Annyira nem, hogy az első boxer motoros és kardános bajor vasparipa, a 90 éve debütált R32 bemutatkozása előtt sok-sok évvel már készült ilyen meghajtással motorkerékpár. A kardán előnyeit korán felismerték: nem kell gondozni, nem ken össze semmit és igen tartós. Ugyanakkor vitathatatlanul vannak hátrányai is: elsősorban nem könnyű technikailag a hátsó véghajtásnál megoldani az erőátvitel 90 fokos elforgatását, valaminnt némi hajtási veszteség is keletkezik. Na de ki volt az első, aki mégis megoldotta ezt?
A gyártó cég a belga FN (Fabrique Nationale de Herstal) volt. A céget 1899-ben alapították, 1901-ben pedig el is készítették első motorkerékpárjukat, amely egy egyhengeres, 133 köbcentiméteres erőforrással hajtott paripa volt. A következő évben pedig bemutatták FN300 típusjelű modelljüket, amelyen elsőként jelent meg a kardántengely. 1905-ben még ennél is mélyebben bevésték nevüket a járműgyártás történelmébe: piacra dobták a Paul Kelecom tervezte FN Four nevű motorkerékpárt, amely a világ első soros, négyhengeres erőforrással hajtott kétkerekűje volt.
Akkora siker lett belőle, hogy több mint húsz évig gyártásban is maradt. Az első sornégyesek 362 köbcentiméteres blokkal készültek, azonban a lökettérfogat évről évre gyorsan emelkedett: 1910-re elérte a 498 köbcentimétert. Ez a 75 kilogrammos száraz tömegű paripa 1911 és 1912 között a leggyorsabb kétkerekű címet is birtokolta 64 kilométer/órás csúcssebességével. 1913-ban már kétsebességes váltóval készült a típus, 1914-ben pedig bemutatkozott a “Type 700” – 748 köbcentis blokkal! A sikertörténetnek pedig – átmenetileg – az Első Világháború vetett véget…
Kis technikai érdekesség az FN motorokkal kapcsolatban – amit érdemes megemlíteni – az indítási rendszerük. A berúgókar 1913-as megjelenéséig ugyanis pedállal kellett életre imádkozni az egyre növekvő motorblokkokat: a vezető lánccal hajtotta meg a hátsó kereket, amely a kardán segítségével röffentette be a blokkot magát.
A BMW R32 1923-as megjelenésével az FN értékesítései kezdtek visszaesni, a bajor boxer sokkal fejlettebb technikájával ugyanis igen komoly piaci részesedét szerzett magának és a kék-fehér márkának. Ennek ellenére egészen a hatvanas évekig létezett a belga vállalat, majd csődöt jelentett és átköltözött a dél-karolinai Columbiába, ahol is a mai napig termel. Igaz, nem motorkerékpárokat, hanem fegyvereket: M16-os és M2-es géppuskákat. A motorgyártás történelmében azonban már visszavonhatatlanul ott marad a nevük!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »