Ez is egy hihetetlenül kedvenc téma a motorosok között. A közösségi médiában valósággal egymás torkának tudnak ugrani kedves két keréken közlekedő társaink. Vérmérséklet függvényében simán le is hülyézik egymást, mert valaki mondjuk a kanyar külső íve felé dől ahelyett, hogy az ellenkező irányba mozogva a térdét húzná az aszfalton. Pedig a kanyarodási stílusok kérdése közel sem annyira fekete és fehér, mint sokan gondolják. Hogy valóban átlássuk, kedvcsinálónak íme egyik kedvenc kis videóm:
Természetesen itt speciális körülményekről van szó és egy különleges, kimondottan erre a célra épített motorral verik rommá és alázzák meg nem csak a supermotok pilótáit, hanem a sportmotorosokat is. Akkor ebből az következne, hogy mégis ez a legjobb megoldás? Nem, egyáltalán nem! Viszont azt kezdhetjük sejteni, hogy csak akkor leszünk valóban jó motorosok, ha megismerjük a kanyarodási stílusok lehetőleg mindegyikét (sok van ám, nem csak kettő!) – és meg is tanuljuk alkalmazni őket! Kezdjük videónkkal, majd jöjjenek a leírások.
Sokat kritizált testhelyzet, amelynek rengeteg előnye van. Gyorsan szedjük össze, hogy kell helyesen csinálni! A helyes testtartás minden részletét idézd fel – mert ezekre szükségünk van.
Nézzük, mik a francia kanyarodási stílus előnyei bármely másikkal szemben:
Ugyanakkor egy nagyon komoly hátránya van ennek a testhelyzetnek. Mivel a jármű tömeg-középpontjára komoly befolyása van a testhelyzetednek (ez indokolja elsődlegesen a különféle stílusok létrejöttét), ebben az esetben lesz az a legmagasabban. Ami kis sebességnél nem nagy baj, de nagyobb tempónál már tud az lenni. Hiszen ha magasabban van a tömeg-középpont, ugyanannál a sebességnél és ugyanazon a kanyaríven a motort jobban be kell döntened. Ami nem nagy baj addig, ameddig valami le nem ér az aszfaltra. Így a lenyomós kanyarodási stílus a motor felépítésének függvényében bizonyos tempó után kezdhet akár veszélyessé is válni.
Nyugodtan hívhatjuk arany középútnak is. Mit teszel? Semmit, csak ülsz a helyes testtartásban a motoron: tankot szorító combok, viszonylag laza felsőtest és abszolút laza karok. Amikor odaérsz a kanyarhoz, megtolod az ívbelső kormányt, és szépen dőlsz a motorral együtt. Persze a fejedet érdemes úgy mozgatni, hogy a horizont vízszintes legyen – ezáltal lényegesen jobb lesz az észlelésed.
Ennek a kanyarodási stílusnak a legnagyobb előnye – azon kívül, hogy elegáns – az, hogy nem sok fizikai munkát végzel. Vagyis nem fárasztó, több energiád marad és jobban tudsz koncentrálni a túra hátralevő kanyarjaira. Meg élvezni a tájat, meg minden hasonló. Plusz kicsit nagyobb tempóval is fogsz közlekedni, mint az előzőleg bemutatott esetben. Azonban azon pontok mindegyikében, amiket felsoroltunk ott előnyként, itt kisebb hátrányban leszel – például akár egy árnyalattal más íven is kell majd motoroznod a kanyarban.
Mégis ez a legáltalánosabb, legjobban használható – érdemes is ezt megtanulni elsőként, majd innen kidolgozni a többi stílust. Amikor együtt dőlsz a motorral, annak hatalmas előnye az is, hogy villámgyorsan módosíthatod a pozíciódat akármelyik irányba.
Tulajdonképpen a hátralevő három testhelyzetet nyugodtan vehetjük egy kalap alá, hiszen a céljuk egy és ugyanaz. Mégpedig úgy szeretnél játszani a testeddel, hogy a jármű tömeg-középpontja mélyebbre kerüljön. Hiszen mit eredményez ez? Azt, hogy magát a motort kevésbé kell megdöntened. Ami pedig előny – abban az esetben, amikor az kezdi elérni bedönthetőségének a határát. Addig azonban nagyjából teljesen feleslegesen tornázol.
Viszont amikor rájössz, hogy szűkül a kanyar íve és már szikrázik a lábtartód, elengedhetetlenül fontos, hogy tudd alkalmazni. Ennek legyegyszerűbb módja, ha pont az ellenkezőjét csinálod, mint a francia kanyarodási stílus esetében. Vagyis a lábaid helyzetén nem változtatsz, de csípőből a felső tested megdöntöd befelé. Az előny egyértelmű: máris mélyebben van a tömeg-középpont. Mik a hátrányok?
Éppen ezek miatt nem biztos, hogy ezt a testhelyzetet érdemes folyamatosan használnod. Viszont villámgyorsan fel tudod venni, és amikor baj van, már ez is rengeteget tud segíteni!
Itt már egy kicsit több testmozgásra lesz szükséged – cserébe még mélyebbre fog kerülni a tömeg-középpont. Vagyis ha nagyobb a baj, többet tud segíteni a sima bedőlésnél. Ebben az esetben a combjaid még mindig fogják a tankot, de a fenekeddel már leülsz egy picit az ülés belső oldala felé. Közben a fejed igyekszel aránylag magasan tartani – ehhez a vállad kell a tükör felé csavarni egy keveset.
Az előny egyértelmű – és már írtam is: a még mélyebb tömeg-középpont. De még nem is leszel olyan széles, mint amikor csak a felső tested döntöd befelé. Hátrányok?
Mi következik ebből? Ez a stílus sem igazán arra való, hogy reggeltől estig használd. Azonban fontos ismerned – hát biztonságos körülmények között gyakorold be!
Roppant népszerű a sportmotorosok között még közúton is. Persze nem csak ott lehet alkalmazni, hanem igazából szinte bármilyen kétkerekűn. Lássuk, mit kell tenned! Itt elengeded a térdkapcsolatot, az ívbelső oldali térded kinyitod, feneked is beteszed ugyanerre. Közben az egész felső tested is igyekszel levinni mélyebbre. Nem kell irtózatos dimenziókra gondolni – nehogy leülj az ülés mellé! A cél csupán annyi, hogy tested minden részével lejjebb vidd a jármű tömeg-középpontját. Ennek a kulcsa pedig a felsőtest lesz – hiszen az a legnehezebb.
Mi ennek a kanyarodási stílusnak a hatalmas előnye? Az, hogy ugyanazon íven és motor-bedöntés mellett messze itt éred el a legnagyobb kanyarsebességet! Ezen vita nincs – így ha versenypályán tényleg gyors akarsz lenni, akkor ezt tanuld meg jól alkalmazni! Azonban közúton akad néhány komoly hátránya is.
Jó sokat beszéltünk a lehetséges kanyarodási stílusokról. És persze mindent még nem is említettünk, hiszen különböző kombinációk és “vadhajtások” vannak ezeken kívül is. Például amikor az első videónkban látható módon még a lábat is odatesszük az első kerék mellé – de ezek egy része megint csak nem közútra született. A nagy kérdés azonban még nyitva maradt: melyiket alkalmazd? A helyzet az, hogy szinte az összeset. Ezért olvashattad a cikk elején azt, hogy meg KELL ismerned és alkalmazni KELL tudnod mindet. Hiszen van egy csomó kérdés, aminek minderre hatása van.
Egy szó mint száz – és ez tényleg az utolsó: tanulj meg sokféle módon kanyarodni. Persze a jó ív az elsődleges – azzal tudod a legtöbb biztonsági tartalékot képezni. De ismerned kell a stílusokat is – és a megfelelő időben és helyen, pontosan alkalmaznod is kell tudni.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »