A feltöltött erőforrások az autók világában már annyira elterjedtek, hogy szinte elvétve találunk szívó motorral hajtott négykerekűt. Eleinte a dízel üzemre volt jellemző a hatásfokot javító technika – ott nagyjából nem is létezik turbo nélküli blokk. Azonban a benzineseknél is egyre ritkább. A BMW például nagyjából tíz éve kizárólag ilyen erőforrásokkal szereli autóit – ide értve az Otto motorral gyártottakat is. Úgy tűnik, a bajor márka adoptálja a technikát a kétkerekűek világába is. Szabadalmi rajzok szerint hamarosan érkezhet egy különleges technikával feltöltött S1000RR. A különlegesség tárgya pedig az “elektromos turbo”.
Tisztán elektromos hajtású S1000RR már létezik – legalábbis tanulmánymotorként láthattuk. Esetünkben azonban marad a bivaly erős belsőégésű ezres blokk – éppen csak megtámogatják egy turbo feltöltővel. A járműgyártás során számos kísérletet láthattunk a turbó alkalmazására – ezek azonban nem váltak be hosszú távon. Ennek oka egyszerű: amikor a kipufogógáz pörgeti fel a feltöltőt, mindig van egy kis késés a gázkar elcsavarása és a többlet-erő megérkezése között. Ez a jól ismert turbó-lyuk jelensége.
Egy kis tömegű motorkerékpár esetében ez bizony igen zavaró. Emlékszem még az utólag turbósított Triumph Rocket III kipróbálására – ott a nagy tömeg miatt nem volt ultradurva az érzés – de valójában mégis. Olyan seggberúgás-szerűen indult meg a bálna a 0,4 bar töltőnyomással is annak megérkezésekor, hogy a mai napig ott bizsereg az érzés a gerincemben… Nem véletlen, hogy a Kawasaki például inkább a kompresszor mellett tette le a voksát – és árul ma is ily módon feltöltött utcai motort, az általunk is kipróbált H2 SX-et a maga szerény 200 lóerejével.
A BMW S1000RR Turbo – már ha ez lesz a neve – szabadalmi rajzain azonban más megoldást látunk. Az ábrán 24-es számmal jelölt elektromotor végzi el a 28-as turbo feltöltő felpörgetését. Így amikor a vezető eltekeri a gázkart, a többlet levegő égéstérbe juttatása azonnal megindul – így a plusz erő késlekedés nélkül áll rendelkezésre. (Ráadásul ezzel a technikával nem csak lóerőket nyernek a konstruktőrök, hanem a kipufogógázokat is tisztábbá teszik a jobb égési hatásfoknak köszönhetően.) A módszert a bajorok autógyártó részlege alkalmazza már. Ahogy az elektromos boostereket is – utóbbiak azonban több áramot fogyasztanak, így növelik a jármű tömegét. Hogy a turbósított S1000RR superbike mikor érkezhet, arról persze fogalmunk nincs – de amikor nemrég a BMW szabadalmaztatta a karbon vázat, rövid idő múlva megjelent a HP4 Race. Hátha most is szerencsénk lesz!
Cimkék:
A Honda felélesztette a legendás Transalp típust is. Soros motorral készül, mint az Afrrica Twin - de vajon hogy sikerült?
Elolvasom »Régóta várjuk a Benelli középkategóriás új túraenduroit. Lássuk végre, mennyire felel meg a várakozásoknak a TRK 702 párosa!
Elolvasom »Méghogy 1000 köbcenti alatt nincs élet? 1000 kilométert tettünk meg egy 125-ös kismotorral, és még nézelődésre is futotta közben!
Elolvasom »Nemrég mutattuk be a magyar Serpentize motoros ruha márkát. A kínálatból talpig feketébe öltözve kezdtünk tartóstesztbe.
Elolvasom »