Amikor a BMW néhány évvel ezelőtt visszahozta modellpalettájára a nagy sporttúra kategóriát, sokan világvégét kiáltottak. Ugyanis a 2015-ben újdonság R 1200 RS – amelyet természetesen teszteltünk is – elöl hagyományos futóművel érkezett. A gép azonban parádésan sikerült, és a piac is igazolta létjogosultságát. Így stabil ponttá vált a bajor kétkerekű palettán. Az eltelt öt év alatt azonban a BMW magán a boxer erőforráson is komolyat fejlesztett: megjelent a változó szelepvezérlésű, ShiftCam kivitel. Amely először a GS-ekben és az RT-ben debütált, majd a csupasz R változat és a sporttúra RS is megkapták. Az R 1250 RS azonban több dologban módosult, mint csupasz változata – így vele különösen érdemes újra összehozni egy mélyen szántó randevút!
A sziluett maga nagyon hasonlít az elődre, azonban ahogy szemből közeledni kezdünk, rögtön látszik: ez nem ugyanaz a motor. Ugyanis nem csak a szelepfedélről derül ki, hogy ez egy ShiftCam boxerrel szerelt RS. Az egész fejidom megváltozott. Ugyan már az elődöt is “leátlagjapánozták” szimmetrikus lámpái miatt – de azokat most még divatosan keskenyebbre is húzták. Plusz eltűnt középről a korábban függőleges vonalban álló nappali menetfény ledsora is – és beköltözött a lámpatestekbe. Amelyek meg értelemszerűen teljesen fénydiódásakra változtak. Úgyhogy minden olyan, amilyennek a 21. században egy kiemelkedőnek szánt sporttúra gépen lennie kell! De további szócséplés helyett nézzük inkább a teljes tesztet – videón!
A BMW R 1250 RS tehát mindenben jobb lett elődjénél: erősebb, gyorsabb, rugalmasabb, dinamikusabb. Az erényei semmit nem csorbultak, így a továbbiakban is igazi etalon maradhat a sajnos nem túl sok taggal büszkélkedő nagy sporttúra motorok mezőnyében. Az oldalt kiálló hengerekkel kell egyedül megbarátkozni annak, akit szíve esetleg nem húz elektromágnesként a boxerek irányába. De a látvány mellett semmilyen egyéb “mellékhatása” nincs az építési módnak: olyan szépen jár, hogy szinte már-már lehetne sornégyes is. De nem az: egy nagyszerű, baromi nyomatékos boxer, amely egy kitűnő sportos túramotort mozgat.
A változó szelepvezérlésű boxer ebben a modellben is éppen olyan fölényesen teszi a dolgát, ahogy megszoktuk. Igazi erénye nem is az erő, hanem a nyomatékrugalmasság. Amely nagyjából minden fordulaton ott van.
Szinte kötelező opció a Dynamic ESA – ezzel tud a futómű igazán BMW-sen kiteljesedni az RS esetében is. Így nagyságrendileg lehetetlen belekötni: sok paramétere állítható – illetve a nagy részüket állítja automatikusan is. A hagyományos teleszkópoknak hála a motor eleje is kellően precízen irányítható.
A fékrendszer nem versenypálya-szintű – de körülbelül ennyit lehet belekötni. Szintén érdemes megvenni az opciós listáról a kanyar-ABS-t és a fejlettebb menetvezérlő elektronikát, a DTC-t. Ezek szükséghelyzetben bőségesen megtérítik a beléjük fektetett pénzösszeget.
Sporttúra létére meglepően kényelmes és jól használható motor a BMW R 1250 RS. Magas pilótáknak nyilván korlátozott a lábhelye, de minden másban patika. Ja mégsem: a szélvédelem ugyanolyan maradt, mint az elődön volt. Pedig sok másba ott sem lehetett belekötni…
Nem olcsó, de minden fillért megér – ahogy a márkánál megszoktuk, a legjobbat meg kell fizetni. Amennyiben szeretnél konfigurálgatni magadnak egy BMW R 1250 RS-t, ide kattintva kiélheted vágyaidat! 🙂
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »