor emlegetett tekintet megválasztása. A kanyar ívén haladva mindenkivel előfordult már, hogy az előre kiválasztott nyomvonalon hirtelen egy jó vastag kavicsfelhordás vigyorgott a képünkbe – ezt tudni kell helyesen kezelni, hogy mi is visszavigyoroghassunk a veszélyforrásra. Ha görcsösen a szennyeződésre fókuszálunk és még azzal sem foglalkozunk, hogy kicsit felállítsuk a gépet magunk alatt, akkor annak rendje és módja szerint otthagyjuk a névjegyünket az aszfalton. Ha viszont el tudunk vonatkoztatni az akadálytól és megpróbálunk nyitni az íven, vagy még szűkebbre vesszük a kanyart egy határozott ledöntéssel, akkor van esélyünk talpon maradni. Alkalmazhatjuk még akkor is ezt a gyakorlatot, ha egy közlekedőtársunk átsodródik a mi sávunkba vagy éppenséggel egy kátyút szeretnénk kikerülni. Millió esetet tudnék még felsorolni, ahol használhatjuk ezt a módszert a baj elkerülésére. Lényeges, hogy amint észleljük a veszélyt, a kuplungot azonnal behúzzuk, hogy az irányváltás során egy esetleges gázcibálás ne járjon komolyabb következménnyel – arról nem beszélve, hogy az alapjárati fordulatszámon a motor forgó alkatrészeinek sokkal kisebb a giroszkópikus hatása, így könnyebben tudunk irányt váltani.
Veszély esetén képesek vagyunk ösztönösen cselekedni, sokszor ezzel magunknak okozva a bajt. Ha már elkerülhetetlen az előttünk hirtelen felbukkanó akadály – elpusztult állat teteme, de akár egy átrohanó kistestű állat – akkor bizony nem a fék a megoldás, hanem a higgadt, előre megkezdett ív végrehajtása stabil gázzal. Hogy ez bizonyítást nyerhessen, ezért egy bóját helyeztek el a kanyar közepén elfektetve – ezen kellett áthajtanunk bármiféle kikerülés nélkül. Lássatok csodát, semmi az ég világon nem történt. Egy pillanatra ugyan megrezdült a motor, de a sebességből adódóan nem volt idejük a kerekeknek veszélyes mértékben eltérni a helyes iránytól.
A bójázgatás után jött egy újabb, folyamatos körözés az aszfaltcsíkon. Nem a hagyományos módon, először fél kézzel kellett teljesíteni néhány kört úgy, hogy csak a gázt húztuk. Mivel az volt a cél, hogy bízzunk a motorban és létrejöjjön az összhang, ezért a folytatásban féloldalt helyezkedtünk el a motoron. Jobb kéz a gázon, de balra fordulva ültünk a gépen, mindkét lábbal bal oldalon – ez kanyarokban eleinte nagyon furcsa volt. Mikor már mindenkinek jól ment így is a motorozás, újabb fontos fogásra hívta fel a figyelmünket Zoli – a gázfröccsel való visszaváltásra. Én ugyan már a jogosítványszerzéskor hallottam ezen módszer jótékony hatásáról, azonban a csoportban sokan voltak olyanok, akiknek ez újdonságot jelentett. Egy kisköbcentis motornál nem létfontosságú a technika alkalmazása, azonban egy öblös gép komolyan leblokkolja a hátsó kereket, ha nem szinkronizáljuk egy ütemes gázfröccsel a fordulatszámot visszaváltásnál.
Több körön keresztül gyakoroltuk ezt a technikát, minden egyes kanyar előtt egy kis csavarintással pakoltuk vissza a fokozatokat. Kezdett belelendülni a társaság, nem volt más hátra mint az egyik legtipikusabb vezetői hibából adódó baleseti helyzet kiirtása a fejekből. Általános hiba a sebesség nem megfelelő megválasztása – nagy jókedvvel tépjük a gázt, aztán mikor jön a kanyar, akkor húzzuk a féket és a csíkot a gatyába, mert nem merjük ledönteni azt a szerencsétlen motort. Pedig a legtöbb esetben a technika még korántsem érte el a határát, amikor a fejünkben megszólal a vészcsengő. Határozottan meg kell próbálni lejjebb borítani a motort a kanyar ívére – legfeljebb elcsúszunk. Még mindig jobb a ledöntött motorról lefeküdni a pár centiméterre lévő flaszterra, mint a méter magasan lévő ülésből katapultálni akárhová. De ahogyan mondtam, még nagyon messze van általában az elcsúszás veszélye attól, amit mi, utcai motorosok érzünk. Fontos, hogy a féket ne húzzuk már, amikor kanyarodunk, mert a felállító nyomaték megnehezíti a kanyarvételt.
A feladatunk egészen egyszerű volt – körözni a pályán úgy, hogy nem nyúlunk a fékhez. Bizony, még akkor sem, ha már úgy érezzük, hogy sok lesz. Megkaptuk az instrukciót: mindenki legyen férfi és forduljon be azzal a sebességgel, amivel nekifutott a kanyarnak. Aki fékez, az állja a büfé számlát. Felelőtlenségnek tűnik első hallásra, hogy a másikra rámondjuk, hogy nyuszi vagy – azonban ez is okkal történik. Mindenkinek meg kell tapasztalnia, hogy bőven van tartalék a motorokban és már pusztán attól erősen lassul a motor, hogy ledöntve kanyarodik. Az instruktorok a csapattal együtt motoroztak és figyelték, hogy kinek villan fel a féklámpája. Akkor sem dőlt össze a világ, ha ez megtörtént – nem volt kötelező semmit sem végrehajtani, ha úgy éreztük, hogy képtelenek vagyunk rá. Arra viszont tökéletes volt, hogy ledöntsük az önmagunk által túl magasra épített korlátokat – egyre jobban felbátorodtam, így néha nem bírtam tovább és bele-bele nyúltam a fékbe egy picikét. Valószínűleg még bírta volna, de tovább nem mertem kockáztatni.
Fontos hozzátenni a dolgokhoz, hogy közúton sokszor másként néz ki egy-egy szituáció. Közel sem állandó az útburkolat állapota, hol csúszósabb, kopottabb az aszfalt, hol pedig simán poros, apró kavicsos. Itt a versenypálya körülményei között szabadjára tudtuk engedni a lovakat, hogy egy újabb szintre léphessen az ember-gép közötti kapcsolat. Olyannyira sikerült a lovak közé csapni, hogy időközben kiintettek a pálya szélére lehiggadni. Nem vagyok rá büszke, de egyszerűen elkapott a gépszíj a BMW S1000R nyergében és próbálgattam, hogy hol a határ. Ha nem szólnak rám, akkor néhány körön belül biztosan a földön találtam volna magamat.
Fél nap alatt nem lehet csodát művelni – viszont tapasztalatszerzésre kiváló ez a tréning. Amennyiben jól az agyunkba véssük, hogy vészhelyzetekben miként kell cselekedni, akkor nagy valószínűséggel a jó megoldást fogja dobni az agyunk, amikor tényleg baj van. Nincs annál rosszabb érzés, mikor a saját butaságunk miatt törjük össze a motorunkat. Váratlan események előfordulhatnak bármelyik kanyarban – az lenne a legjobb megoldás, ha csak olyan sebességgel haladnánk közúton, amellyel maradéktalanul belátjuk a kanyart. Viszont legyünk őszinték magunkkal – ki az, aki néhanapján nem hajt egy kicsit gyorsabban a kelleténél? Ebben a helyzetben fogjuk megérteni, hogy mennyire kifizetődő egy ilyen félnapos gyakorlás. Sóder van az út közepén? Kuplungolok és ívet váltok. Macska az úton, már túl van a dolgon? Nem marok rá a fékre, áthajtok rajta – neki már úgyis mindegy, elég egy napra egy áldozat, ne legyünk mi is azok. Jön a kanyar, jön a hű …meg effektus? Légy férfi, vállald el és döntsed lefelé – az esetek kilencvenkilenc százalékában bele fog férni. Senkinek nem hiányzik a szalagkorláttal való találkozás, de akkor már adjam meg az esélyt magamnak, hogy nem egyenesen nekirongyolok, mert berezeltem. Nagyon megéri tehát a beruházást egy ilyen képzés – nem utolsó szempont az anyagi kár elkerülése, az pedig főleg vitathatatlan, hogy a testi épségünk az egyik legféltettebb kincsünk. Nem jelenti azt a BMW Motorrad Intenzív Tréning elvégzése, hogy többé nem érhet baj bennünket – inkább csak lecsökkentjük az esélyét a saját hibából bekövetkező baleseteknek és segít a mások felelőtlenségéből adódó vészhelyzetek megoldásában.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »