Hatalmas port kavart Magyarországon a visegrádi Panoráma út egy fontos szakaszának teljes lezárása a motorosok elől. Ezzel kapcsolatban hirtelen felindulásból jómagam is elmondtam saját véleményemet – amely szintén hatalmas vihart csapott a biliben. Annyi haszna azonban volt, hogy személyesen megkeresett Visegrád polgármestere. Hamar kiderült, hogy abszolút nyitott az együttműködésre – így megkezdtük a párbeszédet. Ő sokkal részletesebben vázolta a lakosság problémáit és a város sajátosságait, mint ahogy az bárhol a sajtóban megjelent. Én pedig – mivel Polgármester Úr megkért erre – egy részletekbe menő anyagban elemeztem a helyzetet és igyekeztem a lehetséges megoldásokat összeszedni és értékelni. A videó alatt ebből a levélből másoltam ki a legfontosabb részeket.
Június 9-én a visegrádi Panoráma út egy szakaszára kikerült a “Motorkerékpárral behajtani tilos” tábla. Ezzel lehetetlenné vált, hogy Visegrád lakott területének irányából a motorosok feljuthassanak a Fellegvárhoz – illetve bármilyen módon elérjék az általuk igen kedvelt Panoráma kilátópontot. Ez a korlátozás Magyarországon eddig egyedülálló, és hatalmas felzúdulást – mondhatni forradalmi hangulatot – keltett a közösségi média motoros csoportjaiban. Számtalan hozzászóló bojkottal és egyéb negatív hatású tevékenységgel (egyesek akár rendzavarással) fenyegetőznek. Ezek semmiképpen nem fognak használni sem a városnak, sem a szívesen oda látogató motorral kirándulóknak.
Az intézkedés alapját személy szerint abszolút megértem – azonban úgy vélem, hogy a jelenlegi teljes tiltó intézkedés mégsem szerencsés. Egyfelől ha nem is ellehetetleníti, de erősen megnehezíti Visegrád megközelítését motorkerékpárral: amennyiben valaki a Fellegvárba is felmenne, és a városban meg is ebédelne, ezt csak jelentős kerülővel teheti meg. Másfelől olyan precedenst teremt Magyarországon, amelyet ha lemásolnak egyéb útszakaszokon, azzal már valóban ellehetetlenítik a motorozást mint normális szabadidős tevékenységet. Hiszen a Panoráma út egy rövid és megkerülhető szakasz, de sok egyéb helyen várhatóan átmenő főutakat is érinthetnek a hasonló tilalmi intézkedések. Igaz, ez Visegrád életét nem érinti – de egy általánosságban minél élhetőbb Magyarország talán mindannyiunk közös ügye…
Ezzel együtt – mint azt korábban kifejtettem – teljesen elfogadom a város polgárai érdekében tett erőfeszítéseit, miszerint a komoly zajterheléssel járó (mintegy “sportcélú” – bár ez közúton nehezen értelmezhető) motorozást korlátozni szeretnék. Tiszta sor, hogy a kiváltó ok, vagyis a hangos motorokkal fel-le száguldozás a szerpentines szakaszon nem kitaláció, hanem valós probléma. Ugyanakkor a teljes kitiltás túlzottan sok negatív hatása miatt talán érdemes valamilyen egyéb megoldást keresni. (Ráadásul ezzel a lépéssel a másik komoly gondot, az éjszakai autós rendbontást semmilyen módon nem is kezelte a város.) Ebben szeretnék lehetőségeimhez képest Önnek és Visegrád lakosainak a segítségére lenni.
Megvizsgáltam azokat a Nyugat-Európában évek óta alkalmazott módszereket, amelyekkel ott próbálnak javítani a hasonló gondokkal küzdő lakott területek közelében levő szerpentineknél. Konzultáltam Nyugat-Európa érintett területein sokat motorozó barátaimmal, így igyekszem sorba venni a lehetőségeket – végül pedig igyekszem tenni egy olyan ajánlatot, amely talán a legjobb eredményt hozhatja valamennyi érintett fél részére.
Számos helyen alkalmazzák, főleg Németországban. Ez talán a legrosszabb megoldás, hiszen a motorosok nagyobbik része szerencsére nem a hangzavart okozó, közlekedésbiztonságot veszélyeztető módon közlekedik – ugyanakkor ez a módszer számukra is lehetetlenné teszi ezen útszakaszok elérését.
Azokban az órákban, amikor a lakosság leginkább igényli a pihenést, korlátozzák a behajtást. Ez vonatkozhat akár egy adott járműkategóriára, akár a teljes forgalomra is. Szintén kizárható egyes járműkategóriáknak a hétvégi közlekedés. Ez már sokkal jobb lenne a teljes tiltásnál – azonban sok motoros számára a hétvége a kirándulás elsődleges időpontja, így az ő helyzetükön semmit nem javítana.
Ezt is sokfelé alkalmazzák – akár nagyon egyszerűen is kivitelezhető. Mindenképpen növeli a bevételeket és csökkenti a forgalmi terhelést – azonban némi infrastruktúrát mégis igényel és az előzőekhez hasonlóan akkor ér bármit is, ha tisztességesen be is tartatják – tehát humán erőforrás nélkül nem lesz hatékony.
Számos úton vezették már be, elsőnek Ausztriában. Adott útszakaszokon jellemzően 95 decibelben maximálják a járművek (nem csak motorok!) hangkibocsájtását. Ezzel lehet a leghatékonyabban elejét venni a hangos motorokkal száguldozásnak és a lakosság zajterhelésének. Tudomásom szerint már tesztüzemben létezik automata “zajtrafipax”, amely dokumentálja is a hangos járművek elhaladását. Azt azonban sajnos nem tudom, ezt Magyarországon hogy lehetne alkalmazni. Ausztriában még a teljes rendőrségi és közlekedési hatósági ellenőrzéseket alkalmazzák – hatékony tehát akkor lehetne egy ilyen módszer, ha rendszeres mérések is követnék.
Ezt többféleképpen lehet: minden jármű sebességét korlátozzuk, vagy csak egy adott kategóriáét (praktikusan a motorokét). Utóbbi kimondottan balesetveszélyes, előbbi pedig ismét csak nehezen ellenőrizhető. Jó módszer lehet még kis befektetéssel telepíthető olcsó forgalomlassító berendezések (sebességcsökkentő küszöb – köznyelvi nevén fekvőrendőr) elhelyezése az adott szakaszon. Ezekből létezik csavarral rögzíthető mobil változat – nyilván nem a kanyarokba kell telepíteni őket, de az egyenesekben történő nagy mértékű gyorsításokat megelőzhetik. Kérdés, mennyi értelme volt az útszakaszt felújítani, ha később ezzel a módszerrel újra olyanná tesszük, amely megterheli a járművek futóművét.
Egyes hágókon már bevezették ezt is Nyugat-Európában. Van, ahol az út szélessége okán, van, ahol éppen a zajterhelés csökkentése érdekében. Tudjuk, hogy a járművek zajkibocsátása számottevően nagyobb hegy-, mint lejtmenetben. Olyan hágókon, ahol az egyik oldalon jelentősen többen élnek, ez a módszer bevált. Visegrád adottságaira való tekintettel ezt tartom talán a legjobb – és legkevesebb előkészülettel kivitelezhető – megoldásnak.
Amennyiben tehát a szentgyörgypusztai felhajtó felől a Fellegvár majd Visegrád irányába egyirányú lenne a Panoráma út (ahogy az autóbuszok most is közlekednek – az egyirányúsítás alól egyedül a kerékpárosok kapnának felmentést, hiszen ők keskenyek és halkak), máris hatalmasat lépnénk előre. Így a lakott terület felé minden jármű lejtmenetben haladna, ami nagyságrendekkel mérsékelné az oda behallható zajt. (Számottevően csökken a járművek száma, és az mind motorfék üzemben gurul lefelé.) Ez esetben fontos kitáblázni, hogy kerékpáros szembeforgalomra kell számítani! Az út mindkét oldalán haladó kerékpárosok és a forgalom egyéb résztvevői is nagyságrendekkel biztonságosabban férnének el a rendelkezésre álló útburkolaton. Az éjszakai órákra (22-06 között) pedig mindezt kiegészíteném egy teljes behajtási korlátozással (“Kivéve engedéllyel” – amit az ott lakók kaphatnak meg). Így az éjjeli sportautó-forgalom kérdése is teljes mértékben megoldódna.
Remélem, a Csapó Zoltán Zsolt (Motoros Érdekképviseleti Egyesület) és Sándor Miklós barátaimmal közösen kidolgozott javaslatot életképesnek találják és meg is valósítják. Javaslok egy személyes találkozót a Szentendrei Rendőrkapitányság és a Magyar Közút Nonprofit Zrt. illetékeseinek bevonásával. Ezen megvitathatjuk az alternatívák előnyeit és hátrányait, illetve azok kivitelezhetőségét és várható hatásait. Addig is rendkívül fontosnak tartom, hogy mielőbb tájékoztassuk a közvéleményt – értem ez alatt elsődlegesen a motorosokat – törekvéseinkről és szándékainkról. Az esetleges rendbontások, felvonulások és egyebek elkerülése ugyanis – azt gondolom – közös érdekünk.
Cimkék:
Biztosan nem lesz túl népszerű a jelen magánvélemény. Próbáljuk meg kicsit objektíven nézni a Panoráma út behajtási korlátozását.
Elolvasom »A tavalyi évi motoros biztosítás szempontjából érdekes volt. A tapasztalatokról beszélgettünk Csapó Zolival és Lázi Petivel.
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »Egykoron a Yugotours szervezte a Jugoszláv társasutakat. Mi most magunknak szerveztünk egy motoros túrát a Balkán irányába.
Elolvasom »A világ legmotorizáltabb részén rengeteg hasonló moped rohangál - felénk a Malaguti Spectre GP 125 versenytárs nélkül támad.
Elolvasom »Motorosként az egyik legjobb dolog új motort venni. Hát még akkor, ha mi bonthatjuk ki a dobozból és mi szereljük össze!
Elolvasom »