Olvasónk egy roppant érdekes – egyúttal nagyon szomorú – és tanulságos történettel keresett meg minket. A történet főhőse az a konkrét Suzuki V-Strom 1000 XT motorkerékpár, amely egy oldalunkon is elemzett tragikus baleset hőse volt. A jelenlegi tulajdonos – nevezzük Tibinek – igyekezett körültekintően döntést hozni, amikor álmai használt motorját kereste. Aztán kiderült a tényleg sokkoló igazság – amelynek kisebbik problémája a motor totálkáros sérülése. De ezt inkább hallgassuk meg a tulajdonos saját szavaival! Át is adom a szót Tibinek. Utána pedig majd megpróbáljuk levonni a tanulságokat.
“A történet 2023. júliusában kezdődik, amikor elhatároztam, hogy veszek egy Suzuki V-Strom 1000 XT motorkerékpárt. A típus már régen becsípődött, de most lett lehetőségem a vásárlásra, így is csak használtan. Nézegetve a hazai kínálatot eldöntöttem, hogy a 2018 környéki példányok érdekelnek. Kizárólag itthon először forgalomba helyezettek és mindenképp el akartam kerülni a kereskedéseket. Több motort is megnéztem, végül egy szép szürkére esett a választás. Magyarországi példány, pont 2018-as, 19.000 kilométeres futás, szép állapotú külső, jó hangú blokk, gyári állapot, szimpatikus eladó. Nem ő az első tulaj, de láthatóan gondját viselte a gépnek, ami meg is látszott rajta. Megállapodtunk.
Itt követtem el az első hibát: nem ellenőriztem a vásárlás előtt a JSZP-t, nagy izgalmamban elfelejtettem. Hazaérvén a motorral, még mindig örömmámorban úszva, azért gyorsan lekértem a futásteljesítményt a JSZP-ből, meg átfutottam pár képet találomra. Minden rendben nézett ki, el is könyveltem magamban, jó vételt csináltam. Aztán ahogy nézegettem, feltűnt, hogy a sebességmérő alatt egy olasz matrica díszeleg. Furcsálottam, de elengedtem. De csak piszkált a dolog, gondoltam megnézem tüzetesebben a JSZP képeket. Hátha látszik a matrica, hogy régen is olasz volt-e. Hát nem, eredetileg német nyelvű matrica volt. Na itt elkezdtem nagyítóval vizsgálni a képeket – és a nagyított képeken feltűnt egy tanksérülés. Gyorsan kirohantam a motorhoz és lebontottam minden műanyagot – sehol semmi hegesztés vagy sérülés… Pár rezgéscsillapító gumi hiányzott, de megnyugodtam: ha sérült is volt, szépen megcsinálták. (Mondjuk, most, hogy már többet tudok, még inkább ez a véleményem.)
Aztán csak szurkált hátulról a kisördög. Így elkövettem a harmadik hibát: mondom most már megnézem, a híres/hírhedt CarVertical jelentést a motorról, aztán szépen megnyugszom, hogy semmi komoly. Hát nem. A képek magukért beszélnek. A döbbenet leírhatatlan volt, napokig nem tértem magamhoz. Ugyanis ezzel a látvánnyal szembesültem:
Pár nap múlva esedékes volt az előre leegyeztetett teljes átvizsgálás és éves szerviz az egyik Suzuki márkaszervizben. Elvittem, de semmi vészes extrát nem találtak. Egy lánccsere meg is történt, illetve egy hátsó lengőkarcsapágy csere még meg fog, ezenkívül semmi baja a gépnek. Aztán bevetve minden internetes keresési tehetségem megtaláltam a balesetet is, amiben a motor megsérült. Többek közt az Onroad.hu is beszámolt az esetről. Ez egy újabb sokk volt, bár a helyzeten már nem sokat változtat. Ezzel követtem el a harmadik hibát. Most már azt is tudom, hogy ezen a motoron egy fiatal srác életét vesztette. Innen is azt kívánom, hogy nyugodjon békében.
Hogy én mit tudnék csinálni? Azt gondolom nem sokat. A motorral az újjászületése óta már sokat mentek, több szerelő véleménye szerint rendben van. Látszani, érződni semmi nem érződik a történtekből. A saját bénaságom feletti haragom és csalódásom pedig majd csillapodni fog. Remélem. Ha meg nem, akkor majd eladom, természetesen várhatóan áron alul, mert így, hogy ismerem az előtörténetét a lelkiismeretem nem engedné, hogy hallgassak róla.”
Azt gondolom, hálásak lehetünk Tibinek, hogy megosztotta velünk egykoron totálkáros motorjának egészen érdekes történetét. Az igazi azonban az lenne, ha tudnánk valamit tanulni belőle. Csakhogy ez nagyon nehéz. Az nyilvánvaló, hogy ha a vásárlás előtt nézi meg alaposabban a JSZP és főleg a CarVertical képeit, akkor elkerülhette volna az adásvételt. Ebben a speciális esetben. Jómagam beszéltem néhány ismerősömmel, akik a járműkereskedelem és az eredetvizsgák területén dolgoznak – és rendelkeznek komoly tapasztalattal. Azt mondták, hogy ha mindezt megteszi a vásárló, akkor is simán beleszaladhat egy ugyanilyen előéletű motorba. Amelynek semmilyen korábbi hivatalosan rögzített fotóján nem látszik az esetleges totálkáros sérülés.
A konkrét esetben Tibi az egykor totálkáros V-Strom 1000 XT hetedik tulajdonosa. Annyi kiderült, hogy a motor egy ideig nem is igyekezett titkolni a sérülését, hiszen árulták is felvállaltan sérültként. Aztán valamikor valamelyik tulajdonosa eltüntette a tankon látható bibit, így aki Tibinek eladta, már jóhiszeműen sértetlenként vette – és adta is el. Az egyetlen teljesen biztos módszer tehát egy ilyen helyzet kivédésére az új motor vásárlása lenne – viszont ha nincs rá keret és hitelt sem akarsz felvenni, ez az opció kiesik. Akkor viszont sajnos a rizikó mindig benne fog maradni a beszerzésben. Persze ha teheted, legyél még óvatosabb Tibinél és nézz meg mindent előre – akkor is, ha a gép teljesen tökéletesnek tűnik.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »