Amikor a BMW néhány évvel ezelőtt visszahozta modellpalettájára a nagy sporttúra kategóriát, sokan világvégét kiáltottak. Ugyanis a 2015-ben újdonság R 1200 RS – amelyet természetesen teszteltünk is – elöl hagyományos futóművel érkezett. A gép azonban parádésan sikerült, és a piac is igazolta létjogosultságát. Így stabil ponttá vált a bajor kétkerekű palettán. Az eltelt öt év alatt azonban a BMW magán a boxer erőforráson is komolyat fejlesztett: megjelent a változó szelepvezérlésű, ShiftCam kivitel. Amely először a GS-ekben és az RT-ben debütált, majd a csupasz R változat és a sporttúra RS is megkapták. Az R 1250 RS azonban több dologban módosult, mint csupasz változata – így vele különösen érdemes újra összehozni egy mélyen szántó randevút!
A sziluett maga nagyon hasonlít az elődre, azonban ahogy szemből közeledni kezdünk, rögtön látszik: ez nem ugyanaz a motor. Ugyanis nem csak a szelepfedélről derül ki, hogy ez egy ShiftCam boxerrel szerelt RS. Az egész fejidom megváltozott. Ugyan már az elődöt is “leátlagjapánozták” szimmetrikus lámpái miatt – de azokat most még divatosan keskenyebbre is húzták. Plusz eltűnt középről a korábban függőleges vonalban álló nappali menetfény ledsora is – és beköltözött a lámpatestekbe. Amelyek meg értelemszerűen teljesen fénydiódásakra változtak. Úgyhogy minden olyan, amilyennek a 21. században egy kiemelkedőnek szánt sporttúra gépen lennie kell! De további szócséplés helyett nézzük inkább a teljes tesztet – videón!
A BMW R 1250 RS tehát mindenben jobb lett elődjénél: erősebb, gyorsabb, rugalmasabb, dinamikusabb. Az erényei semmit nem csorbultak, így a továbbiakban is igazi etalon maradhat a sajnos nem túl sok taggal büszkélkedő nagy sporttúra motorok mezőnyében. Az oldalt kiálló hengerekkel kell egyedül megbarátkozni annak, akit szíve esetleg nem húz elektromágnesként a boxerek irányába. De a látvány mellett semmilyen egyéb “mellékhatása” nincs az építési módnak: olyan szépen jár, hogy szinte már-már lehetne sornégyes is. De nem az: egy nagyszerű, baromi nyomatékos boxer, amely egy kitűnő sportos túramotort mozgat.
A változó szelepvezérlésű boxer ebben a modellben is éppen olyan fölényesen teszi a dolgát, ahogy megszoktuk. Igazi erénye nem is az erő, hanem a nyomatékrugalmasság. Amely nagyjából minden fordulaton ott van.
Szinte kötelező opció a Dynamic ESA – ezzel tud a futómű igazán BMW-sen kiteljesedni az RS esetében is. Így nagyságrendileg lehetetlen belekötni: sok paramétere állítható – illetve a nagy részüket állítja automatikusan is. A hagyományos teleszkópoknak hála a motor eleje is kellően precízen irányítható.
A fékrendszer nem versenypálya-szintű – de körülbelül ennyit lehet belekötni. Szintén érdemes megvenni az opciós listáról a kanyar-ABS-t és a fejlettebb menetvezérlő elektronikát, a DTC-t. Ezek szükséghelyzetben bőségesen megtérítik a beléjük fektetett pénzösszeget.
Sporttúra létére meglepően kényelmes és jól használható motor a BMW R 1250 RS. Magas pilótáknak nyilván korlátozott a lábhelye, de minden másban patika. Ja mégsem: a szélvédelem ugyanolyan maradt, mint az elődön volt. Pedig sok másba ott sem lehetett belekötni…
Nem olcsó, de minden fillért megér – ahogy a márkánál megszoktuk, a legjobbat meg kell fizetni. Amennyiben szeretnél konfigurálgatni magadnak egy BMW R 1250 RS-t, ide kattintva kiélheted vágyaidat! 🙂
Cimkék:
A cél egy olyan bázis létrehozása, amely minden motoros számára hasznos lenne. Egyúttal azonban demonstrálná összetartásunkat és erőnket is.
Elolvasom »A jelenlegi jogszabályok szerint április elejéig biztosan tilos vezetéstechnikai tréningeket tartani. Ezzel kapcsolatban született a levél.
Elolvasom »A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »