Az R 1250 RT nem egy előzmények és történelem nélküli modell. Az RT, vagyis a Reise Tourer (utazó túramotor) a BMW terminológiájában már nagyon régen meghatározó jelentőséggel bír. Hiszen az első így elkeresztelt masinájuk 1978-ban jelent meg. 1995-ben debütált a nagy változásokat hozó R 1100 RT modell, amelyben már alapáron járt az ABS, megjelent a Telelever-Paralever futómű-konstrukció és az elektromosan állítható szélvédő is. 2005-ben lépett színre az újabb mérföldkő, az ezerkettes változat, amely lényegesen erősebb és könnyebb lett – plusz kapott egy radikálisan új formatervet is. Ő is megélt majdnem egy évtizedet, hogy 2014-ben színre lépjen a változatlanul 1.170 köbcentis, de már részben folyadékhűtéses boxerrel hajtott utód – ennek tesztjét itt olvashatod el újra.
Egészen addig a versenytársaknak volt egy nagy aduja. Bár az RT futóműben és sok egyébben lelépte őket, de a levegős boxerek vibrációi és a menetteljesítmények azért elmaradtak jó néhány soros blokkal hajtott versenytársétól. A 2014-ben megjelent, 125 lovas LC folyadékhűtéses boxere azonban elkezdett meglehetősen simán járni és irtózatosan ment is. Az élet a motorgyártásban is felgyorsult, így neki már csak öt év jutott: a BMW ugyanis komolyan átépítette az erőforrást. Így született meg az R 1250 RT. Vajon szükség volt a további lóerőkre? Miben lett jobb elődjénél – és egyáltalán milyen motor? Lássuk!
Azt őszintén megvallva nem tudom, lehet-e BMW motorkerékpárt úgy rendelni, ahogy bajor négykerekűt biztosan. Nevezetesen típusjelzés nélkül. Autót ugyanis a mai napig sokan vesznek ezzel a felár nélküli “extrával” – hiszen így talán kevésbé lesz irigy a szomszéd. (Mégis csak hiheti 520i-nek az 540i-t is…) Ami a lényeg: amennyiben levesszük az R 1250 RT feliratot az oldalidomokról, simán összekeverhetjük a 2019-ben megjelent újdonságot saját közvetlen elődjével. A forma ugyanis nem igazán változott. Apróságok persze eltérnek az idomokon, de az első fejidom a jellegzetes – a K 1600 GT és GTL modellekre hasonlító fizimiskájú – lámpákkal, a boxer hengereit majdnem teljesen eltakaró, irtózatosan széles oldalsó burkolat és a dobozok miatt brutál testes hátsó traktus gyakorlatilag ugyanolyan maradt.
A 2014-es bemutató óta természetesen az R 1200 RT sem ugyanúgy töltötte fél évtizedes életét. Minden esztendőben kapott technikai újításokat – amelyek természetesen egytől egyik ott vannak az utódon is. Az elektronikusan állítható futómű akár a terhelés függvényében be is szintezi magát – vagyis állítja az előfeszítést. Felül az utas, és ha jár a blokk, már emelkedik is a hátsó traktus. De megjelent a kanyarban is bátran ráncigálható ABS Pro – vagyis a kanyar-ABS -, amely a bedöntött motor esetén drasztikusan lecsökkenti a kanyarban lassítás közbeni esés valószínűségét.
Közben a különleges konstrukciójú futómű elképesztően kivasalja az úthibákat, a motor rezzenéstelenül tartja a kanyarívet – és szó szerint gyerekjáték vezetni. A fékek egyenesben éppen olyan fölényesek, mint kanyarban – utóbbiban még az ív sem módosul szinte semmit. Ami persze nem a kanyar-ABS sikere, hanem az egész konstrukció dicsősége. Hiszen állandó a tengelytáv- és az utánfutás, az integrált fékrendszer a jobb kezünk parancsára mindig a megfelelő módon adagolja a hátsó tárcsát szorító dugattyúkat is … Egy szó mint száz: annyira könnyed és kényelmes vezetni az RT-t, hogy sokkal jobban fogsz vele motorozni, mint akármi mással. Na de ezt tudta eddig is!
A fő változás – hasonlóan, mint a korábban kipróbált, és ugyanezen erőforrással hajtott R 1250 GS Adventure esetében – tehát maga a boxer erőmű. Amelynek belsejében megjelent a változó szelepvezérlés, vagyis a ShiftCam rendszer. (Az Adventure modell videóját azért is érdemes megnézni, mert ott saját elődjével nyers gyorsulásban is össze tudtuk hasonlítani az új boxert.) Annak működését ott már részletesen leírtam – és nem produkál gyengébb eredményt azt R 1250 RT esetében sem. Hiába nehezebb a burkolt túramotor 11 kilóval, éppen a műanyag felületeknek hála áramvonalasabb – ez pedig nagy sebességnél sokat számít. Vagyis álltából nem indul meg jobban, viszont úgy száztól talán még egy lehelettel dinamikusabb, mint az alaktalanabb formavilágú túraenduro rokona.
Ezen kívül a nagyobb tempós utazást is kicsit jobban tolerálja. A test minden részére nézve hibátlan szélvédelem, a meglepően csendes utazást biztosító, motorosan állítható gigantikus szélvédő mind valóban tökéletes utazómotorrá teszik. Amelyen már nem érzel vibrációt sem, semmilyen fordulaton. Valahogy úgy csinálja ezt a BMW, mint a Harley. Akinek régen volt boxerje – amolyan tükörzizegtetős léghűtéses -, az a legújabb ShiftCam-es boxerben is felismeri a fílinget. De az már annyira nem zavaró, hogy tényleg csak hagyományőrző jelleggel vibrál. Menni viszont úgy megy, ahogy soha semelyik elődje megközelítőleg sem. Bárhol odacsavarod, megindul és tol, mint a gőzmozdony. A fordulatszámmérőt és a váltófokozat-kijelzőt el is hagyhatnák róla…
Megint azt érezhetjük, hogy a BMW az R 1250 RT modelljével felért a túramotorok csúcsára. Nem sok négyhengeres van, ami jobban megy nála. (Hasonlóan kiemelkedő futóművű meg talán nincs is.) Ha kell takarékos és elegáns, ha kell, büntetően dinamikus. Közben minden földi luxussal elkényeztet. De hogy mennyire nem ért véget a fejlődés, azt mi sem mutatja jobban, mint a márkán belüli egyéb modellekhez elérhető, itt azonban nem létező újdonságok. Például a Connected digitális műszerfal – nem mindenkinek jön be, de informativitásában és egyszerűségében remek cucc -, vagy a ledes világítás.
Egészen biztos, hogy az RT-ben is hamarosan megjelennek – amitől persze a fölényesen erős ShiftCam-es újdonság jelenlegi változata is baromi vonzó alternatíva marad. Hiszen alapból is gazdag felszereltsége remekül fejleszthető tovább – érdemes kis időt elmélázni a BMW konfigurátora fölött és álmodozni, mit tennél bele magadnak. Aztán akár egy mozdulattal le is mentheted a motorodat – úgy egyszerűbb lesz megrendelni. 🙂 Mert aki bizalmat szavaz neki akár most, akár majd pár év múlva használtan, annak egy szinte túlszárnyalhatatlanul tökéletes megoldása lesz az igazi, nagy utazásokhoz.
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »