Ha a kardántengely felújítás elmarad és az alkatrész elhasználódik, akkor rengeteg bosszúsággal kell szembenéznünk munka közben, ami nem várt plusz kiadást fog majd maga után vonni minden javítást követően. Szóval nem árt időnként ellenőrizni és felújítani, bár a tapasztalatok azt mutatják, hogy sajnos sok felhasználó egyáltalán nincs tisztában azzal, hogy miként kell karbantartani az alkatrészt.
Mivel manapság már az új autókban nincs kardántengely, a régebbiekben, illetve a munka- és mezőgazdasági gépekben még mindig teszi a dolgát. Aki ilyen gépekkel dolgozik, vagy ilyeneket üzemeltet, az könnyen szembesülhet a kardánproblémával, aminek vannak bizonyos jelei, amikre érdemes figyelni.
Mielőtt a gép ismét intenzív használatnak lesz kitéve, érdemes szemrevételezni az alkatrészt, mert szemmel is könnyen észrevehető jelei lehetnek a sérüléseknek. Ilyenkor a sérült elemeket cserélni érdemes, így meg lehet úszni a kellemetlen meglepetést.
Ahhoz, hogy megértsük miből áll a kardántengely felújítás, érdemes ismerni a sérülések fajtáit. Ezek három nagy csoportra oszthatóak.
A természetes kopás okozta sérülések kategóriájába az olyan jelenségek tartoznak, mint a kardánkeresztek, csúszóprofilok kopása, a műanyag védőburkolat elöregedése és annak törése, de a szabadonfutó elemek is elkophatnak.
A külső behatások révén létrejött sérülések szintén gyakoriak lehetnek. Ezek előfordulhatnak például a túlterhelés miatt, amikor a csúszóprofilok elcsavarodnak, de a kardánkereszt is eltörhet. Többek között a szabadonfutó, hajtásátvivő elemek törése sem ritka. Gyakorlatilag minden alkatrész sérülhet külső behatásból adódóan.
Végezetül pedig a karbantartás hiánya is nagy károkat képes okozni. Előfordult már olyan is, hogy a védőburkolat csapágyazása is sérült emiatt, sőt meg is olvadt.
Először is szükséges a sérült alkatrész teljes, szakszerű megtisztítása. Így a rejtett hibák is könnyebben észrevehetőek. Ezt követi az állapotfelmérés, amit szakértők végeznek. Ilyenkor dől el a kardántengely felújítást megelőzően az alkatrész sorsa. Ha javítható és érdemes kicserélni a sérült elemeket, akkor a felújítást mindenképp megéri elvégezni.
Sajnos sokszor előfordul, hogy olyan mértékű a kopás, károsodás, hogy gazdaságosabb egy teljesen új kardántengely beszerzése. Ezért fontos, hogy a gépek beüzemelése előtt, alaposan nézze át minden tulajdonos a tengelyek állapotát, mivel a kardántengely felújítás időbe telik.
Ha emiatt nem lehet munkára fogni a gépet akkor, amikor szükség lenne rá, az elég kellemetlen kiesésnek számít, tehát nem árt előre gondolkodni.
Vannak, akik megpróbálják elvégezni saját kezűleg a beállítást. Ez viszont szinte minden esetben problémához vezet.
Minél jobban sikerül megérteni a kardántengely felújítás fontosságát, annál kisebb az esélye a karbantartás hiányából és a nem megfelelő használatból adódó meghibásodásnak.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »