Az utóbbi évek kalandmotor-boomja közepette egyre többen keresik azokat a gépeket, amelyek egyaránt megbízhatóak hosszú túrákon, és rugalmasak terepen is. A CFMOTO 800 MT Explore ebben a mezőnyben kíván új mércét állítani: egy olyan felszereltségi csúcsverzióval, amely már a papíron is ígéretesnek tűnik, de vajon mit mutat a valóság? Ez a verzió különösen kiemeli a hosszabb túrákra és vegyes útviszonyokra tervezett jellemzőket.

Az Explore verzió vizuálisan is megkülönbözteti magát a „szimplább” 800 MT modellektől: robusztus védőcsövek, kézvédők, nagy felületű, agresszívebb front, letisztult formavilág és az opcionális kiegészítők (például csomagtartó és rögzítési pontok) mind-mind arra utalnak, hogy nem pusztán utcai túramotor, hanem határmenti, sokoldalú gép. A motor alváza króm-molibdén acélból készül, a lengővilla alumínium, a részletekben igyekeztek optimalizálni a merevséget és csökkenteni a súlyt. A gyári adatok szerint tömege kb. 231 kg (üzemanyaggal együtt), ami egy középkategóriás Adventure géphez képes vállalható érték. Természetesen nem fognak eltűnni vele, de kezelhető. Az ergonómia sem véletlenül tűnik első látásra praktikusnak. A 825 mm-es ülésmagasság és a viszonylag keskeny üléspont a szintén keskenyre húzott tank vonalaival segít abban, hogy akár az alacsonyabb motorosok is meg tudják vetni a lábukat álló helyzetben.

A motor egy 799 cm³-es, soros kéthengeres, nyolc szelepes, folyadékhűtéses, DOHC kialakítású egység, amely kb. 67 kW (91 LE) teljesítményre képes 9 250 rpm fordulatnál, és kb. 75 Nm nyomatékot ad le 8 000-nál. A váltó 6 fokozatú, és rendelkezik Power Assisted Slipper Clutch (PASC) rendszerrel és kétirányú (bidirectional) gyorsváltóval is, így fel- és visszaváltáskor is támogatott a tengelykapcsoló nélküli fokozatváltás.

Tesztalanyunkra először felülve azonnal szembetűnő a kényelmes ülés és kormány pozíció az informatív TFT kijelző valamint a jól szivacsolt kellően keményre „párnázott” nyergek. Az indítás pillanatában, mint egy igazi erőgép kel életre a kéthengeres DOHC és kellő finomsággal (minden rázkódástól mentesen) kapcsolható rajta az 1-es sebességi fokozat. Elindulás és az első mintegy 25 kilométer városi aggromellációban töltött lassú haladást mögöttünk tudva több pozitív és negatív vezetési élménnyel gazdagodtunk.

Használati élményben úgy erősségek mint kompromisszumok jellemzik a filigrán mindenest.

Az elektronikai csomagja talán az, ami igazán kihúzza a modellből a „szokványos” kategória határokat. A CFMOTO agresszívan pozícionálja az Explore-t úgy, hogy sok funkciót kínál a versenytársakhoz viszonyítva kedvezőbb áron. Nem mást mint a biztonságot és a kényelmet próbálták fókuszpontba helyezni a tervező mérnökök. Hat különböző vezetési móddal kecsegtet minket az Explore. Sport, Rain, Off-Road, Off-Road Plus, All Terrain, All Terrain Plus, melyek kombinálják a gázreakciót, a kipörgésgátlást és az ABS beavatkozását a körülményekhez. Ezek a módok kényelmesen kapcsolhatóak a bal oldalt található multifunkciós keréken keresztül. Szintén innen vezérelhető egy gyors menü funkció is amelyen előprogramozva a markolatok és a nyereg fűtését ugyanúgy szabályozhatjuk, mint a TFT panel fényerejét és motor multimédia rendszeréhez csatlakoztatott hangerőket. (kommunikáció, zene, stb…) Az egyszerűségben rejlik a nagyszerűség, hiszen az üzemmódok közötti váltás lehetővé teszi az ABS kikapcsolását bizonyos vezetési preferenciákban (pl. off-road), illetve a blokkolásgátló extra biztonságot teremt kanyarodáskor is. Tehát az ABS kanyarban is működő (Cornering ABS) rendszerrel egészül ki. A 8”-os TFT kijelző Apple CarPlay-kompatibilitással és Android tükrözési funkcióval is felvérteződött. A napfényben is jól olvasható panel felső értesítő sávjából is egy gyors menürendszer hívható le, ugyanúgy mint az a mobiltelefonoknál is megszokott. A TPMS szenzor adatait innen érjük el a gumi hőmérsékleti információkkal együtt. A biztonság mint elsődleges alap szempont adja a CFMOTO modelljeiben azt a nyugalmat amely nem csak az opcionális de az gazdag alapfelszereltség részei is. Így a hátsó radar rendszer (Behind Radar System BRS), amely támogatja a holttérfigyelést (Blind Spot Detection), sávváltási asszisztens, (Lane Change Assist) és hátsó ütközés figyelmeztetést (Rear Collision Warning), melynek informatív visszajelzési adatait is a központi kijelző egységébe integrálták. Saját telefonos applikációval rendelkezik ami ráadásképpen ingyenesen letölthető és használható. Apple CarPlay-kompatibilitással és Android tükrözési funkcióval is alaptartozékként van felszerelve a motorkerékpár de ennek ellenére megjeleníti akár osztott oldalú módban a navigációs térképet is az MMI képernyőjén.
Az Explore változat elektronikai szolgáltatásokban felülmúlja sok vetélytársát, különösen a radar-alapú segédletek, amelyek eddig ritkán fordultak elő ezen az árszinten. Gyorsváltó sem kapcsolódik alapfelszereltségként minden középkategóriás „Adventure” modellhez. Azonban az árcédulán szereplő számok alacsonyan tartásának érdekében, hidraulikusan működtetett tengelykapcsoló karról nem beszélhetünk: csak a sok-sok évtizedes hagyományokat örökítő bowdenes megoldást találjuk. Túraalkalmasságát a komfortos ergonómia, tompított futómű, relative nagy üzemanyagtartály (19 liter) és az opcionális kiegészítők (pl. csomagtároló rendszerek, védőelemek) révén érik el a hosszú utazásokra is. Csak felár ellenében, de kiemelkedően jó minőségű alumínium dobozrendszer vásárolható az MT szériához. Ennél a modellnél az oldalsó tartó konzol viszont az alapfelszereltség részei. Ezek olyan vonások, amelyek segítenek, hogy az élmény ne csupán a teljesítményről szóljon, hanem biztonságról a kezelhetőségről valamint a kényelemről is. A futómű KYB gyártmány: az első villa fordított kialakítású, 43 mm-es, 160 mm rugóúttal; a hátsó rugóstag 150 mm rugóúttal. A hátsó elem pedig nyomás csillapításban és rugó előfeszítésében is állítható. Sajnos az állítás lehetőségét elvették az elektronikus szabályzó rendszertől, mert nem a CFMOTO gyártósorának része, így a hátsó rugóstag értékein csak „körmös” kulccsal tudunk machinálni. A megfogalmazás szó szerint pontos, hiszen, itt zárójelben jegyezzük, meg, hogy az említett művelethez nem kicsi kézügyesség, türelem és idő fog kelleni. A fékrendszer J.Juan gyártmány ( mely már az Olasz Brembo birodalom tulajdona) elöl két 320 mm-es, lebegő tárcsa párosul a 4 dugattyús nyergekkel, még hátul 260 mm és 2 dugattyús rendszerrel egészülnek ki a gumiköpenyes fékcsövek. A kerék/gumi konfiguráció a klasszikusnak mondható 19 coll elöl, 17 coll hátul a Standardnak mondható gumi méretekkel. Gyári felszereltségében Michelin Anakee Adventure abroncsokkal vehetjük át a kaland motort. Túra Alkalmassága és a komfortos ergonómiája, párosítva egy relative nagy üzemanyagtartállyal (19 liter) és az opcionális kiegészítői (pl. csomagtároló rendszerek, védőelemek) révén jól felkészített utazótársunk lehet a hosszú véget nem érő kalandokban is. Ezek olyan vonások, amelyek segítenek, hogy az élmény ne csupán a teljesítményről szóljon, hanem biztonságról és kezelhetőségről egyaránt. Értéktartás / márka percepció mint sok kínai eredetű motornál, itt is gyakran felmerül a kérdés: milyen a márka tartóssága, alkatrészellátás, és milyen lesz a használt piaci érték? A hosszú távú üzemeltetés tapasztalata kevés még, és a kínai motorokkal kapcsolatos előítéletek is befolyásolhatják az értékcsökkenést.

A CFMOTO 800 MT Explore ideális választás lehet annak, aki középkategóriás túra-/adventure motort keres, de nem akar kompromisszumot kötni a felszereltség terén. Fontos számára az elektronikai segédek megléte (radar, ABS, vezetési módok stb.), nem szereti a „naked” vagy sportmotorokat, inkább kényelmes, sokoldalú gépet keres, hajlandó kompromisszumot tenni a márkahűség és a hosszú távú tapasztalat hiánya terén. Viszont ha valaki elsősorban extrém terepen (kemény ösvények, nagy szintkülönbségek), vagy tökéletes gázreakciót vár alacsony tempónál, akkor lehet, hogy lesznek más opciói, amelyeket meg kell vizsgálni.

A CFMOTO 800 MT Explore egy merész vállalás: a márka a felső középkategóriás adventure-vonal egyik legversenyképesebb ajánlataként lép piacra. Az erőforrás, futómű és elektronikák révén már most komolyan vehető vetélytárs lehet olyan márkáknak, amelyek árban és technikában korábban fölénnyel versenyeztek. Teljes joggal rúg labdába mint ár/érték arányával, mint pedig a hozzá párosuló 5 év teljeskörű garanciát biztosító importőri hátterével. Ugyanakkor nem szabad elhallgatni, hogy vannak még bizonytalanságok: például a gázreakció finomodása, a hosszú távú megbízhatóság, és a márkahűség kérdése mind izgalmas kihívások elé állítják a potenciális vásárlót.


Jelenleg CFMOTO 800 MT EXPLORE modellt bevezető akciós áron kínálja a magyarországi importőr, így a 4.428000 Ft helyett 3.600990 Ft-os akcióban vásárolható.
adatok és források: https://www.cfmoto-official.hu/hu
Cimkék:
Górcső alá vettem a BMW trónkövetelő túracirkálóját, az R1300 RT-t.
Elolvasom »Ti kértétek a kínai motorokat, Indián letesztelte első körben a CFMOTO 800MT Exploret
Elolvasom »A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »